۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
بایدن به جنگ تجاری با چین پایان نمی‌دهد/ در خصوص بایدن نباید زیاد سرخوش شویم
گلوبال تایمز بررسی کرد

بایدن به جنگ تجاری با چین پایان نمی‌دهد/ در خصوص بایدن نباید زیاد سرخوش شویم

انتظار اینکه بایدن جنگ تجاری علیه چین را خاتمه دهد، غیرواقعی است.

بازار؛ گروه بین الملل: چرخه انتخابات آمریکا در آستانه بستن پرده نهایی خود است. مهمترین سوالی که اکنون مطرح می شود این است که دولت جدید ایالات متحده آمریکا تحت نظر بایدن چگونه با چین رفتار خواهد کرد و روابط سه جانبه چین، آمریکا و اروپا به کجا خواهد رسید؟ گلوبال تایمز نظرات شش سخنران در ششمین مجمع چین و جهانی سازی که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برگزار شد را تنظیم نموده است که در اینجا شرح داده می شوند.

«گراهام آلیسون»، استاد مدرسه حکومت کندی هاروارد:

با آغاز ریاست جمهوری بایدن در ۲۰ ژانویه، دولت جدید سه حرکت انجام خواهد داد. نخست بایدن و همکاران وی سیاست «اول آمریکا» را به نفع  متحدان و نهادهای بین المللی خود دفن می کنند. تلاش جدی برای سازماندهی مجدد متحدان و اتحاد آمریکا برای رقابت، مقابله و در واقع متعادل کردن چین انجام خواهد شد.

 دوم آنها یک جانبه گرایی آمریکا را نیز دفن خواهند کرد. همانطور که بایدن نیز معتقد است سیاست «اول آمریکا» ترامپ فقط ایالات متحده آمریکا را از بین برد. بایدن به تلاش های چند جانبه، اتحادها، نهادها و ابتکارات چند جانبه اعتقاد دارد. یکی از اولین اقدامات بزرگ چند جانبه جدید تلاش برای مقابله جهانی با بیماری همه گیر ناشی از ویروس کرونا خواهد بود. بعد از آن واشنگتن دوباره به توافق نامه آب و هوایی پاریس و سازمان بهداشت جهانی خواهد پیوست. بایدن تلاش می کند سازمان تجارت جهانی را دوباره سازمان دهند.

سوم دولت بایدن تلاش خواهد کرد سخت تر از دولت ترامپ با چین رفتار کند، اما هوشمندانه تر.

«ولفگانگ ایشینگر»، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ و سفیر سابق آلمان در ایالات متحده آمریکا:

من در رسانه ها در مورد انتخاب بایدن برای ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا سرخوشی زیادی می بینم. من شخصاً نیز خوشحالم زیرا فکر می کنم این پیشرفت خوبی است. اما من در مورد سرخوشی بیش از حد هشدار می دهم زیرا مشکلات اساسی به طور خودکار از بین نمی روند. ما در بحث دفاع مسائل جدی داریم. ما با مسائلی در مورد تجارت نیز مواجه خواهیم بود. من خیلی مطمئن نیستم که پیوستن مجدد به توافق هسته ای ایران برای دولت آینده بایدن آسان باشد.

بایدن در طول مبارزات انتخاباتی خود چندین بار گفته است که در ارتباط با چین سخت خواهد گرفت. کنگره آمریکا نیز در رابطه با چین حال و هوای دوستانه ای ندارد. مشکل دیگر این است که در دوره پایانی حکومت ترامپ، عنصر قابل توجهی از بی اعتمادی ایجاد خواهد شد، زیرا حتی با رفتن ترامپ از کاخ سفید در ۲۰ ژانویه، پایگاه رای دهندگان ترامپ - ۷۰ میلیون نفر - به حیات خود ادامه می دهند. ما تضمینی نخواهیم داشت که در سالهای آینده شخصی مانند ترامپ ظاهر نشود. اکنون در مورد قابلیت اطمینان و پایداری مواضع ایالات متحده آمریکا شک و تردیدی وجود دارد که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون وجود نداشته است. این مسئله کار را نسبت به گذشته بسیار دشوارتر می کند.

«جان تورنتون»، رئیس هیئت امنای موسسه بروکینگز :

من همیشه اعتقاد داشتم که ظهور چین به نفع مردم چین، همسایگانش و جهان از جمله ایالات متحده آمریکا است. همه ما بارها شنیده ایم که چگونه روابط ایالات متحده آمریکا و چین در یک نقطه انعطاف قرار می گیرد. اعتماد و احترام متقابل باید از اول بین رئیس جمهور منتخب بایدن و رئیس جمهور شی جین پینگ آغاز شود. آنها باید شخصاً جهت برقراری ارتباط شخصی دیدار کنند و مرتباً با یکدیگر در ارتباط باشند.

این دقیقاً همان کاری است که رئیس جمهور آمریکا و رئیس جمهور چین هنگام روی کار آمدن ترامپ انجام دادند. آنها همچنین باید تیم های کاری را تعیین کنند تا یک نقشه راه برای همه مسائل جدی ایجاد کنند. چنین فرآیندی برای هر دو کشور و جهان اطمینان و ثبات خواهد داشت و نتایج را بهبود می بخشد.

«فو منگزی»، معاون رئیس جمهور و استاد تحقیق در انستیتوهای روابط بین الملل معاصر چین:

بعد از روی کار آمدن بایدن، مواضع وی در مورد چندجانبه گرایی، تعرفه ها و جنگ تجاری ممکن است با ترامپ متفاوت باشد. روابط ایالات متحده آمریکا تحت ریاست جمهوری بایدن، اتحادیه اروپا و چین آسانتر می شود. اتحادیه اروپا همچنین چین را یک چالش سیستماتیک می داند.

این مهم می تواند ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا را برای مقابله با چین بهم نزدیکتر کند. اتحادیه اروپا تقریباً در همه زمینه ها نه تنها با چین همکاری خواهد کرد بلکه با چین و آمریکا نیز رقابت خواهد کرد. با این وجود کشورهای اروپایی به جای پیروی از رهبری ایالات متحده آمریکا، بر خودمختاری استراتژیک تأکید بیشتری خواهند کرد.

«کوی هونجیان»، مدیر گروه مطالعات اروپا در انستیتوی مطالعات بین المللی چین:

روابط ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تقویت خواهد شد اما این بدان معنا نیست که روابط آنها به روزهای خوب گذشته بازگردد. همچنین مشخص نیست که آیا بهبود روابط ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در آینده، احتمال همبستگی آنها در برابر چین را افزایش می دهد یا خیر.

در طی چهار سال گذشته اختلافات زیادی بین ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا وجود داشته است. در مقابل اتحادیه اروپا تمایلی به تبدیل شدن به ابزاری برای مهار چین توسط ایالات متحده آمریکا نخواهد داشت. بیشترین پیشرفتی که اتحادیه اروپا در سالهای اخیر داشته است دنبال کردن خودمختاری استراتژیک است که نشان می دهد اروپا مایل نیست کورکورانه از آمریکا پیروی کند.

«زی تائو»، رئیس و استاد دانشکده روابط بین الملل دانشگاه مطالعات خارجی پکن:

انتظار نمی رود در دولت آینده بایدن شاهد بهبود فزاینده روابط چین و ایالات متحده آمریکا باشیم. بایدن معاون رئیس جمهور اوباما بود که در دولت آنها تعادل تهاجمی نسبت به استراتژی آسیا و اقیانوسیه و مشارکت ترانس پاسیفیک علیه چین پیشنهاد شد. از نظر روابط ایالات متحده آمریکا با چین، بایدن رفتار هوشمندانه تر و استراتژیک تری نسبت به ترامپ خواهد داشت.

ترامپ با کسب بیش از ۷۰ میلیون رأی، نشان داد بسیاری از آمریکایی ها تمایلی به کنار گذاشتن میراث وی ندارند. با چنین طرفداران زیادی در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی مانند توییتر و فیس بوک، ترامپ به راحتی دولت بایدن را تحت تأثیر قرار داده یا تهدید می کند. بایدن نه تنها باید حمایت جمهوریخواهان و دموکراتها را جلب کند بلکه باید حمایت همه گروه ها در ایالات متحده آمریکا را جلب کند. بنابراین انتظار اینکه بایدن جنگ تجاری علیه چین را خاتمه دهد، غیرواقعی است.

کد خبر: ۵۵٬۰۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha