۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
۶ میلیارد دوز واکسن تا انتهای ۲۰۲۱ وارد بازار می‌شود
طبق اطلاعات ارایه شده توسط شرکتهای داروسازی؛

۶ میلیارد دوز واکسن تا انتهای ۲۰۲۱ وارد بازار می‌شود

دنیا در مبارزه با ویروس کرونا به پایان خط رسیده است و با اعلام کارایی بیش از ۹۰ درصدی دو واکسن و انتظار برای ارایه اخبار خوشایند برای واکسن های دیگری که در خط پایان مطالعات هستند، هر روز بیشتر می شود. دانشگاه آکسفورد اعلام کرد آنها توان تولید ۳.۵ میلیارد دوز واکسن و توزیع جهانی آن را دارند.

بازار؛ گروه بین الملل: تاکنون دو واکسن پی فایزر و مدرنا به عنوان واکسن هایی ایمن با کارایی بیش از ۹۰ درصد در دنیا معرفی شده است و حال همه منتظر ارایه نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی واکسن تولید آکسفورد و آسترازنکا هستند. واکسنی که به گفته یکی از مسولان ارشد فعال روی این پروژه به زودی نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی آن ارایه می شود و توزیع آن نیز بعد از دریافت تاییدیه های لازم از سازمان های بهداشتی شروع می شود.

نشریه ای نیوز بریتانیا در این گزارش  به نقل از مسولان بهداشتی کشور نوشت: «انتظار می رود بعد از عرضه واکسن آکسفورد و واکسینه کردن مردم کشور، بهار نرمالی در پیش داشته باشیم. تنها باید تلاش کنیم با کمترین آسیب زمستان امسال را پشت سر بگذاریم تا به روزهای آرام بهار برسیم.»

 «جان بل»، استاد رشته پزشکی در دانشگاه آکسفورد و یکی از اعضای مهم فعال روی پروژه تولید واکسن کرونا در مورد سرمایه گذاریهای انجام شده در سراسر دنیا برای تولید واکسن گفت: «حجم انبوهی از واکسن تاکنون تولید شده است و در صورتیکه این واکسن مورد تایید قراربگیرد بالغ بر ۳.۵ میلیارد دوز تا انتهای سال ۲۰۲۱ وارد بازار می شود. از طرف دیگر ما می توانیم عرضه انبوه واکسن را از انتهای دسامبر شروع کنیم و  و سهم زیادی از مردم را در برابر این ویروس ایمن کنیم.»

عرضه واکسن به کشورهای اروپایی به سرعت شروع می شود
جان بل در ادامه مصاحبه خود با نشریه آکسفورد میل در مورد توزیع واکسن در قاره سبز گفت: «ما امکان توزیع واکسن در سراسر بریتانیا و تمامی کشورهای اروپایی را داریم و این توزیع گسترده تغییر بزرگی در زندگی ما ایجاد خواهد کرد زیرا نگرانی در مورد ابتلا به بیماری در صورت حضور در اجتماع کمتر می شود. در ضمن ما انتظار داریم انتقال ویروس هم بعد از دریافت واکسن کمتر شود که خبر بسیار خوبی است. این واکسن برای افراد بالاتر از ۱۸ سال قابل استفاده است و تا انتهای سال بعد سهم زیادی از مردم در برابر این ویروس واکسینه خواهند شد.»

 او با اشاره به قیمت پایین تر واکسن کرونای تولید آکسفورد در مقایسه با واکسن های پی فایزر و مدرنا گفت: «این واکسن ارزان تر است و خرید آن برای اغلب مردم دنیا ساده تر است. نیاز به نگهداری در دمای بسیار پایین ندارد و ما امیدواریم کارایی بالاتر از ۹۰ درصد داشته باشد. باید در نظر داشت موفقیت دو واکسن پی فایزر و مدرنا، امید برای رهایی از این ویروس را بیشتر کرده است و انتظار می رود شمار بیشتری از واکسن هایی که در دنیا مورد مطالعه قرار دارد مورد تایید قرار بگیرد.»

انتظار می رود اطلاعات مربوط به واکسن نواواکس آمریکا و واکسن تولیدی  جانسون و جانسون هم  اوایل سال ۲۰۲۱ ارایه شود و در صورت اثرگذار بودن آنها، دنیا می تواند با سرعت بالاتری واکسینه شود.

شش میلیارد دوز واکسن در راه است
نکته مهمی که در این گزارشها مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است، حجم انبوه واکسنی است که در سال ۲۰۲۱ وارد بازار می شود و می تواند دنیا را در برابر این ویروس مرگبار حفظ کند. طبق گزارش آکسفورد این شرکت در نظر دارد ۳.۵ میلیارد دوز واکسن وارد بازار کند و بالغ بر ۱۰۰ میلیون دوز را هم در سال جاری به بازار ارایه خواهد کرد.

شرکت فایزر هم اعلام کرده است توان تولید ۱.۳ میلیارد دوز واکسن را دارد و ۵۰ میلیون دوز هم در سال جاری به بازار عرضه می شود. شرکت مدرنا تا کنون آمار دقیقی در مورد میزان تولید ارایه نکرده است ولی برآوردهای اولیه از تولید بیش از یک میلیارد دوز واکسن در سال ۲۰۲۱ و ۲۰ میلیون دوز در سال ۲۰۲۰حکایت دارد و خبرهایی در مورد توافق های انجام شده بین شرکت مدرنا با شرکت داروسازی کشور سوییس و یک شرکت داروسازی در اسپانیا برای تولید واکسن مدرنا منتشر شده است.

در صورتیکه این توافق ها به نتیجه برسد توان تولید واکسن مدرنا افزایش چشمگیری خواهد داشت. با احتساب آمارهای رسمی مربوط به این سه کشور تا انتهای سال بعد حدود ۶ میلیارد دوز واکسن وارد بازار می شود که برای واکسیناسیون ۳ میلیارد نفر از افراد بالاتر از ۱۸ سال ساکن روی کره زمین کفایت می کند.

از طرف دیگر واکسن های سینوفارم و سینوواک تولید چین هم یکی از واکسن های بسیار موفق هستند که تا کنون بالغ بر ۵۰ هزار نفر در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی این واکسن ها شرکت کرده اند و انتظار می رود نتایج آن ها در هفته های آینده مشخص شود. طبق آمارهای اولیه این واکسن ها کارآمد و ایمن بوده اند و تاکنون دهها هزار چینی  در طرح تزریق اضطراری واکسن شرکت کرده اند و توانسته اند بدون نگرانی در مورد ابتلا یا انتقال ویروس به خارج از کشور سفر کنند.

 اگر هر یک از این واکسن ها هم مورد تایید قرار بگیرد و تولید چین هم به حجم تولید واکسن کرونا در دنیا اضافه شود می توان امیدوار بود در آینده ای نه چندان دور دنیا از ویروس کرونا رها شود و ساکنان این کره خاکی بتوانند به زندگی عادی خود بازگردند.

کد خبر: ۵۴٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha