۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
اگر مالیات ستانی به نرخ ۱۸ درصد برسد، دیگر نیازی به اوراق قرضه و مشارکت نداریم
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

اگر مالیات ستانی به نرخ ۱۸ درصد برسد، دیگر نیازی به اوراق قرضه و مشارکت نداریم

رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: از بخش تولید مالیات هنگفت اخذ می‌شود ولی ثروتمندان و دلالان یا مالیات نمی‌پردازند یا این رقم برای آن‌ها بسیار ناچیز است.

به گزارش بازار، مجتبی رضاخواه در خصوص لزوم اصلاح بودجه‌ریزی گفت: سهم مالیات از بودجه سالانه پایین است؛ درحالی که کشورها پیشرفته با مالیات اداره می‌شوند.

وی افزود: نسبت مالیات به درآمد ناخالص ملی در ایران ۶درصد اما در کشور همسایه ما ترکیه، ۱۸ درصد می‌باشد و اروپا این میزان را تا بیش از ۵۰درصد ارتقا داده است.

رضاخواه با اعلام اینکه تجار و تولید کنندگان باید نقش خود را در اقتصاد ایفا کرده و سهم مالیات خود را بپردازند، تصریح کرد: ما از کارگران و کارمندان قبل از اینکه حقوق خود را دریافت کنند، مالیات می‌گیریم و از تولید نیز مالیاتی هنگفت اخذ می‌کنیم.

این نماینده مجلس ساز و کار اخذ مالیات از ثروتمندان را ناصحیح خواند و افزود: افراد ثروتمند از مالیات فرار می‌کنند ولی افراد کمتر برخوردار مالیات می‌دهند.

رضاخواه با اشاره به بودجه نفتی سالیان گذشته گفت: این روش باعث نامتوازن کردن توزیع ثروت و افزایش فقر و غنا می‌گردد.

وی ادامه داد: این رویه در چند سال گذشته روندی بسیار بد را طی کرده است و بودجه نفتی به این آسیب دامن زده است.

رضاخواه با اعلام اینکه ثروتمندان از رانت‌های نفتی برخوردار می‌شدند، افزود: ما از نفت برای هزینه‌های جاری استفاده می‌کنیم درحالی که کشورهای پیشرفته نفت را سرمایه می‌دانند و در توسعه زیر ساخت از آن بهره می‌برند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: وقتی قیمت نفت پایین می‌آید، درآمد نفتی پایین می‌آید که اثری مخرب بر بودجه کشور دارد.

رضاخواه با اعلام اینکه امروز چاره‌ای جز اصلاح نداریم، گفت: از طرفی با تحریم نفتی و از دیگر سو با کرونا روبرو هستیم ولی اگر اصلاحاتی انجام دهیم، مالیات متناسب با درآمد ثروتمندان از آن‌ها اخذ می‌شود.

وی افزود: اگر مالیات ستانی در ایران به نرخ ۱۸ درصد بر مبنای تولید ناخالص ملی برسد، دیگر نیازی به اوراق قرضه و مشارکت نداریم.

رضاخواه ادامه داد: امسال بودجه کشور از فروش اوراق بدهی تامین می‌شود که اثراتی مخرب برای دولت بعدی دارد؛ در حالی که باید تلاش می‌کردیم پایه‌های مالیاتی را افزایش دهیم.

کد خبر: ۵۵٬۱۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha