۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۱
تعلیق کارت بازرگانی ۴۰ صادرکننده همدانی/ وقتی عراقی ها از آب گل آلود ماهی می‌گیرند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

تعلیق کارت بازرگانی ۴۰ صادرکننده همدانی/ وقتی عراقی ها از آب گل آلود ماهی می‌گیرند

همدان- ایجاد موانعی چون شیوه نامه تعهد ارزی و قوانین مالیاتی باعث تعلیق کارت بازرگانی ۴۰ نفر از صادر کنندگان استان همدان شده که به واسطه این اقدام امکان فعالیت صادراتی نیز از آنها خلع شده تا عراقی‌ها با استفاده از فرصت پیش آمده سیب زمینی‌های تولیدی استان همدان را خریداری کرده و با ورود به عرصه صادرات این محصول سود کلانی به جیب بزنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: کشاورزان استان همدان سالانه حدود یک میلیون تن سیب زمینی تولید می‌کنند که بخشی به مصرف داخل رسیده و بخشی نیز صادر می‌شود.

صادر کنندگان سیب زمینی هر ساله از استان همدان به کشورهای بسیاری صادرات سیب زمینی دارند اما اکنون به دلیل مشکلات مالیاتی و تعهد ارزی کارت بازرگانی ۴۰ نفر از صادر کنندگان سیب زمینی استان همدان تعلیق شده و اجازه صادرات از آنها گرفته شده است.

موضوع به همین جا ختم نمی‌شود چراکه همین اتفاق سبب شد عراقی‌ها با حضور در استان همدان سیب زمینی‌های کشاورزان را زیر قیمت تمام شده خریداری و آن را مدتی در سردخانه‌های استان همدان نگهداری کنند به طوری که در نهایت ۲۵ آبان ماه محصول خریداری شده را به عراق حمل کرده و در حالی که صادر کنندگان و تولید کنندگان استان متضرر شدند و هیچ ارزی وارد کشور نشد؛ عراقی ها با این اقدام سود کلانی به جیب زدند.

گلایه کشاورزان سیب زمینی کار و موضوع پیش آمده سبب شد خبرنگار بازار گفتگویی با خسرو طالبی رحیق رئیس انجمن ملی سیب زمینی کاران و صادر کننده سیب زمینی داشته باشد که در ادامه متن این گفتگو را می‌خوانید.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی کاران در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه من ۲۰ ساله در کار صادرات محصولات کشاورزی هستم و از تولید به صادرات روی آورده ام؛ اظهار کرد: تولید محصولات کشاورزی انجام می‌دادم و از آنجا که میزان تولید انبوه بود و محصول روی دست کشاورز می‌ماند، به صادرات روی آوردیم.

خسرو طالبی رحیق با اشاره به اینکه به کشورهای روسیه فدرال، کشورهای آسیای میانه، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، ازبکستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس، امارات، عراق، پاکستان و افغانستان صادرات داشتیم؛ ادامه داد: من هنوز تولید کننده هستم و صادرات هم انجام می‌دهم و حتی در استان همدان بذرهایی برای استان‌های دیگر تولید می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همیشه به فکر پیشرفت هستم؛ افزود: فقط به فکر پیشرفت شخص خودم نیستم بلکه پیشرفت در صادرات، تولید و امور اقتصادی را می‌خواهم و همیشه برنامه ریزی ها بر این منوال است.

بخشنامه‌ها و شیوه نامه‌های خلق الساعه بخش دولتی دست و پاگیر شده است

رئیس انجمن ملی سیب زمینی کاران ادامه داد: متاسفانه یکسری مشکلاتی وجود دارد که از برنامه ریزی‌های ما در راستای پیشرفت جلوگیری می‌کند که این مشکلات شامل بخشنامه‌ها و شیوه نامه‌های خلق الساعه بخش دولتی هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یک نمونه از موانع بخش صادرات بخشنامه‌های تعهد ارزی است؛ اضافه کرد: بخشی از صادرات ما به عراق و افغانستان به صورت ریالی بود که همین موضوع مشکل ایجاد کرده است.

طالبی رحیق با اشاره به اینکه در سال ۹۷ سامانه نیما وجود نداشت؛ ادامه داد: شیوه نامه‌ای برای ما ارسال شده که مشکل ایجاد کرده و هم اکنون حدود ۷۰ یا ۸۰ هزار دلار تعهد ارزی داریم اما نتوانستیم این مبلغ را رفع تعهد کنیم و به همین دلیل کارت بازرگانی ما تعلیق شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ نفر از صادر کنندگان محصولات کشاورزی در استان همدان در مجموع یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار تعهد ارزی دارند و کارت بازرگانی آنها تعلیق شده است؛ بیان کرد: از این یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار تعهد ارزی می‌توان گفت ۵۰۰ هزار دلار مربوط به قبل بخشنامه‌ها و ۶۰۰ هزار دلار صادرات ریالی به عراق و افغانستان بوده است.

دولت کارت‌های بازرگانی صادر کنندگان را تعلیق کرده و متاسفانه صادر کننده اصلی در استان همدان نمی‌توانند کار کنند

رئیس انجمن ملی سیب زمینی کاران با اشاره به اینکه دولت برای صادر کنندگان مشکل ایجاد کرده است؛ افزود: دولت کارت‌های بازرگانی صادر کنندگان را تعلیق کرده و متاسفانه صادر کننده اصلی در استان همدان نمی‌توانند کار کنند.

وی افزود: صادر کنندگان به دلیل تعلیق کارت بازرگانی نمی‌توانند صادرات انجام دهند اما یک راننده کار صادرات انجام می‌دهد و کار به دست دلالان افتاده است و فردی که کارت بازرگانی ندارد، صادر کننده شده و همین موضوع باعث شده روال صادرات در استان همدان  از بین برود.

طالبی رحیق یاد آور شد: یکی از دلایلی که محصول سیب زمینی امسال با این همه چالش روبرو شد همین موضوع بود که صادر کننده واقعی نمی‌تواند کاری کند.

امور مالیاتی نبش قبر کرده و تراکنش های مالی مربوط به سال‌های ۹۳ و۹۴ و ۹۵ و ۹۶ را بیرون آورده است

وی با بیان اینکه مشکل بعدی امور مالیاتی است که نبش قبر کرده و تراکنش های مالی مربوط به سال‌های ۹۳ و۹۴ و ۹۵ و ۹۶ را بیرون آورده است؛ افزود: دیوان محاسبات مالیات سال‌های ۹۳ و ۹۴ صادر کنندگان را رد کرده اما اداره امور مالیاتی مشکل ساز شده و صادر کننده و تولید کننده را به چالش می کشد و جلوی پیشرفت را می‌گیرد و انگیزه پیشرفت نیز با این حرکات در استان از بین رفته است.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی کاران درخصوص معافیت صادرکنندگان و تولید کنندگان از مالیات اضافه کرد: صادر کننده معاف نیست بلکه مالیات صادر کننده صفر است و حتی تولید کننده هم طبق قانون ماده ۸۱ معاف از مالیات است و مالیات صادر کنندگان هم در صورت ارائه دفتر و مدارک صفر است.

وی با تاکید بر اینکه اکثر صادر کنندگان دفتر و مدارک را به اداره امور مالیاتی ارائه کردند ضمن اینکه بیشتر صادر کنندگان کشاورز هستند، افزود: برای نمونه من به عنوان تولید کننده و صادر کننده محصولات کشاورزی و رئیس انجمن ملی سیب زمینی فعال هستم اما متأسفانه به تراکنش مالی من در سال ۹۳ گیر داده‌اند و می‌گویند این میزان تراکنش داشته‌ای و در نتیجه باید مالیات پرداخت شود در صورتی که من تولید کننده و صادر کننده هستم و باید مالیاتی گرفته نشود.

اداره امور مالیاتی و بانک مرکزی با بخشنامه و شیوه نامه‌های خلق الساعه خود جلوی پیشرفت و انگیزه پیشرفت کار را گرفته‌اند

طالبی رحیق با تاکید بر اینکه اداره امور مالیاتی و بانک مرکزی با بخشنامه و شیوه نامه‌های خلق الساعه خود جلوی پیشرفت و انگیزه پیشرفت کار را گرفته‌اند؛ اضافه کرد: با این اقدامات امسال محصول سیب زمینی در استان همدان با مشکل مواجه شد و تولید کنندگان متضرر شدند.

وی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده سیب زمینی برداشت تابستانه در استان همدان هر کیلوگرم یک هزار و ۸۰۰ تومان تا دو هزار تومان بود؛ ادامه داد: به دلیل مشکلات ایجاد شده تولید کننده؛ سیب زمینی را به قیمت هر کیلو ۸۰۰ تومان فروخت.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی کاران با اشاره به اینکه امسال عراقی‌ها از عراق به استان همدان آمده و سیب زمینی را به قیمت هر کیلو ۸۰۰ تومان از تولید کننده خرید کرده و در سردخانه‌های استان همدان نگهداری کردند؛ بیان کرد: ۲۵ آبان ماه که مرز عراق برای واردات سیب زمینی از ایران باز شد، اکثر کامیون‌های در مرز عراقی بودند و سیب زمینی استان همدان را که ۸۰۰ تومان برای هر کیلوی آن پرداخت شده بود را حمل می کردند ضمن اینکه سیب زمینی ها به قیمت کیلویی ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان فروخته شد که همین موضوع نشان می‌دهد  چقدر لطمه به تولید کننده و صادر کنندگان استان همدان زده شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در ادامه به صادرات محصولات کشاورزی استان همدان از استان‌های دیگر اشاره کرد و افزود: ۹۵ درصد محصولات کشاورزی استان همدان از استان‌های دیگر به خصوص استان سنندج و کرمانشاه صادر می‌شود و اظهارنامه هم در همان استان‌ها پر می‌شود.

شیوه نامه‌هایی ارائه کرده اند که باعث شده صادر کنندگان خود را با شیوه نامه‌ها و دستور العمل‌ها وفق ندهند

طالبی رحیق با اشاره به اینکه مشکل از گمرک نیست بلکه مشکل از تعهد ارزی است که بانک مرکزی برای صادر کننده ایجاد کرده است؛ تاکید کرد: ما مشکل برگشت ارز نداریم و استقبال می‌کنیم محصولی صادر شده و ارزی به کشور برگردد، اما شیوه نامه‌هایی ارائه کرده اند که باعث شده صادر کنندگان خود را با شیوه نامه‌ها و دستور العمل‌ها وفق ندهند.

وی با اشاره به اینکه زمانی که سامانه نیمایی وجود نداشت صادر کنندگان محصولات خود را صادر کرده‌اند؛ افزود: هم اکنون ۴۰ نفر از صادر کنندگان خوب و متعهد استان همدان حدود ۱۰۰ هزار دلار تعهد ارزی دارند به همین دلیل کارت‌های بازرگانی آنها تعلیق شده است.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی کاران بیان کرد: اگر محصول سیب زمینی که عراقی‌ها از استان همدان خریداری کرده و بردند را صادر کنندگان خود ما مدیریت می‌کردند، ارز زیادی وارد کشور می‌شد و سود را عراقی ها نمی‌بردند درحالی که صادر کنندگان ما بیکار هستند.

مسائل و مشکلات را مطرح کردیم اما گوش شنوایی وجود ندارد
وی با اشاره به اینکه همه مسائل و مشکلات را مطرح کردیم اما گوش شنوایی وجود ندارد؛ اضافه کرد: فرد مشخصی برای رسیدگی به امور نیست، آقای زاد بوم رئیس سازمان توسعه تجارت کشور است، اما توجهی به این موضوع ندارد، از طریق اتاق بازرگانی ایران، اتاق بازرگانی همدان و انجمن ملی سیب زمینی پیگیر بوده ایم، اما تاکنون رسیدگی نشده است.

طالبی رحیق در ادامه به فراوری و بسته بندی سیب زمینی نیز اشاره کرد و افزود:  پیگیر مسئله سورت و بسته بندی سیب زمینی هستیم چراکه با توجه به شیوع بیماری کرونا دیگر بسته بندی‌های سنتی پاسخگو نیست و توزیع باید با بسته بندی‌های خاص و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی کاران با تاکید بر اینکه باید به سمت و سوی بسته بندی و فراوری حرکت کنیم؛ ادامه داد: پیگیر تکمیل حلقه‌های زنجیره تولید سیب زمینی هستیم که یکی از حلقه‌ها بسته بندی است.

کد خبر: ۵۵٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha