۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
مازندران زیر چتر خورشید نیست/ سهم ناچیز از انرژی های نو و پاک
بازار گزارش می‌دهد؛

مازندران زیر چتر خورشید نیست/ سهم ناچیز از انرژی های نو و پاک

ساری- سهم ناچیز مازندران از توسعه انرژی های نو و پاک درحالی است که میزان تابش خورشید در این استان کرانه شمالی چند برابر شهرهای بزرگ جهان است اما رغبتی برای سرمایه گذاری در آن وجود ندارد.

بازار؛ گروه استان ها: وسعت ۲۴ هزار کیلومتری مازندران و دسترسی به زیرساخت های مناسب، آب و هوایی معتدل، این استان را مستعد توسعه در بخش های فناوری و دانش نوین می کند، این درحالی که به نسبت دیگر استان ها از انرژی های نو و پاک بهره نبرده است.

از سوی دیگر با توجه به جایگاه استان در تامین امنیت غذایی، بهره برداری از انرژی های نوین برای افزایش ظرفیت های استان نقش بسزایی دارد و باید در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرد.

محدودیت و ممنوعیت ایجاد انرژی های نو در برهه ای از زمان از جمله موانع و عقب ماندگی مازندران در این بخش است درحالی که به تاکید کارشناسان پمپ ها و پنل های خورشیدی در کاهش هزینه ها و تامین برق پایدار تاثیرگذار است.

فرسودگی شبکه های برق در کنار سرقت انرژی و بالابودن هزینه انتقال و توزیع برق در مناطق کوهستانی و صعب العبور ضرورت توجه به انرژی های نو و پاک را الزامی می سازد و مسئولان و متولیان امر در مازندران باید در این بخش سرمایه گذاری داشته باشند و برای ورود بخش خصوصی نیز شرایط را تسهیل کنند.

رغبت پایین سرمایه گذاری در حوزه انرژی های نو
حسین افضلی مدیرعامل برق منطقه ای مازندران و گلستان در زمینه انرژی های نو با باین اینکه از سرمایه گذاری در انرژی های نو حمایت و استقبال می شود، گفت: بیشتر علاقمندی سرمایه گذاری و رغبت سرمایه گذاران در حوزه نیروگاه های کوچک بوده زیرا بازگشت سرمایه آن زودتر است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار در استان زمینه های خوبی برای نیروگاه های کوچک وجود دارد از این رو سرمایه گذاران کمتر رغبت به احداث نیروگاهاهای بزرگ و انرژی های نو دارند، گفت: برای ایجاد نیروگاه های خورشیدی و بادی کمتر استقبال شده است و بیشتر به سمت نیروگاه های گازی و مقیاس کوچک با ظرفیت ۲۵ مگاوات رفته اند.

همچنین میزان سرمایه گذاری اولیه آن بالا است از این رو کمتر رغبت به آن می شود اما هیچ مشکلی برای احداث نیروگاه های انرژی نو وجود ندارد وزمینه فراهم است

وی با بیان اینکه انرژی های نو جاذبه ای کمتری دارند زیرا باید انرژی های تولیدی آن را با قیمت باالاتری بخریم گفت: همچنین میزان سرمایه گذاری اولیه آن بالا است از اینرو کمتر رغبت به آن می شود اما هیچ مشکلی برای احداث نیروگاه های انرژی نو وجود ندارد وزمینه فراهم است و هرکس علاقمند باشد می تواند ورود پیدا کند.

افضلی به مصوبه ۳۱۰ قانون تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: طبق این مصوبه برخی نیروگاه ها فقط در ایام تابستان وارد مدار می شوند و برخی آن را به قیمت بالا در این فصل خریداری می شود.

وی درباره خرید برق از نیروگاه ها گفت: برق را ۴۸۰ تومان خریداری و ۷۵ تومان به مشترک می فروشیم درحالی که با توسعه انرژی های نو می توان بخشی از نیازها را حل کرد.

نقش مجلس برای تصویب قوانین برای رفع موانع فراروی توسعه انرژی های نو در استان های شمالی از جمله مازندران حائز اهیمت است، از این رو، کیوان مرادیان عضو مجمع نمایندگان مازندران با بیان اینکه در حوزه زیرساختی برق باید تلاش کرد، افزایش سهم بری از انرژی های پاک و نو را از جمله نیازهای استان بیان کرد و گفت: در حال حاضر هزینه تمام شده برق و انرژی بسیار بالاتر از میزان موجود است.

تابش خورشید در مازندران دو برابر لندن است
وی در گفتگو با خبرنگار بازار فرسوده بودن و به روز نشدن شبکه های برق را از جمله مشکلات برشمرد، گفت: متاسفانه زمانی مازندران را جزو مناطقی که تابش خورشید در آن کم است و توجیه ندارد، قرار داده بودند و از اینرو مجوز ایجاد انرژی های نو در برهه ای از زمان داده نمی شد که این مسئله اشتباه بوده است.

مرادیان یادآور شد: به عنوان نظر شدت تابش خورشید در شهری مانند لندن در مقایسه با مازندران یک سوم است اما در آنجا بخش عظیمی ازانرژی برق آن از پنل های خورشیدی تامین می شود.

این نماینده مجلس با تاکید براینکه ایجاد پنل های خورشیدی و نو در مازندران توجیه اقتصادی دارد، گفت در یک بام ۷۰ متری می تواند برق یک خانواده را به ویژه در روستاها و مناطقی که هزینه انتقال برق بالا است، تامین کند و سرمایه گذاری در این بخش به صورت متوسط طی بازه زمانی سه تا چهارساله بازگشت خواهد داشت و سبب می شود تا هزینه برق خانواده دو تا سه دهه رایگان باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ایجاد و توسعه انرژی های نو را در مازندران به صرفه تر دانست و گفت: هنوز نگاه کلان در مسیر کم هزینه کردن نبردیم و همچنان پنل های خورشیدی را وارد می کنیم و یک مجموعه ای در کشور در این زمینه اقدام به کار کرده که مورد حمایت جدی قرار نگرفته است.

مرادیان با بیان اینکه توسعه انرژی های نو سبب اشتغال زایی بالایی می شود، خواستار برنامه ریزی ورفع موانع فراروی حمایت از سرمایه گذاران در این بخش شد.

به گزارش بازار، در حال حاضر به دلیل افزایش مصرف و کمبود تولید، بخشی از برق مورد نیاز از طریق کشورهای همسایه در فصل تابستان وارد می شود، از این رو توسعه انرژی های نو می تواند در خودکفایی این بخش کمک شایانی داشته باشد.

در حال حاضر حدود چهار هزار مگاوات برق در مازندران مصرف می شود وبیش از دو هزار مگاوات برق در نیروگاه سیکل ترکیبی نکا تولید و در شبکه سراسری برق وارد می شود.

کسری و کمبود انرژی برق به ویژه در فصل تابستان و پیک بار سبب اجرای طرح های مختلفی از جمله تغییر ساعات کاری اداری و صنایع و محدودیت هایی در این بخش می شود و توسعه انرژی های نو می تواند تاحدودی دغدغه مازندران را برای تولید انرژی پایدار مرتفع سازد.

کد خبر: ۵۵٬۲۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha