۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۲
تحلیل شاخص‌های اقتصاد ایران بر اساس طرح شامخ
رئیس مرکز آمار اقتصادی اتاق ایران مطرح کرد

تحلیل شاخص‌های اقتصاد ایران بر اساس طرح شامخ

دوست محمدی، رئیس مرکز آمار اقتصادی اتاق بازرگانی ایران گفت: بر اساس طرح شامخ وضع صنعت کشور در مهرماه مثبت اما وضع کل اقتصاد، در رکود بوده است.

به گزارش بازار، محمدرضا دوست محمدی رئیس مرکز آمار اقتصادی اتاق بازرگانی گفت شامخ یک طرح ماهانه است که وضعیت رونق و رکود در اقتصاد را نشان می‌دهد. دوست‌محمدی افزود شامخ با عددی بین ۰ تا صد بیان می‌شود و اگر بیشتر از ۵۰ باشد به معنای این است که در وضع رونق قرار داریم و اگر کمتر از ۵۰ باشد به معنای وضع رکود است.

وی گفت منطقه سبز در نمودار شامخ نشان دهنده رونق است و وضع صنعت ما در مهرماه در وضع سبز بوده است اما در کل اقتصاد که شامل کشاورزی، صنعت و خدمات است در منطقه قرمز یا رکودی قرار داریم.

وی افزود در شهریور و مهرماه تولید در وضع رونق قرار گرفته و در حال حاضر نسبت به شهریورماه افت داشته‌ایم. دوست محمدی گفت میزان سفارشات کمتر شده و موجودی مواد اولیه به کمترین مقدار در هشت ماه گذشته رسیده و از همین‌رو مسئولان به دنبال تسریع ترخیص مواد اولیه از گمرک هستند.

رئیس مرکز آمار اقتصادی اتاق بازرگانی گفت قیمت خرید مواد اولیه به بالاترین رقم در ۱۳ ماه اخیر رسیده که قیمت محصولات را هم افزایش و میزان فروش را کاهش می‌دهد. دوست محمدی گفت انتظارات بخش صنعت ما برای بخش آبان مثبت است و صنعتگران چشم‌انداز مثبتی دارند. وی افزود در ۱۲ گروه صنعتی، صنایع لاستیک و پلاستیک، نساجی، غذایی، فلزی، شیمیایی، نقلیه و صنایع خودرو وضع مثبتی داشتند اما صنایع نفت و گاز، ماشین‌سازی و لوازم خانگی، مبلمان، چوب و کاغذ اعدادی کمتر از ۵۰ به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس مرکز آمار اقتصادی اتاق بازرگانی گفت متاسفانه وضع کل اقتصاد شامل خدمات، ساختمان، کشاورزی و صنعت دارای عدد منفی و حجم رکود در بخش خدمات است و این بواسطه مشکلات ناشی از کروناست. دوست محمدی گفت همچنین این شاخص‌ متاثر از مشکلاتی است که اخیر در تولید دام و طیور و تامین نهاده‌های دامی داشته ایم.

وی افزود در مهرماه وضع ما نسبت به شهریور کاهش یافته و به رکود رفتیم که مربوط به بخش خدمات است. وی گفت در سه ماه گذشته وضع تولید ما اعداد بین ۴۰ تا ۵۰ به خود اختصاص داده و موجودی مواد اولیه ما حدود ۳۶ است. دوست محمدی اظهار داشت بیشترین کاهش اشتغال در بخش خدمات بوده و قیمت مواد اولیه به ۹۳ رسیده و وضع صادرات ما به عدد ۴۲ رسیده که مناسب نیست.

کد خبر: ۵۵٬۰۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha