۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۶
تغییرات در سیاست گذاری‌ها و تصمیمات دولتی، یکی از عوامل کاهش شاخص بورس
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

تغییرات در سیاست گذاری‌ها و تصمیمات دولتی، یکی از عوامل کاهش شاخص بورس

سعیدی، کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: دولت به صورت مداوم تصمیمات خود را تغییر می‌دهد و خیلی وقت‌ها این تصمیمات به نفع تولیدکننده و حتی مصرف کننده نهایی نیست و در این میان، یکسری دلال سود می‌برد که از نتایج آن کاهش شاخص بورس است.

به گزارش بازار، علی سعیدی فعال بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار در هفته گذشته وضعیت بسیار بهتری داشته است و سهم‌ها و همچنین شاخص کل مثبت شدند، گفت: از مرداد ماه تا چند روز قبل که بازار افت کرد، روزهای مثبت هم داشتیم اما استحکام بازار سرمایه در دو روز اخیر، به نسبت قبل بهتر بود.

وی با بیان اینکه دولت‌ها خیلی امکان حمایت از بورس را ندارند، اظهار کرد: دولت‌ها اگر کاری به کار بورس نداشته باشند، بورس خیلی راحت تر می‌تواند گلیم خود را آب بیرون بکشد. دولت برنامه‌هایی را انجام داد اما برنامه‌های دیگری را نیز باید ارائه می‌داد که چنین نکرد و این مسئله به بازار سرمایه لطمه زد.

این فعال بازار سرمایه بورس را یک بازار عنوان کرد و افزود: شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند بیشتر از دیگر بازارها تحت تاثیر تصمیمات دولت هستند. تصمیماتی که دولت‌ها برای تنظیم قیمت‌ها چه در حوزه محصولات پتروشیمی و چه در حوزه محصولات فلزی که در بورس اثرگذار هستند، می‌گیرد، مهم است.

وی بیان کرد: دولت به صورت مداوم تصمیمات خود را تغییر می‌دهد و خیلی وقت‌ها این تصمیمات به نفع تولیدکننده و حتی مصرف کننده نهایی نیست و در این میان، یکسری دلال سود می‌برد که یکی از نتایج آن کاهش شاخص بورس است. البته کسانی که تصمیم می‌گیرند قطعا نیت خیری دارند اما در نهایت تصمیمات آن‌ها به نفع تولیدکنندگان واسطه‌ای یا دلال‌ها تمام می‌شود.

سعیدی با اشاره به اینکه هر زمان که پول ملی در کشوری ضعیف می‌شود، صادرکنندگان منتفع می‌شوند و واردکنندگان دچار ضرر می‌شوند، اظهار کرد: در ایران شرایط برعکس است یعنی به محض آنکه ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند، واردکننده با نرخ ترجیحی وارد می‌کند و صادرکننده باید با نرخ پایین ارز خود را تبدیل کند و این یکی از آن تصمیماتی است که بر بازار اثر می‌گذارد.

کد خبر: ۵۵٬۲۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha