۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
تاثیرگذاری سیستم GIS بر فرآیندهای تصمیم‌گیری مدیریت وزارت نیرو
معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو عنوان کرد

تاثیرگذاری سیستم GIS بر فرآیندهای تصمیم‌گیری مدیریت وزارت نیرو

صالح اولیا، معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو گفت: بکارگیری سیستم GIS در فرآیندهای تصمیم‌گیری مدیریت وزارت نیرو می‌تواند موثر باشد.

به‌گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، محمد صالح اولیا در اولین وبینار تخصصی GIS در صنعت آب و برق که همزمان با روز جهانی GIS در محل وزارت نیرو برگزار شد، با اشاره به لزوم بکارگیری سیستم GIS در فرآیندهای تصمیم‌گیری در مدیریت وزارت نیرو اظهار کرد: با توجه به پیوندی که فعالیت‌های وزارت نیرو با این سیستم دارد، می‌توانیم در صورت بکارگیری آن شاهد افزایش بهره‌وری، تصمیم‌گیری عاقلانه با سرعت بالا و بهینه‌سازی تصمیمات باشیم.

وی با بیان اینکه سیاست وزارت نیرو حمایت از فناوری‌های مختلف است، ادامه داد: برگزاری این وبینارها می‌تواند به سرعت حرکت، پیشرفت و انتقال تجربیات در خصوص این سیستم کمک کند.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو ادامه داد: خوشبختانه حجم و کیفیت فعالیت‌های انجام شده در این مدت نشانگر بلوغ نسبی حوزه GIS در وزارت نیرو بوده و امیدواریم که این نشست بتواند کمکی در جهت ارتقای جدی در فعالیت GIS داشته و شاهد دستاوردهای گسترده در این زمینه باشیم.

اولیا با بیان اینکه نفس سیستم‌های اطلاعاتی اهمیت خاصی دارد، خاطرنشان کرد: امروز انسان‌ها فراتر از اطلاعات و عصر اطلاعات زندگی می‌کنند و همه می‌توانیم گستردگی و عمق این مهم در زندگی را درک کنیم.

وی با اشاره به تاثیر بیماری کرونا بر اهمیت بکارگیری داده‌ها و اطلاعات قابل عمل به صورت غیرحضوری گفت: موضوع اطلاعات به قدری اهمیت پیدا کرده که ما به همه اطلاعات توجه نمی‌کنیم و تنها به اطلاعاتی که می‌تواند ما را در مدیریت، تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌های روزمره تاثیرگذار باشد توجه می‌کنیم.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو، گستردگی و تاثیرگذاری سیستم‌های اطلاعاتی را از نکات مثبت این سیستم‌ها دانست و افزود: ویژگی مشخصی که این سیستم دارد این است که مجموعه اطلاعات و داده‌ها را حول محوری به اسم مکان پردازش و تحلیل می‌کند و زمانی که با اطلاعات زمانی تلفیق می‌شود، افزایش کارایی می‌تواند در تجزیه و تحلیل‌ها کمک بسزایی داشته باشد.

به گفته وی، سیستم GIS کاربردهای مختلفی در شبکه‌های آب و برق و موضوعات دیگر دارد و به نوعی تحولی در سیستم‌های اطلاعات است.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو ادامه داد: با توجه به ماموریت خاصی که وزارت نیرو در تامین مهم‌ترین زیرساخت‌های کشور از جمله آب، برق و انجام خدمات فاضلاب برعهده دارد و همه این خدمات در بستر مکان شکل می‌گیرد، سیستم GIS دارای توانایی گسترده‌ای در این زمینه است.

وی با اشاره به پیوند فعالیت‌های مختلف وزارت نیرو با سیستم GIS تصریح کرد: اهمیت این سیستم در وزارت‌ نیرو می‌تواند در موضوعات مختلف تاثیرگذار بوده و نقش مثبتی برای پیشبرد اهداف ایجاد کند.

اولیا افزود: گستردگی خدمات آب و برق در دور افتاده‌ترین نقاط کشور نیازمند بررسی و استفاده از این سیستم بوده که ماحصل مدیریت بهتر را ایجاد می‌کند.

وی گفت: در وزارت نیرو این سیستم در موضوعات مختلف از جمله شناسایی مشکلات، تجزیه و تحلیل و حتی ارائه راه‌حل‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو با اشاره به تدوین اسناد بالادستی یادآور شد: فعالیت‌هایی در خصوص بررسی و استفاده از این سیستم شروع شده که در نیمه راه هستیم و امیدواریم با جمع آوری، ثبت و به‌کارگیری داده‌ها قدم‌های مهم‌تر و بیشتری در سطح ستاد و شرکت‌ها برداشته شود.
 
تدوین اسناد بالا دستی جزو اولویت‌های دفتر فناوری اطلاعات و آمار وزارت نیرو است
آزرم دهستانی منفرد مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و آمار وزارت نیرو در این جلسه با اشاره به اهداف برگزاری این وبینار اظهار کرد: هدف این وبینار به اشتراک‌گذاری تجارب و راهکارها، انتشار یافته‌های نو و تدوین سیاست‌های جدید وزارت نیرو در مورد سیستم‌های مکانی است.

وی افزود: توسعه پایدار، مدیریت ریسک، مدیریت حریم، مدیریت پایداری شبکه، مدیریت بحران، مدیریت مشترکان، تولید بهینه، پیش‌بینی و شبیه‌سازی، محیط زیست و مدیریت توسعه شبکه از مزایای استفاده از GIS در صنعت آب و برق است.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و آمار وزارت نیرو با اشاره به هدف و چشم‌انداز کلان فناوری و اطلاعات مکانی در وزارت نیرو خاطرنشان کرد: افزایش بهره‌وری فرآیندهای صنعت آب و برق به کمک‌GIS، حذف رویکرد جزیره‌ای نسبت به اطلاعات مکانی در صنعت، ایجاد نظام یکپارچه اطلاعاتی مکانی در صنعت آب و برق و انرژی و تولید و نگهداری اطلاعات و تحلیل مکانی قابل اعتماد از اهداف وزارت نیرو در این زمینه است.

وی در پایان با بیان اینکه تدوین اسناد بالا دستی جزو اولویت‌های وزارت نیرو است، گفت: تدوین نظام‌نامه اطلاعات مکانی وزارت نیرو سال ۸۸ تصویب شده و امسال مورد بازنگری قرار گرفته است؛ در این اسناد به‌ویژه چشم انداز و سند راهبردی فناوری اطلاعات مکانی و شرح خدمات پروژه درگاه اطلاعات مکانی وزارت نیرو" تکمیل و دیگر اسناد در آینده‌ای نزدیک تصویب و تدوین خواهد شد.

کد خبر: ۵۴٬۹۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha