۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
آغاز اصلاح ساختار بودجه از شرکت‌های دولتی/ حقوق کارکنان دولت مستقیم از خزانه واریز می شود
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با بازار:

آغاز اصلاح ساختار بودجه از شرکت‌های دولتی/ حقوق کارکنان دولت مستقیم از خزانه واریز می شود

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون «برنامه بودجه و محاسبات» مجلس با اشاره به اصلاح ساختار بودجه گفت: یک کارمند همانند یک پیمانکار شناسه دارد و از این به بعد بانک مرکزی و خزانه‌داری کل موظف است حقوق آن کارگر و کارمند را مستقیم به حسابش واریز کند.

حمیدرضا حاجی بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به اصلاح ساختار بودجه و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بودجه  با روند فعلی جلو می رفت قطعاً سقوط می کرد.

 وی تصریح کرد: بودجه نویسی فعلی دیگر قدرت ادامه راه را ندارد آن هم به دلیل اینکه منابع و هزینه‌هایش شفاف نیست.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بودجه شرکت‌های دولتی واقعی نیستند، اظهار داشت: اعتبارات شرکت‌های دولتی در بودجه سالیانه واقعی دیده نمی‌شود لذا دو سال است که مقام معظم رهبری تاکید بر اصلاح ساختار بودجه داشته و این مسئله را مد نظر قرار داده اند.

رابطه شرکت نفت با پالایشگاه‌ها را روشن می کنیم 
حاجی‌بابایی بیان داشت: از سوی دیگر مردم باید بدانند که ظرفیت بودجه کشور به نحوی است که می‌توان با آن کشور را اداره کرد لذا تنها برنامه و بودجه ای که دولت به مجلس ارائه می‌کند فاقد مولفه های لازم برای اداره کشور است بنابراین نباید این طور فکر کرد که ظرفیت‌های بودجه‌ای کشور کم است.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه ما می‌کوشیم ظرفیت‌های کشور را تبدیل به برنامه و بودجه کنیم، تاکید کرد: به همین دلیل ما اصلاح ساختار بودجه را از شرکت‌های دولتی آغاز خواهیم کرد البته یک بار بنده به اتفاق سایر نمایندگان این اقدام را در رابطه با تبصره ۱۴ در مجلس انجام دادیم.

حاجی بابایی با بیان اینکه باید رابطه دولت با بودجه نفت شفاف شود اظهار داشت: ما باید رابطه شرکت نفت با پالایشگاه‌ها را روشن کنیم و باید ریل گذاری در این زمینه داشته باشیم تا به جای اینکه نفت خام را به کشورهای خارجی ارسال کنیم به پتروشیمی ها و پالایشگاه‌ها ارائه دهیم تا مردم در این زمینه نقش آفرینی کنند.

گاهی اوقات ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به وزارتخانه‌ها و یا شرکت دولتی اختصاص می دهیم اما این شرکت‌ها و وزارتخانه‌ها این منابع را در بانک گذاشته و سود آن را دریافت می‌کنند و نهایتاً کارمند و کارگر برای دریافت حقوق خود باید دست دست کند

وی تصریح کرد: ما باید نفت خام را بشکه ای ۴۰ دلار به جوانان و مردم بدهیم تا مردم فرآورده‌های آن را تا رقم ۳۰۰ الی ۴۰۰ دلار به خارج از کشور بفروشند لذا این بهترین راه است.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: ما پیرو اصلاح ساختار بودجه به دنبال شفافیت در منابع و مصارف هستیم بالاخره باید مشخص شود که برخی منابع کجا رفته و چگونه خرج می‌شود.

منابع بر اساس شناسه افراد به حسابشان واریز خواهد شد
حاجی بابایی با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا پیرو اصلاح ساختار بودجه برای مردم شناسه ایجاد کنیم، گفت: این بدین معناست که یک کارمند همانند یک پیمانکار شناسه دارد و از این به بعد شناسه آن مشخص می‌شود و بانک مرکزی و خزانه‌داری کل موظف است حقوق آن کارگر و کارمند را مستقیم به حسابش واریز کند و دیگر نیاز نیست این منابع به وزارتخانه و یا ارگان دیگری ارائه شود.

وی بیان داشت: در این فرآیند حتی ما پول هم ارائه نمی‌کنیم، اعتبار می‌دهیم تا پول رد و بدل نشود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بر اساس اصلاح ساختار بودجه به واقع بودجه استان‌ها عادلانه خواهد شد از این پس منابع بر اساس شناسه افراد به حسابشان واریز خواهد شد.

وی بیان داشت: گاهی اوقات ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به وزارتخانه‌ها و یا شرکتی دولتی اختصاص می دهیم اما این شرکت‌ها و وزارتخانه‌ها این منابع را در بانک گذاشته و سود آن را دریافت می‌کنند و نهایتاً کارمند و کارگر برای دریافت حقوق خود باید دست دست کند لذا ما می‌کوشیم حقوق افراد پیرو فرآیند شناسه پذیری، مستقیم به حسابشان واریز شود این مسئله به نوعی می‌تواند یک انقلاب در بودجه‌ریزی کشور قلمداد شود.

کد خبر: ۵۴٬۸۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha