۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶
تقاضای فروش «شستا» تخلیه نشده است/ روند صعودی بازار شروع شده است؟
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بازار:

تقاضای فروش «شستا» تخلیه نشده است/ روند صعودی بازار شروع شده است؟

یک کارشناس بازار سرمایه از تأثیر سهام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در بازار سرمایه صحبت کرد.

رامین کیانی؛ بازار: بورس امروز در روند معاملات اقبال خوبی داشت و ارزش و حجم معاملات بالایی را پشت سر گذاشت و در این معاملات خودرویی‌ها، فلزات اساسی و همچنین بانکی‌ها سه نقش اصلی را به عهده داشتند به گونه‌ای که دست شاخص کل بازار را گرفتند و آن را تا ۲۲ هزار واحد بالا کشیدند اما این رقم در پایان معاملات امروز می‌توانست بالاتر از این هم باشد اگر نقش منفی بازار سهام از راه نمی‌رسید و زیر پای شاخص را نمی‌کشید.

نماد «شستا» که دیروز  دوباره پس از گذشت مدت‌ها دوباره معاملات خود را آغاز کرد در ابتدای زمان گشایش خود با بدشانسی روبرو بود چراکه صف فروش آن پس از گذشت این مدت بسیار طولانی بود و باعث شد در در ۲۵ دقیقه مانده به پایان معاملات، شاخص کل را ۱۴ هزار واحد پایین کشید و به عنوان تأثیرگذارترین نماد در شاخص کل معرفی شد.

مهدی رادان، کارشناس بازار سرمایه در مصاحبه با خبرنگار بازار درباره تأثیر منفی باز شدن معاملات «شستا» گفت: بازگشایی نماد شستا در ساعت پایانی معاملات امروز موجب بازگشت شاخص کل به کانال ۱.۲ میلیون شد. در عین حال بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان معامله انجام شده بر این سهم موجب شد ارزش معاملات روزانه در بازار با گذشتن از مرز ۲۰۰ هزار میلیارد ریال  فعالان بازار را به یاد روزهای خوب آن بیندازد.

وی افزود: اگر چه معاملات شستا با صف خرید ۹۱ میلیون سهمی به پایان رسید، اما حجم معاملات ۴۱۱ میلیونی این سهم در مقایسه با ۸ میلیارد سهم شناور آن به اندازه ای نیست که تقاضای انباشته فروش سهم طی دو ماه گذشته را تخلیه شده بدانیم؛ به ویژه آنکه در مقابل حضور ۴ درصدی کدهای حقوقی در سمت خریداران سهم، ۳۵% از فروشندگان را حقوقی‌ها تشکیل می دادند که نشان دهنده انبوه فروشندگان بالقوه در سهم است و در معاملات نیم ساعته امروز سهم امکان فروش سهم را پیدا نکردند یا امیدوارند بتوانند در قیمت‌های بهتری از سهم خارج شوند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نکته دیگری که نباید در خصوص این سهم  از نظر دور داشت، افت ۱۸ درصدی قیمت سهم در معاملات  دیروز است که نسبت به افت ۲۱ درصدی شاخص در دوره توقف نماد این سهم کمتر است و همین امر انتظار افت بیشتر سهم در روزهای آتی را ایجاد می‌کند. این امر در صورتی که مجموعه تأمین اجتماعی تدارک جدی برای جلوگیری از افت قیمت سهم دیده باشد ممکن است محقق نشود اما در هر صورت می‌توان گزینه‌های جذابتری برای سرمایه‌گذاری نسبت به شستا پیدا کرد. 

رادان در رابطه با افزایش سرمایه نماد «شستا» در بورس گفت: سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در اطلاعیه‌ای از برنامه افزایش سرمایه ۷۷.۵ درصدی نیز خبر داده است که با توجه به محل غیر نقدی آن کارکردش بیشتر به عنوان اصلاح ساختار سرمایه و امکان انجام سرمایه گذاری بلندمدت در شرکت است و تأثیر ویژه‌ای بر ارزش بنیادی سهم شرکت نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: به هر حال، آنگونه که بارها تأکید شده است در بازار سرمایه نقدشوندگی باید نسبت به هر امر دیگر در اولویت قرار داشته باشد و به همین دلیل اصل بازگشایی  نمادهای متوقف صرف نظر از حواشی کوتاه‌مدت، رخدادی ضروری بوده و در روند حرکت بازار اثرات مثبت خواهد گذاشت.

علائم مثبتی از بازار دیده می شود
این کارشناس بازار سرمایه همچنین مطرح کرد: اکنون که بازار علائم مثبتی طی روزهای اخیر دریافت نموده و اصلاح شدیدی که در سه ماه اخیر پشت سر گذاشته خود را برای جبران بخشی از افت قیمت‌ها آماده کرده است، می توان با بررسی دقیق در میان سهام مختلف در حال معامله نسبت به انتخاب گزینه‌های مناسب اقدام کرد. 

رادان تأکید کرد: در این میان با توجه به چشم انداز کاهشی دلار که اثرات آن را در استمرار کاهش ارزش طلا می توان دید، انتخاب سهام در گروههایی که از کاهش قیمت دلار منتفع می‌شوند نظیر گروه دارو و برخی سهم‌های بنیادی گروه خودرو می تواند از جذابیت بیشتری برخوردار باشد و گروه پالایشی نیز با توجه به گشایش قریب‌الوقوع نماد صندوق پالایشی و زمینه‌سازی جهت قیمت‌گذاری مناسب آن جهت متضرر نشدن سرمایه‌گذاران از دیگر گروه‌هایی است که می‌تواند بازدهی کوتاه‌مدت را نصیب سرمایه‌گذاران کند. 

وی در پایان گفت: در مجموع، هنوز نمی توان بازار را برای حرکت بزرگ در جهت افزایش شاخص کل آماده قلمداد کرد و به همین دلیل سرمایه‌گذاران تمایل دارند منابع خود را در سهامی وارد کنند که از نقد شوندگی کافی جهت خروج اضطراری برخوردار باشد.

کد خبر: ۵۴٬۸۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha