۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
اولین خودرو الکتریکی- چینی  مجهز به پلتفرم همسفر آنلاین رونمایی شد
معرفی خودرو همسفر آنلاین D۱

اولین خودرو الکتریکی- چینی مجهز به پلتفرم همسفر آنلاین رونمایی شد

خودرو الکتریکی چینی D۱ اولین وسیله نقلیه مجهز به پلتفرم هوشمند همسفر آنلاین است و با بهره گیری از فناوری های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا شبکه ای از سیستم های ایمن و سریع حمل ونقلی شهری را ایجاد خواهد کرد.

سیران خانعلی زاده؛ بازار : وسایل نقلیه الکتریکی برای اولین بار در اواسط  قرن نوزدهم ظاهر شدند، درواقع اولین  وسیله نقلیه الکتریکی رکورد سریع ترین وسیله نقلیه زمان خود را شکست  و از استقبال فروانی برخوردار شد، اما مشکلاتی از قبیل هزینه بالای تولید، کم بودن عمر باتری به عنوان منبع تغذیه، احتراق داخلی منجر  به کاهش استفاده جهانی از  این ماشین ها به عنوان یک خودرو شخصی شد.

در آغاز قرن بیست و یکم، به دلیل نگرانی فزاینده در ارتباط با  مشکلات سوخت هیدروکربن، آسیب های وارده به محیط زیست،  پایداری زیرساخت های حمل و نقل مبتنی بر هیدروکربن  و کاهش سوخت های فسیلی، کمپانی ها بزرگ خودرو سازی را به طرف  جایگزینی خودروهای هیبریدی و الکتریکی  سوق داد. از سال ۲۰۱۰، فروش ترکیبی اتومبیل های کاملاً برقی و ون های کمکی به ۱ میلیون دستگاه  رسیده است  و تا سال  ۲۰۱۸ به ۳.۳ میلیون دستگاه ارتقاء پیدا کرد؛ از اوایل سال ۲۰۲۰، تمامی کمپانی های خودرو سازی دنیا بیش از ۱۰ میلیون محصول الکتریکی را به بازارهای جهانی روانه کردند. لازم به ذکر است  خودرو الکتریکی تسلا ۳ با  پانصد هزار محصول، عنوان پرفروش ترین  محصول سال را دریافت کرد.

در میان کمپانی های سازنده خودروهای الکتریکی، شرکت های چینی  Didi Chuxing و BYD جزء  موثر ترین تولید کنندگان  خودروهای الکتریکی و ترددی  هستند که هر ساله با محصولات جدیدشان  سکان بازارهای جهانی را به دست می گیرند؛ همکاری این دو کمپانی چینی  در سال ۲۰۲۰، طراحی وتولید اولین ماشین الکتریکی چینی  D۱   مجهز به پلتفرم همسفر آنلاین  (Ride-hailing) را به دنبال داشت.  

D۱ پنج نفره از یک موتور الکتریکی ۱۳۶ اسب بخاری (۱۰۰ کیلووات) و باتری لیتیوم یون از کارخانه های BYD’s Fudi در چونگ کینگ بهره می برد. یک صفحه نمایش متوسط در داشبورد به همراه دو صفحه لمسی دیگر در پشت امکانات ویژه ای را برای سرنشین های این ماشین فراهم آورده است که شامل، هدست، اینترنت، پخش موسیقی، پخش فیلم، مسیر یاب و غیره است

این دو شرکت از دو سال پیش همکاری مشترک خود را در پروژه طراحی خودرو آغاز کردند. دیدی یکی از بزرگترین اپراتورهای تردد در جهان است و ادعا می کند سالانه ۱۰ میلیارد سفر را مدیریت می کند BYD , یکی از تولید کنندگان پیشرو EV در چین است و. لازم به ذکر است کمپانی Didi Chuxing   شکست Uber  (پلتفرم  همسفر انلاین  آمریکایی) در سال  ۲۰۱۶ را در کارنامه خود دارد و شرکت  BYD در ۱۵ سال اخیر یکی از پیشرو ترین تولید کننده وسایل نقلیه الکتریکی بوده است. در ادامه این گزارش نگاهی خواهیم داشت به طراحی وعملکرد این ماشین الکتریکی  چینی مجهز به سیستم همسفر آنلاین که بصورت اختصاصی تولید شده است.

خودروی الکتریکی  
نام این محصول جدید D۱ است و مجهز به سیستم تردد  Ride-hailing  و  یا همسفر آنلاین  است ، این خودرو  یک وسیله نقلیه هاچ بک سبز رنگ می باشد. در این خودرو از درهای کشویی استفاده شده است تا از برخورد دوچرخه سواران ، مسافرین و رانندگان ممانعت شود. صندلی ها  به شکل  بی نظیری راحت هستند و یک سفر طولانی را برای راننده و مسافرین به ارمغان خواهد آورد. فضای بین صندلی های عقب و جلو بسیار مناسب  و  قابل دسترس هستند.

D۱  پنج نفره از یک موتور الکتریکی ۱۳۶ اسب بخاری (۱۰۰ کیلووات) و باتری لیتیوم یون از کارخانه های BYD’s Fudi در چونگ کینگ بهره می برد. یک صفحه نمایش متوسط در داشبورد به همراه دو صفحه لمسی دیگر در پشت امکانات ویژه ای را برای سرنشین های این ماشین فراهم آورده است که شامل، هدست، اینترنت، پخش موسیقی، پخش فیلم، مسیر یاب و غیره است.

یکی دیگر ازبخش ها نرم افزاری این خودروهای  الکتریکی، پلت فرم اشتراکی برای سفرهای داخل و خارج شهری است و ride-hailing نام دارد و از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء بهره می برد، این پلترفرم دارای سیستم مشابه تپسی و اسنپ  است و برای انتقال مسافران مورد استفاده قرار می گیرد

گفتنی است، این خودرو  با سیستم کمک راننده سطح ۲  مجهز شده  است که شامل هشدار خروج از خط، ترمز خودکار و هشدار برخورد با  عابر پیاده است. علاوه بر این، یک سیستم نظارت بر راننده  تعبیه شده است که عملکرد آن مرتبط به حفظ خودرو برروی جاده و کنترل میزان هوشیاری راننده است؛ سیستم کنترل پایداری الکترونیکی وسیستم  هشدار، امنیت این خودرو را  به میزان چشمگیری ارتقاء داده اند.

سیستم Ride-hailing (همسفر آنلاین)
یکی دیگر ازبخشهای نرم افزاری این خودروهای  الکتریکی، پلت فرم اشتراکی برای سفرهای داخل و خارج شهری است و ride-hailing نام دارد و از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء بهره می برد، این پلترفرم دارای سیستم مشابه تپسی و اسنپ  است و برای انتقال مسافران مورد استفاده قرار می گیرد. غالبا هدف اصلی این پلتفرم  کسب درآمد بوده و رانندگان مسیر از پیش تعیین شده ای ندارند و تابع مقصدهای است که مسافرین تعیین می کنند. با استفاده از این پلتفرم، مسافرین مسیر مورد نظر خود را در اپلیکیشن ثبت می کنند و به صورت لحظه (real time) و  در پی آن با استفاده از هوش مصنوعی مسیر مبدا و مقصد برای راننده گان مشخص می شود.

البته لازم به ذکر است، اولین سیستم های همسفر آنلاین از سال ۲۰۰۸ شروع به کار نموده  و رانندگان خودرو های سواری با یک پلتفرم مرکزی وارد این حرفه شده اند؛ اما چیزی که سیستم همسفر آنلاین این محصول را   از سایرین متمایز ساخته است  سفارشی بودن خودروی  الکتریکی مخصوص سفر های آنلاین است. بر خلاف مدل های قبلی، تمامی ابزار هوشمند نیازمند برای دریافت مسیر مبدا ومقصد، اطلاعات  ارتباطی با مسافرین  از طریق داشبورد های  نصب شه در خودرو دریافت و پردازش می شوند.

Didi  از همان سال ۲۰۱۸ قصد خود را برای همکاری با تولیدکنندگان اتومبیل برای تولید خودروهای الکتریکی سفارشی برای خدمات استقبال از خودرو اعلام نمود. این شرکت چینی امیدوار است که خودروهای الکترونیکی گزینه کارآمدتری نسبت به گازهای طبیعی سوخت فسیلی باشد. بر اساس گزارش سالانه این شرکت، در حال حاضر حدود یک میلیون وسیله نقلیه الکتریکی  در خدمت این شرکت است که  می تواند از یک شبکه شارژ سراسری در حال رشد بهره ببرند.

کد خبر: ۵۴٬۸۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha