۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹
تفاهم‌نامه تشکیل کمیته مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان امضا شد

تفاهم‌نامه تشکیل کمیته مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان امضا شد

در نشست ویدئو کنفرانس شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق بازرگانی ازبکستان، تفاهم‌نامه تشکیل کمیته مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان امضا شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، روسای اتاق‌های بازرگانی ایران و ازبکستان صبح امروز به‌صورت ویدئو کنفرانس با یکدیگر گفت‌وگو کردند و در این نشست مجازی، ضمن معرفی ظرفیت‌های همکاری دو کشور در حوزه اقتصاد، تفاهم‌نامه تشکیل کمیته مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان امضا شد.

در ابتدای این نشست، محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران ضمن قدردانی از روسای اتاق‌های بازرگانی و سفرای دو کشور، ابراز امیدواری کرد که با امضای تفاهم‌نامه مذکور شاهد توسعه روابط اقتصادی دو کشور باشیم.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، تلاش درزمینهٔ افزایش همکاری‌های تجاری، بازرگانی و صادرات و واردات اقلام مختلف، ایجاد زمینه‌ای به‌منظور بهره‌برداری از ظرفیت خدمات فنی و مهندسی و انتقال دانش فنی ایران به ازبکستان و تسهیل حمل‌ونقل و تأسیس شرکت‌های حمل‌ونقلی مشترک هوایی، ریلی و زمینی را از مهم‌ترین اهداف امضای این تفاهم‌نامه عنوان کرد.

کرباسی همچنین ریاست دوره‌ای ایران در اتاق بازرگانی و صنعت اکو را فرصت مناسبی را برای تقویت روابط تجاری ایران و ازبکستان عنوان کرد.

توسعه تجارت با کشورهای همسایه اولویت ایران است
پس‌ازآن، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با تأکید بر اینکه تقویت همکاری‌های اقتصادی و افزایش معاملات با کشورهای همسایه از مهم‌ترین اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است، تأکید کرد کشور ازبکستان به‌واسطه اشتراکات فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و جغرافیایی از اهمیت دوچندان برخوردار است.

او اظهار کرد: ایران به دلیل موقعیت استراتژیک خود و هم‌جواری با آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان، حلقه ارتباط ازبکستان با جهان به شمار می‌رود. ضمن اینکه وجود همکاری‌های مشترک در قالب سازمان‌های منطقه‌ای مانند اکو، علاوه بر مزیت‌های اقتصادی، ضریب امنیت در منطقه را افزایش خواهد داد.

شافعی تأکید کرد: اقتصاد ایران با برخورداری از زیرساخت‌های گسترده، تولیدکنندگان و منابع انسانی کارآمد و ظرفیت‌های اقتصادی، کانون توجه محافل بین‌المللی است و ایران در منطقه‌ای قرارگرفته که ۷۰ درصد نفت و ۴۰ درصد گاز جهان را بر عهده دارد و در همین زمینه نقش شایان توجهی در تأمین انرژی جهان می‌تواند ایفا کند.

رئیس اتاق ایران همچنین موقعیت ترانزیتی ایران را موردتوجه قرارداد و در ادامه تصریح کرد: موقعیت ویژه ایران در منطقه چه ازلحاظ امنیت و چه ژئوپلیتیک، چشم‌اندازی پایدار برای سرمایه‌گذاری با کشورهای جهان فراهم کرده است. به‌علاوه موقعیت جغرافیایی حائز اهمیت ایران به‌گونه‌ای است که کوتاه‌ترین و سریع‌ترین مسیرها برای ترانزیت کالا بین اروپا و شرق آسیا و همچنین بین بخش گسترده‌ای از روسیه و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را داراست.

مهم‌ترین زمینه‌های همکاری مشترک ایران و ازبکستان
رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران با اشاره به توانمندی‌های ایران در حوزه خدمات فنی و مهندسی، تصریح کرد: شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های جاده‌سازی، ساخت اتوبان، ساختمان‌سازی و ... در کشورهای منطقه فعالیت درخشانی دارند و سابقه درخشان بخش خصوصی ایران در حوزه معادن و رتبه جهانی ازبکستان در اختصاص معادن طلا، مس و اورانیوم می‌تواند همکاری‌های مشترک و مستمری را بین دو کشور رقم زند.

شافعی همچنین  کشاورزی، باغداری، مواد غذایی، خشکبار، شوینده، آهن، فولاد، کاشی و سرامیک و کودهای شیمیایی را از دیگر حوزه‌های همکاری مشترک میان ایران و ازبکستان عنوان کرد.

او افزود: ایران با تکیه‌بر دانش بومی و متخصصین و دانشمندان داخلی، پیشرفت‌های قابل‌توجهی را درزمینهٔ دستیابی به فناوری در حوزه نانو و بیوتکنولوژی در سال‌های اخیر کسب کرده است و با توجه به ظرفیت‌های مناسب ازبکستان، می‌توان نسبت به تبادل تجربیات و دانش فنی اقدام کرد و رشد و توسعه دو کشور را رقم زد.

مهم‌ترین موانع توسعه همکاری‌های ایران و ازبکستان
رئیس اتاق ایران در این نشست اظهار کرد: بدون رفع موانع و مشکلات بانکی، کاهش تعرفه های گمرکی، کاهش هزینه های حمل و نقل و ارائه تسهیلات لازم در زمینه حمل و نقل ریلی و افزایش واگن های فعال بین دو کشور، امکان افزایش حجم مبادلات تجاری میسر نخواهد شد.

او گفت: باوجوداینکه حجم تجارت دو کشور از ۱۸۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ به ۴۱۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش‌یافته است، مقایسه توانمندی‌های دو کشور گویای لزوم تلاش بیشتر جهت از میان بردن موانع موجود است.

شافعی با اشاره به ظرفیت‌های اتاق ایران، افزود: اتاق بازرگانی، صنایعف معادن و کشاورزی ایران با داشتن بیش از ۶۰ هزار عضو متشکل از فعالان برجسته اقتصادی، ۳۴ اتاق محلی و بیش از ۲۰۰ تشکل وابسته آمادگی کامل خود را جهت گسترش روابط بین دو کشور علی‌الخصوص از طریق تقویت همکاری‌های استانی اعلام کرده و در این خصوص از ارائه هیچ‌گونه مساعدتی دریغ نمی‌کند.

رئیس اتاق ایران در پایان ابراز امیدواری کرد امضای موافقت‌نامه حاضر و تشکیل شورای مشترک تجاری ازبکستان و ایران توسط اتاق بازرگانی ازبکستان، باعث افزایش همکاری مشترک و سازنده در گسترش هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی ایران و ازبکستان شود.

اشتراکات فراوان ایران و ازبکستان، زمینه‌ساز توسعه روابط اقتصادی دو کشور است
در ادامه رئیس اتاق بازرگانی ازبکستان با تائید صحبت‌های رئیس اتاق ایران و تأکید بر اشتراکات فرهنگی، تاریخی و اقتصادی دو کشور، تبادل هیات های تجاری و گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و ازبکستان را نشانه تمایل دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی دانست.

اکرم‌اف اتخم، همچنین ریاست دوره‌ای ایران در اتاق بازرگانی و صنایع اکو را فرصت مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی ایران و ازبکستان عنوان کرد.

پس‌ازآن حمید نیرآبادی، سفیر ایران در تاشکند گفت: سابقه همکاری‌ ایران و ازبکستان طولانی است و رو به رشد است؛ هرچند با شیوع ویروس کرونا شاهد ایجاد وقفه‌ای کوتاه‌مدت درروند تجارت دو کشور بودیم، اما امیدوار هستیم با عادی شدن شرایط، چشم‌انداز موردنظر دو کشور در حوزه تجارت تا رسیدن به عدد ۱ میلیارد دلار محقق شود.

تشکیل کمیته مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان باعث ارتقای کیفی روابط می‌شود
بهادر عبدالله یف، سفیر ازبکستان در تهران نیز بر این باور است که تفاهم‌نامه تشکیل کمیته مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان باعث ارتقای روابط اقتصادی دو کشور در سطح کیفی خواهد شد. او در همین زمینه گفت: استراتژی جدید سیاست خارجی ازبکستان بر توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه مبتنی است و در این میان، ایران به دلیل اشتراکات فراوان اولویت خاصی برای دولت ازبکستان دارد.

به گفته او، در حال حاضر با مشارکت سرمایه‌گذاران بیش از ۲۵۰ شرکت در ازبکستان تاسیس شده است که از این تعداد ۲۵ شرکت با مشارکت صددرصدی سرمایه‌گذاران ایرانی شکل گرفته است؛ از طرفی انتظار می‌رود با تشکیل کمیته مشترک بازرگانی شرکت‌های ایرانی با آزادی بیشتری به فعالیت در بازار ازبکستان بپردازند.

کد خبر: ۵۴٬۷۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha