۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
گرانی موبایل، آنی و برخط؛ کاهش قیمت مشروط و از ماه بعد!
آیا شاهد کاهش قیمت موبایل در روزهای آتی خواهیم بود؟

گرانی موبایل، آنی و برخط؛ کاهش قیمت مشروط و از ماه بعد!

در حالی که در روزهای پرنوسان نرخ ارز، فروشندگان دائم برای فروش نرخ جدید را لحظه ای تغییر می دادند اما دبیر انجمن وارد کننندگان موبایل اثرات کاهش نرخ ارزی که در روزهای گذشته با آن روبه رو بودیم را در چرخه زمانی یک ماه تا یک ماه و نیم آینده ارزیابی می کند.

مژده باقری؛ بازار: به گزارش بازار نوسانات ارز، یکی از دلایلی است که این روزا بازار موبایل را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. در هفته‌های گذشته همراه با سقوط ارز؛ قیمت گوشی نیز وارد کانال ارزانی شد. اما همزمان با اینکه قیمت ارز و سکه روندی نزولی و ثباتی تقریبی به خود گرفته‌اند؛ همچنان برخی منتظرند تا ارز با روند کاهشی بیشتری همراه شود  تا شاهد سیر نزولی بیشتری در قیمت گوشی وموبایل باشند. اما نگاهی کلی به بازار موبایل و تبلت چه چشم اندازی از آینده قیمتی موبایل در اختیار ما قرار می‌دهد؟

برای رسیدن به جواب به این معادله؛ سوالاتمان را پیش روی امیر اسحاقی دبیر انجمن موبایل اتاق بازرگانی ایران قرار دادیم. به گفته اسحاقی بازار موبایل ایران این روزها در ثبات به سر می‌برد اما بازار تبلت بنا به بالا بودن تقاضا همچنان با تلاطم همراه است.

امیر اسحاقی، دبیر انجمن موبایل اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار تحلیل بازار، در خصوص وضعیت فعلی بازار موبایل می‌گوید:«بازار موبایل با توجه به کاهش تقاضای فصلی، دچار وضعیت رکود یا تعادل نسبی شده است. از نگاه رویکرد قیمتی نیز، تقریبا در وضعیت متناسبی قرار دارد و شاهد آرامش نسبی در  این بازار هستیم؛ اما بازار تبلت همچنان دچار تلاطم است.»

به اعتقاد دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، ادامه‌دار بودن تقاضا و اشباع نشدن بازار؛ دلایل اصلی این تلاطم هستند. او در این خصوص می‌گوید: « تبلت هنوز هم جزو تقاضای عموم مردم است، از طرفی بیش از ۸۰٪ از تبلت مورد نیاز کشور به صورت غیر رسمی و غیر تجاری وارد کشور می‌شود.»

اسحاقی باور دارد روند قاچاق، عدم اجبار طرح ریجستری در بازار تبلت،  و از طرفی کم بودن فعالیت شرکت‌های قانونی؛ دلایل اصلی بی ثباتی قیمت‌ها هستند.  او معتقد است شاهد قیمت‌های متناسبی در بازار تبلت نیستیم. اسحاقی تاکید می‌کند:« نوسان قیمت دلار و ارز دو مولفه مهم و حساس در حوزه تکنولوژی محسوب می‌شوند و قاعدتا دو هفته تا یک ماه بعد از تغییرات ارز؛ تاثیرات خود را در سطح کلان بازار نشان می‌هند. در روند روزانه بازار شاید شاهد تغییراتی در روز باشیم، اما در حوزه بازرگانی و با توجه به فرآیند ثبت سفارش، تخصیص ارز و فرآیند تامین ارز، پروسه حداقل ۶۰ و حداکثر ۹۰ تا ۱۰۰ روزه برای واردات زمان لازم است. با توجه به طولانی بودن این فرآیند؛ کالاهای موجود در بازار با  تخصیص ارز در ماه‌های گذشته تامین شده‌اند و خریدها نیز با نرخ‌های قبلی اتفاق افتاده است.»

شرط اصلی اینکه شاهد ارزانی در بازار موبایل باشیم در این است که همزمان با روند کاهش دلار که در حال جریان است؛ بانک مرکزی سقف تخصیص ارزی خود را نیز افزایش دهد. از طرفی تسریع در فرآیند ثبت سفارش؛ از میان برداشته شدن مشکل سقف و سابق نیز در این روند کمک‌کننده خواهد بود

اسحاقی با تاکید بر این نکته که قیمت‌های تمام شده موبایل بر اساس نرخ ارز نیمایی است، اضافه می‌کند:« ما شاهد نوسان آنچنانی در قیمت سامانه نیما نبوده‌ایم. در  حالی که در بازار غیر رسمی شاهد نوسانات به مراتب بزرگ و قابل توجهی بوده‌ایم.»

به گفته دبیر انجمن وارد کننندگان موبایل کاهش نرخ ارزی که در روزهای گذشته با آن روبه رو بودیم اثرات خود را در چرخه زمانی یک ماه تا یک ماه و نیم آینده در بازار موبایل نشان خواهد داد. اسحاقی می‌گوید:« پیش بینی ما برای ماه‌های آینده بازار موبایل؛ افزایش حجم تقاضا  است و با توجه به این مهم باید بازار به تعادل لازم برسد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا در ماه‌های آینده شاهد ارزانی قیمت موبایل خواهیم بود، می‌گوید:« شرط اصلی اینکه شاهد ارزانی در بازار موبایل باشیم در این است که همزمان با روند کاهش دلار که در حال جریان است؛ بانک مرکزی سقف تخصیص ارزی خود را نیز افزایش دهد. از طرفی تسریع در فرآیند ثبت سفارش؛ از میان برداشته شدن مشکل سقف و سابق نیز در این روند کمک‌کننده خواهد بود.»

او  تاکید می‌کند:« ورود جدی دولت، وزارت صمت  و بانک مرکزی، و تخصیص آن میزان از ارزی که برای سه ماه آینده کشور مورد نیاز  است به سرعت گرفتن این فرآیند و ادامه داشتن نسبت تعادلی کمک خواهد کرد و قطعا شاهد بهبود قیمت‌ها خواهیم بود. اما اگر فرآیند تخصیص ارز؛ همچنان با همین کندی که در جریان است پیش رود، نباید انتظار تغییراتی آنچنانی در قیمت موبایل داشت.»

اسحاقی ضمن تاکید بر اینکه با جدیت در حال پیگیری این موضوع هستند می‌گوید: «در حوزه تولید داخلی موبایل و تبلت نیز؛ در حال برگزاری جلسات متعددی با تولید کنندگان داخلی هستیم و امیدواریم با کمک تولید کنندگان داخلی، کمک گرفتن از دوستانی که در زنجیره توزیع و بحث لیزینگ و اقساطی  فعالیت دارند خصوصا اپراتورها، دستگاه‌های ارتباطی از جمله تبلت و موبایل را با قیمت‌های متناسب به سطح گسترده‌تری از جامعه برسانیم.»

کد خبر: ۵۴٬۹۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha