۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
یک سوم جامعه کمک معیشتی دریافت می‌کنند
رئیس جمهور:

یک سوم جامعه کمک معیشتی دریافت می‌کنند

حجت الاسلام روحانی، رییس جمهور از ارائه بسته کمک معیشتی برای مدت چهار ماه خبر داد و گفت: افرادی که مشمول این کمک می‌شوند در این مدت ماهانه به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.

به گزارش بازار، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت گفت: به سبب اوج گیری کرونا در کشوردر آستانه مرحله جدیدی از مسوولیت پذیری‌های اجتماعی قرار گرفتیم و به همین دلیل از روز شنبه محدودیت‌های شدیدی در کشور اعمال می‌شود و شهرهایی که شرایط قرمز دارند تقریبا به حالت تعطیل در می‌آیند و شهرهای نارنجی به حالت نیمه تعطیل خواهد بود در موارد ضروری افراد سر کار حاضر شده و فروشگاه ها و کسانی که خدمات و کالا به مردم ارائه می‌کنند در محل کار حضور خواهند داشت.

وی افزود: البته همه ما می‌دانیم که تعطیلات و محدودیت های شدید راه حل اصلی مشکل کرونا نیست. مشکل کرونا صرفا از تغییر سبک زندگی حل می‌شود یعنی مردم اگر سبک زندگی خود را همراه با اجرای پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌های فیزیکی و عدم رفت و آمدهای خانوادگی عدم حضور در مراسم عزا و شادی و مناسب مذهبی و دینی اگر این ها را تغییر ندهند با تعطیلی کرونا شرایط به همین صورت خواهد بود و تغییر چندانی نخواهد کرد.

روحانی با بیان اینکه تعطیلی اعلام هشدار به جامعه است برای این که همه به یک انضباط دقیق اجتماعی برگردیم، اظهارکرد: این انضباط دقیق اجتماعی است که می‌تواند مقابله اصلی با کرونا باشد و همین الان آمار ما نشان می‌دهد ۵۱ درصد ابتلاها به دلیل رفت و آمد خانوادگی است اگر در ۲ هفته‌ای که تعطیلی و محدودیت‌های شدید برقرار می‌شود به همان نسبت رفت و آمد بیشتر شود، ابتلا به کرونا از ۵۱ درصد به دلیل رفت و آمد خانوادگی به ۶۰درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: ممکن است از یک طرف ابتلا به کرونا را کاهش دهیم اما از یک طرف ممکن است افزایش یابد، پس راهش این است - حتی اقلیتی که در جامعه ما متاسفانه رعایت نمی‌کنند- همه به این درک برسیم که این بیماری وجود دارد و تا پایان امسال هم است و در سال آینده ممکن است باشد چون نه هنوز به درمان قطعی برای این بیماری رسیدیم نه واکسن؛ هیچکدام.  

رییس جمهور با بیان اینکه شرایط طوری است که از طریق اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی خود را باید مصون بداریم، خاطرنشان کرد: این تعطیلات برای هشدار این موضوع است که فضای تنفسی برای کادر درمان به وجود بیاید. کادر درمان خیلی در فشار است و این تعطیلات موجب می‌شود تا فضای چند هفته‌ای برای آنان به وجود بیاید که به خود استراحت دهند.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: در کرونا از حیث تجهیزات، ‌ تخت وآی سی یو در مشکل و فشار نیستیم اما فعالیت کادر درمان ما یک کار ۱ تا دو ماه نیست بلکه ۹ ماه مداوم  در حال کار هستند و این، کادر درمان را خسته کرده است. لذا تعطیلات برای این است فرصتی برای تجدید قوای کادر درمان فراهم کنیم و مردم هم احساس کنند خطر جدی است. وقتی تعداد فوتی‌ها نزدیک ۵۰۰ نفر در روز  می‌رسد، هشدار بزرگ برای همه ماست و باید کمک کنیم این برنامه جامع مقابله با کرونا به خوبی اجرا شود.  

روحانی گفت: نخست مردم و بعد گروه‌های ناظر، بسیج شده و همه دست به دست هم دهیم تا این طرح به خوبی اجرا شود.  از روز شنبه آینده همه جلسات در همه قوا، شرکت‌های دولتی و غیردولتی جلسه بالای ۱۵ نفر در شرایط قرمز نباید داشته باشیم. این شرایطی است که وزارت بهداشت تعیین کرده و در قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا و بعد از آن در ستاد تصویب شده است.  

رییس جمهور تاکید کرد: این مصوبه حکم قانون را دارد و همه کشور باید این مقررات در شرایط قرمز، نارنجی و زرد را رعایت کنند و پروتکل‌هایی که دیروز ابلاغ شده است، باید پیاده شود.

ارائه بسته معیشتی چهار ماهه برای یک سوم جامعه
روحانی با بیان اینکه با افزایش و شدیدتر شدن محدودیت‌ها، فشار اقتصادی بر مردم هم زیاد می‌شود، اظهار داشت: دولت باید کمک‌هایی انجام دهد تا بخشی از این مشکلات کاهش یابد. قبلا می‌گفتیم فشار بر روی کسانی است که حقوق ثابت‌بگیر هستند اما در شرایط کنونی اگر ادارات تعطیل شوند، آنها حقوق‌شان را می‌گیرند.  امروز مشکل کسانی هستند که حقوق ثابت نمی‌گیرند و باید با فعالیت‌شان، کسب و کارشان و خدماتی که ارائه می‌دهند، درآمدی کسب کنند.  

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: براساس برآوردها به یک سوم جامعه برای چهار ماه بسته کمک معیشتی ارائه خواهد شد. روز شنبه در ستاد ملی کرونا، این بسته تصویب می‌شود. افرادی که مشمول این کمک می‌شوند، در ماه آذر، دی، بهمن و اسفند ماهانه به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان می‌گیرند تا کمکی برای معیشت مردم شود.

پرداخت وام یک میلیونی برای ۱۰ میلیون خانواده یارانه‌بگیر
به گفته روحانی، وام یک میلیونی هم برای خانوارها که حدود ۱۰ میلیون خانواده می‌شود، پرداخت می‌شود که البته این وام برای همه یارانه‌بگیرها نیست.  

وی با تاکید بر اینکه در درمان کرونا اگر کسی بیمه نیست، حتما تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: داروهایی که برای کرونا توصیه می‌شود، هر چند این بیماری هنوز دارویی ندارد، اما اروهای توصیه شده مشمول بیمه می‌شود.  

رئیس‌جمهور از اقدامات شرکت‌های دانش‌بنیان تشکر کرد و ابراز داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان کیت‌هایی برای تشخیص کرونا تهیه کرده‌اند که ظرف ۲۰ دقیقه نتیجه را مشخص می‌کند. ما در سی‌تی اسکن و ونتیلاتور نیازی به خارج نداریم. همه داروهایی که گفته می‌شود مفید است، در داخل تولید می‌شوند. در واکسن هم تلاش‌هایی می‌شود، هرچند برای خرید واکسن‌ از خارج تلاش‌هایی انجام داده‌ایم تا اگر در خارج زودتر تولید شد، از آنها خریداری کنیم. 

روحانی با بیان اینکه در این ایام شرایط اقتصادی و اجتماعی رو به بهبود است، عنوان کرد: علامت‌های کاهش قیمت کالا، ارز و سایر مسائل را مشاهده می‌کنیم. تلاش دولت این است که مسیر کاهشی ادامه یابد. کسانی به ناروا می‌گویند دولت می‌خواهد قیمت ارز و کالا افزایش یابد اما تمام همت دولت کاستن آلام مردم و کاهش قیمت‌ها است.

رییس جمهور افزود: احساس ما این است که شرایط ما در روزهای آینده بهتر خواهد شد و در این شرایط ما بهتر می‌توانیم فعالیت کنیم. برخی‌ها فکر می‌کنند وقتی ما می‌گوییم شرایط بهتر می‌شود فوری می‌گویند که لابد می‌خواهید با آمریکا مذاکره کنید. خیر بحث مذاکره با آمریکا نیست بلکه بحث دیگری مطرح است.  

وی اضافه کرد: دولت جدید در آمریکا شرایط را به سمت قواعد برخواهد گرداند در حدی که آمریکا مراعات می‌کرده البته دولت‌های قبلی نیز همه قواعد را مراعات نمی‌کردند منتها این دولت آخری یاغی بود. دولت جدید آمریکا دوباره به آن شرایط برمی‌گردد و آن شرایط می‌تواند فضا را برگرداند. یعنی ما از فضای تهدید کم‌کم به سمت فضای فرصت حرکت می‌کنیم.

روحانی ادامه داد: این را هم بگویم که ما از ابتدای سال ۹۷ که دولت اخیر آمریکا فشار شدید را بر مردم وارد آورد، وارد جنگ اقتصادی با ما شد. اشتباه تعبیر نکنیم. ما در این سه سال در تحریم نبودیم ما در محاصره و جنگ و تروریسم اقتصادی قرار داشتیم. عبارت‌ها و تعبیرها را درست استخدام کنیم.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد:‌ قبلا تحریم هم داشتیم اما جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی از سال ۹۷ توسط دولت اخیر آمریکا شروع شد. کشتی به کشتی و محموله به محموله را در دریا و هوا دنبال می‌کردند و ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی در برابر یک دولت قلدر قرار گرفته بودیم.

وی گفت: بسیار مهم است که ما به اسم نقد قواعد بازی سیاسی را به هم نزنیم، به اسم نقد دولت، دنبال تطهیر آمریکا نباشیم، دنبال تبرئه دولت آمریکا نباشیم، این دولت جنایتکار است چرا می‌خواهید تبرئه کنید. دولت اخیر آمریکا دولتی جنایتکار و تروریست است یک عده‌ای مداوم دولت آمریکا را تطهیر می‌کنند و مجانی هم این کار را انجام می‌دهند من نمی‌دانم چرا این کار را می‌کنند.

روحانی ادامه داد: حالا برخی از رسانه‌های خارجی پول می‌گیرند و آمریکا را تطهیر می‌کنند اما یک عده‌ای مجانی آمریکا را تطهیر می‌کنند. به خاطر اینکه به دولت صدمه بزنند به خاطر اینکه فضا را برای انتخابات ۱۴۰۰ آماده کنند.  انتخابات ۱۴۰۰ هنوز مانده است. اشکالی ندارد برای انتخابات خودتان هر کاری که می‌خواهید انجام دهید اما ایجاد روحیه یاس در جامعه خیانت ملی است.

کد خبر: ۵۴٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha