۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱
ترخیص لوازم خانگی از گمرک دارای مستندات قانوی است
سخنگوی گمرک در گفتگو با« بازار»:

ترخیص لوازم خانگی از گمرک دارای مستندات قانوی است

سخنگوی گمرک گفت: لوازم خانگی « بوش» ثبت سفارش و تایید منشاء ارز شده و دیوان عدالت اداری نیز با توجه به حقوق مکتسبه‌ای که برای واردکننده قائل شده، صدور رای کرده و مجوز ترخیص این کالاها صادر شده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: در پی احتمال ترخیص ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی خارجی از گمرک شهید رجایی، تولید کنندگان لوازم خانگی کشور ضمن اعتراض به عملکرد بانک مرکزی و وزارت صمت، می گویند؛ با آنکه ماه‌ها طول کشیده تا به مواد اولیه و قطعات لوازم‌خانگی ارز تخصیص داده شود و همه تولید کنندگان از عدم تخصیص و تأخیر در تخصیص ارز گله‌مند اند اما قرار است به زودی ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی از گمرک خارج و وارد بازار شود.
گزارش‌ها از این حکایت دارد که ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش در گمرک شهید رجایی موجود است که ثبت سفارش و تایید منشاء ارز شده و در آستانه ترخیص قرار دارد؛ کالاهایی که با ارز نیمایی تامین ارز شده و میلیون ها دلار برای آن اختصاص یافته است.این موضوع در حالی مطرح می‌شود که لوازم خانگی جزو گروه ۴ کالایی قرار دارد و واردات این گروه کالا که عمدتا مصرفی و غیرضروری است با توجه به شرایط ارزی از دو سال پیش ممنوع شده است و به هیچ عنوان امکان واردات این کالاها وجود ندارد.

گمرک طبق قانون و وجود اسناد لازم اقدام به ترخیص کالا می کند
دراین باره سخنگوی گمرک در گفتگو با« بازار» گفت: صدور هر کالایی از گمرک در پی وجود اسناد قانونی چون ثبت سفارش کالا، تائیده منشاء ارز، کد رهگیری وسایر ملزومات  ادرای اسنادی معتبرانجام می شود که لوازم خانگی بوش این مستندات را برای ترخیص دارد.
سید روح الله لطیفی خاطر نشان کرد: گمرک ملزم به ترخیص کالاهایی است که از لحاظ قانونی و اسنادی هیچ مشکلی ندارند بنابراین تشریفات برای ترخیص چنین کالاهایی در اسرع وقت انجام می شود.
سخنگوی گمرک درباره ابهامات موجود در چگونگی علت واردات لوازم خانگی بوش به کشور و اعتراض برخی ها به این موضوع گفت: در این باره سئوال پیش می آید که آیا این کالا قبل از ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور مجوز واردات اخذ کرده است یا بعد از ممنوعیت؟ که البته این سئوال باید از مسئولان دیگردستگاههای مرتبط پرسید.

تشریفات قانوی از قبل شده است
لطیفی خاطرنشان کرد: طبق موافقت دیوان عدالت ادرای مبنی بر ترخیص لوازم خانگی خارجی از گمرک، این کالا مجوز ترخیص از گمرک را داراست چرا که تشریفات قانونی آن از قبل انجام شده است. حال اگر قبل از ممنوعیت واردات ثبت سفارش کالا انجام شده باشد و بعد از خرید و ورود آن به داخل کشور اعلام شده است؛ نباید چنین کالایی وارد شود، در چنین مواردی  وارد کننده حق دارد طبق قانون از حقوق خود برای ترخیص کالا دفاع کند. وی افزود: طولانی شدن رسوب لوازم خانگی بوش در گمرک احتمالا به دلیل مشکلات اداری و قضایی وارد کننده بوده که فرایند ترخیص را طولانی کرده است. در این میان اما سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی طی گفتگویی، اظهار کرده است؛ مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که فروشگاه‌های شرکت بوش در سطح بازار فعال هستند و جنس آنها نیز به قول معروف جور است. گزارشهای رسیده نیز حاکی از آن است که از یک سال پیش این شرکت مجوز واردات را دریافت کرده که خلاف مصوبه هیئت وزیران مبنی بر ممنوعیت کامل واردات لوازم خانگی است. 

تخصیص ارز برای مواد اولیه لوازم خانگی ماهها زمان می برد
به گفته حمیدرضا غزنوی، با وجود اینکه ماه‌ها طول کشیده تا به مواد اولیه و قطعات لوازم‌خانگی ارز تخصیص داده شود و همه تولیدکنندگان از عدم تخصیص و تأخیر در تخصیص ارز گله‌مند هستند، ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی خارجی در آستانه ترخیص است. در این رابطه وزارت صمت و بانک مرکزی باید پاسخگو باشند که چرا به این رای اعتراض نکردند و چرا وزارت صمت آن را ثبت و بانک مرکزی ارز آن را تامین کرده است.
غزنوی با بیان اینکه صنایع داخلی لوازم خانگی تا کنون توانسته اند جای شرکت‌های خارجی که با تحریم‌ها از کشور ما خارج شدند را پر کنند، اما حالا بخشی از مسئولان از آن‌ها حمایت می‌کنند، اظهار کرد: اگر نیاز بازار لوازم خانگی را در داخل تامین کنیم، حداقل یک چهارم ارز مورد نیاز برای واردات باید به مواد اولیه تخصیص داده شود، اما در صورت تامین بازار از طریق کالاهای خارجی چهار برابر ارزی که صرف مواد اولیه می‌شود باید هزینه شود.
اما در حالی ابهامات زیادی در رابطه با وضعیت تامین ارز و چگونگی ترخیص این کالا وجود دارد  که به تازگی مسئولان وزارت صمت در این باره واکنش نشان دادند؛ عباس پور -مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت- اعلام کرده که ثبت سفارش این محموله در سال ۱۳۹۶ و قبل از ممنوعیت واردات لوازم خانگی در سال ۱۳۹۷ است.

کد خبر: ۵۵٬۲۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha