۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷
آمادگی لرستان برای اجرای طرح تاکسی هوایی؛ دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

آمادگی لرستان برای اجرای طرح تاکسی هوایی؛ دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم

لرستان- طرح تاکسی هوایی به‌عنوان یکی از جدیدترین فناوری‌های قابل دسترس کشور در حال فعال شدن است و لرستان با برخورداری از زیرساخت‌های لازم، آمادگی خود را برای راه‌اندازی این طرح اعلام کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: بعد از پیشنهاد اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی‌بر «راه‌اندازی تاکسی هوایی»، این موضوع به بحث داغ رسانه‌ها و فضای مجازی تبدیل شد که در قالب مطالب طنز و جدی به آن پرداختند.

تاکسی‌های هوایی، هواپیماهای فوق سبکی هستند که ظرفیت آنها بین ۲ تا ۱۹ نفر است و می‌توانند برای جابجایی مسافر، گردشگری هوایی و حتی انتقال امن و سریع اشیاء و کالاها مورد استفاده قرار بگیرد.

واقعیت این است که ظرفیت و زیرساخت ایجاد تاکسی هوایی در بسیاری از شهرهای ایران از جمله فرودگاه خرم‌آباد وجود دارد و می‌توانند مزایایی قابل توجهی از جمله رونق اشتغال و گردشگری در استان را به همراه داشته باشد.

با توجه به آمادگی لرستان، به محض اینکه سرمایه‌گذاری پیدا شود اجرای این طرح آغاز می‌شود اما در رابطه با چرایی و چگونگی این موضوع هنوز سؤالاتی در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد که در مصاحبه با علی کاملی مدیر فرودگاه خرم‌آباد به بررسی جزئیات آن پرداخته‌ایم که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

* تاکسی هوایی چیست و چه اهداف، مزایا و کارکردهایی دارد؟
در بحث صنعت هوانوردی یک شاخه‌ای به نام هوانوردی عمومی داریم که شامل بخش‌های مختلفی از جمله تاکسی هوایی، پایش جنگل‌ها و مناطق طبیعی، نقشه برداری، آمبولانس، پست هوایی و خیلی موارد دیگر می‌شود است. با توجه به سیاست‌هایی که شرکت فرودگاه‌ها برای رونق فرودگاه‌های کم ترافیک مثل خرم‌آباد در نظر گرفته بحث هوانوردی عمومی در دستور کار ما هم قرار گرفت.

در دنیا ۲۸ هزار هواپیما در بخش‌های ایرلاین کار می‌کنند که حدود ۴۸۰ هزار هواپیماهای سبک و هوانوردی عمومی است، ظرفیت تاکسی‌های هوایی متفاوت است، انواع هواپیمای چهار نفره که می‌تواند دو نفر را جابجا کند تا هواپیماهایی که ۱۹ نفر را ‌جابجا می‌کند وجود دارد.

تاکسی‌های هوایی برای جابجایی بسته‌های پستی فاسد پذیر مثل محموله‌های خونی یا عضو برای اهدا کاربرد دارد همچنین برای انتقال کالاهایی مانند مثل تخم ماهیجات می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

تاکسی‌ هوایی این قابلیت را دارد که هم بین شهرهای استانی که فرودگاه داشته باشند جابه‌جا شود (البته باید فرودگاهی باشد که از نظر ایمنی و امنیتی ایزوله باشد یعنی همه استانداردها را داشته باشد) و هم می‌تواند از خرم‌آباد به شهرهای دیگر مثل تهران، اصفهان، اهواز برود.

همچنین این امکان وجود دارد که به صورت یک مسیر درون‌شبکه در کشور فعالیت کند مثلاً از خرم آباد به اصفهان برود، از اصفهان به اهواز و از اهواز به خرم آباد برگردد؛ این دیگر بستگی به برنامه‌ریزی، بازاریابی و ایده آن بخش خصوصی دارد که این کار را پذیرفته است البته ما هم از نظر فکری حتماً به آنها کمک خواهیم کرد.

ظرفیت جابجایی بار در تاکسی‌های هوایی تقریباً شبیه هواپیماهای مسافری است، هزینه تاکسی هوایی هم به صورت تعاملی و توافقی بین طرفین انجام خواهد شد.

همانطور که شرکت فدکس در آمریکا و اروپا فقط محصولات‌پستی را جابجا می‌کند، ما در کشور فروشگاه‌هایی مثل دیجی‌کالاداریم که می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند همچنین برای جابجایی اشیای طلا فروشان تاکسی هوایی گزینه بسیار خوبی است.

* لرستان در بحث تاکسی‌های هوایی چه رویکردی را در پیش گرفته است؟
خوشبختانه زیرساخت‌های لازم برای این کار در فرودگاه خرم‌آباد وجود دارد، در حوزه سخت‌افزاری مثل محل پارک و سوخت هواپیما همه ملزومات فراهم شده در بحث نرم افزاری هم نظام نامه‌ها و آیین نامه‌هایی بر اساس استاندارد جهانی آماده کرده و برای تأیید، تصویب و ابلاغ به سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌های کشور فرستاده‌ایم.

برای مثال فرودگاه چالانچولان به دلیل اینکه استاندارد نیست نمی‌تواند برای طرح تاکسی هوایی مورد استفاده قرار بگیرد بلکه برای استفاده اینچنینی بایستی الزامات سازمان هواپیمایی را اخذ و رعایت کند.

از همه سرمایه‌گذارانی که به موضوع تاکسی‌های هوایی علاقه‌مند بودند دعوت کردیم و صحبت‌هایی داشتند اما تاکنون موفق نشدیم سرمایه‌گذاری را در این رابطه جذب کنیم؛ البته سرمایه‌گذاری زیادی هم نمی‌خواهد و اتفاقاً در صورت برنامه‌ریزی صحیح و دقیق، سوددهی و برگشت سرمایه آن بسیار بالاست.

* سرمایه‌گذاری در این طرح برعهده دولت است یا بخش خصوصی؟
ما زیرساخت‌ها را ایجاد کرده‌ایم اما برای راه‌اندازی تاکسی هوایی آن نیازمند حضور بخش خصوصی هستیم؛ از تمام کسانی که در استان هستند درخواست می‌کنیم اگر می‌توانند به صورت فردی و یا گروهی و مشارکتی در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، ما هم کمک می‌کنیم تا این مسیر را طی کنند.

افراد در بخش حقیقی می‌توانند فقط یک هواپیما بخرند، تحت گواهینامه AOC مرکز وارسی پروازی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران فعالیت کرده و خیلی سریع تاکسی هوایی را راه اندازی کنند یا خودشان یک شرکت ثبت کنند و از طریق آن شرکت کار خود را پیش ببرند.

اگر سرمایه‌گذار بخش خصوصی به این موضوع ورود پیدا کند می‌توان گفت از بدو ورود او این طرح شروع به فعالیت می‌کند؛ این صنعت خیلی خوبی است، سودآوری بسیار بالایی دارد و می‌تواند برای  فرودگاه‌های کم ترافیکی مثل فرودگاه خرم‌آباد رونق ایجاد کند ضمن اینکه یک باب جدیدی را در بحث آموزش جوانان استان باز می‌کند.

ما برای کسی  که به این حوزه ورود پیدا کند آینده خیلی خوبی متصور هستیم.

سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری و خرید تاکسی هوایی بستگی به انتخاب نوع هواپیما، مدل و نوع هواپیما دارد، اینکه از کجا می‌خواهند این تاکسی هوایی را تهیه کنند و به چه صورت تهیه کنند هم در مبلغ هزینه‌کرد تأثیر دارد بستگی دارد، به همین دلیل نمی‌توان یک رقم مشخصی را اعلام کرد ولی اگر کسی وارد این موضوع شود به راحتی می‌تواند شاید در کمتر از چند روز به همان مبلغی که سرمایه‌گذاری کرده دست پیدا کند.

* مزیت ویژه طرح تاکسی هوایی برای لرستان چیست؟
مطابق  نورم جهانی به ازای هر یک صندلی که به خطوط پروازی استان وارد می‌شود اعم از هوانوردی عمومی و هوانوردی کلی یا به صورت ایرلاینی، چهار شغل دائمی ایجاد می‌شود و در کنار آن مشاغل دیگری در بخش گردشگری و... هم شکل می‌گیرد.

لرستان از نظر طبیعی و تاریخی جاذبه‌های منحصربه فرد دارد که به واسطه آنها می‌تواند در بحث گردشگری هوایی خیلی موفق باشد، وجود آبشارها، دره‌های بسیار زیبا مثل «دره شیرز»، «قلعه فلک الافلاک»، «دریاچه کیو»، «دریاچه بهشت» و «بام خرم‌آباد» و از همه مهمتر «دره خزینه» که مشابه دره «گرندکنیون» امریکا است همه از جاذبه‌هایی هستند که می‎توانند گردشگران را شگفت‌زده کنند.

منطقه گردشگری گرند کنیون آمریکا با تلفیق هوانوردی عمومی و گردشگری توانسته سالانه نزدیک به یک میلیارد دلار درآمدزایی داشته باشد و صنعت گردشگری را رونق داده ولی از دره خزینه در لرستان که شباهت بسیار زیادی به آن دارد هیچ درآمدی حاصل نمی‌شود چون به این ظرفیت توجه نشده درحالیکه وجود کشورهای عربی در همسایگی ایران فرصت بسیار خوبی برای جذب گردشگر است چون آنها تمایل دارند از طبیعت زیبای ما استفاده کنند.

به موازات این کار از ظرفیت علوم و فنون هوایی ایران استفاده کردیم و برای اولین بار در کشور در شاخه پایش جنگل‌ها و منابع طبیعی ایران این صنعت را استارت زدیم که کار خیلی موفقی بود و حتی می‌خواستیم بحث آتش‌نشانی هوایی را نیز راه‌اندازی کنیم اما مشکلاتی در مسیر بود که امسال موفق به اجرای آن نشدیم اما در حال کار کردن بر روی آن هستیم تا برای سال آینده این موضوع را محقق کنیم.

کد خبر: ۵۵٬۲۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha