۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
نرخ رشد اقتصادی کشور پایین تر از زمان جنگ است/ ضرورت توجه به بهبود سرمایه ثابت در کشور
بازار از آشفتگی شاخص های کلان اقتصادی کشور گزارش می دهد

نرخ رشد اقتصادی کشور پایین تر از زمان جنگ است/ ضرورت توجه به بهبود سرمایه ثابت در کشور

کارشناسان اقتصادی می گوید؛ نرخ رشد اقتصادی کشور اکنون منفی ۵ درصد است در حالی که در زمان جنگ تحمیلی نرخ این شاخص اقتصادی ۴ درصد بوده است بنابراین برای بهبود این شاخص مهم اقتصادی باید برنامه ریزی شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بی تحرکی اقتصاد در کنار محدودیت های تجاری و از همه مهمتر وجود تحریم ها باعث شده است تا رشد اقتصادی کشور در چند سال اخیر همچنان منفی باقی بماند. کاهش نرخ رشد اقتصادی در مقابل رقم بالای نرخ تورم در کشور و وجود نقدینگی بالا موجب شده تا اقتصاد کشور پویایی چندانی نداشته باشد.

از آنجایی که تعیین نرخ کلی رشد اقتصادی هر کشور حاصل معدل مجموعه فعالیت هایی اقتصادی در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات است. بنابراین کم توجهی به توسعه و پویایی این بخش های مهم و نیز ایجاد برخی موانع سد راه باعث می شود تا نه تنها از همه ظرفیت های اقتصادی کشور به خوبی استفاده نشود بلکه در پی برخی مشکلات داخلی و خارجی در بخش تولید و تجارت رشد اقتصادی در کشور اتفاق نیفتد.

از دید کارشناسان، هر چند تحریم ها بر کاهش نرخ رشد اقتصادی کشور تاثیرگذار است اما ضعف مدیریتی داخلی نیز باعث شده است تا اقتصاد کشور روز به روز افت کند در حالی که ایران از پتانسیل های بسیار زیادی در بخش های مختلف برخوردار است.

رشد اقتصادی مثبت برنامه می خواهد
پیمان مولوی دبیر انجمن اقتصاددانان ایران درگفتگو با «بازار» این باره می گوید؛ اگر بخواهیم در مسیر مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی کشور گام برداریم باید یک برنامه منسجم برای کاهش تدریجی نرخ تورم و نیز اقدامات لازم برای جلوگیری از رشد نقدینگی جامعه ترسیم کنیم. برنامه ریزی دقیق و کارشناسانه ای که بتوان اقتصاد کشور را پویا و پر رونق کرد.

وی به رقم بالای رشد نقدینگی کشور اشاره کرد و افزود: وجود نقدینگی حدود ۲۹۰۰۰ هزارمیلیارد تومانی با نرخ منفی ۵ درصدی رشد اقتصادی و تورم بالای ۴۰ درصد در کشور، متاسفانه حرکت در مسیر پویایی اقتصاد و مثبت شدن رشد اقتصادی را سخت کرده است اما با برنامه ریزی دقیق و مدیریت درست این امکان وجود دارد که رشد اقتصادی کشور مثبت شود.

دبیر انجمن اقتصاددانان کشور خاطرنشان کرد: دهه ۹۰ از حیث رشد اقتصادی دهه سوخته اقتصاد ایران بوده است چرا که در دهه ۶۰ با وجودی که ایران درگیر جنگ و تحریم های بود رشد اقتصادی ۳ تا ۴ درصدی منفی اقتصادی را داشتیم اما اکنون این نرخ به ۵ درصد منفی هم رسیده است.

تا زمانی که نقدینگی به سمت تولید نروند نباید به رشد اقتصادی امیدوار بود
مولوی اظهار داشت: چنانچه بخواهیم در مسیر مثبت شدن شاخص نرخ رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم در کشور گام برداریم باید طی شش سال آینده حداقل ۸ درصد رشد اقتصادی کشور بهبود بخشیده شود.

وی افزود: تا زمانی نقدینگی در کشور به این شیوه و با این حجم در کشور بدون اینکه بسمت مراکز تولید و بنگاههای اقتصادی هدایت شود در جریان باشد نباید انتظار داشت تورم کاهشی و یا رشد اقتصادی حاصل شود.

نورم بالا رشد اقتصادی را منفی می کند
دکتر ایمان اسلامیان کارشناس اقتصادی نیز در این باره در گفتگو با «بازار» گفت: در اقصاد کشور ۲ نوع رشد اقتصادی وجود دارد یکی رشد اقتصادی پائین و دیگر رشد اقتصادی کم کیفیت، این در حالی است که با افزایش قیمت نفت و گشایش های مقطعی برجامی رشد اقتصادی مقطعی تا حدودی در کشور اتقاق افتاد اما منجر به تاثیر معناداری نشد.

وی با بیان اینکه تا زمانی که فضای کسب و کار در کشور بهبود نیابد نمی توان به رشد اقتصادی، امیدوار بود گفت: رشد اقتصادی خوب در پی اصلاح ساختارهای اقتصادی اتفاق می افتد. چرا که تا زمانی کشور در شرایط تورمی قرار داشته باشد رشد اقتصادی قابل توجه ای در کشور رخ نخواهد داد

این کارشناس اقتصادی افزود: برای ایجاد رشد اقتصادی در کشور ابتدا باید زمینه رشد این شاخص را فراهم کرد به طور مثال رشد اقتصادی در کشور به صورت درون زا انکان پذیر است  اما تا با دنیا در تعامل نباشیم رشد اقتصادی قابل توجهی کسب نخواهیم کرد.

ضرورت توجه جدی به سرمایه ثابت
وی افزود: کشورهای چین و کره بدون سرمایه گذاری مستقیم خارجی رشد اقتصادی خود را افرایش دادند چرا که توانستند ارتباط خوبی با دنیا برقرار کنند. اسلامیان به یک موضوع بسیار مهم در اقتصاد کشور که در صورت بی توجهی به آن می تواند اقتصاد کشور را به قهقرا ببرد اشاره کرد و افزود: کاهش میزان سرمایه ثابت (وجود ماشین الات مدرن، دارایی، و نهادها تولید و ...) باعث می شود تا توان اقتصاد ایران کم و کمتر شود. به طور مثال ایران فقط در سال ۶۶ میزان سرمایه ثابت معقولی داشت و از آن به بعد روند کاهش آن شروع شد و اگر این مهم مورد توجه قرار نگیرد نمی توان به پویایی اقتصاد کشور امیدواربود.

کد خبر: ۵۵٬۱۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha