۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
 سیاست  بایدن در قبال چین؛ تغییر لحن و عدم چرخش استراتژیک
گلوبال تایمز بررسی کرد

سیاست بایدن در قبال چین؛ تغییر لحن و عدم چرخش استراتژیک

عدم اعتماد و اطمینان بزرگترین چالش بین ایالات متحده آمریکا و چین می باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: بخش تحلیل سایت خبری گلوبال تایمز اخیر گزارشی با عنوان «سیاست خارجی بایدن در قبال چین» منتشر نموده است. در این گزارش نظرات وزیر دفاع سابق امریکا؛ معاون سابق مرکز تحقیقات تاریخ حزب کمونیست چین و رئیس شورای تجارت ایالات متحده آمریکا و چین در مورد موضع سیاست خارجی بایدن در قبال چین آورده شده است. ترجمه متن گزارش در ادامه می آید.

روابط چین و آمریکا اکنون با چالش های بی سابقه ای روبرو شده است. جهت روابط دو جانبه نه تنها بر روند توسعه دو کشور بلکه در آینده جهان نیز تأثیرگذار بوده است. اما سوال اینجاست که روابط چین و آمریکا پس از روی کار آمدن دولت جدید ایالات متحده آمریکا چگونه خواهد بود؟ سیاست های بایدن در چین با سیاست های ترامپ چه تفاوتی خواهد داشت؟

«ویلیام کوهن»، وزیر دفاع سابق آمریکا و رئیس گروه کوهن:
کاملاً واضح است که بین سیاست ترامپ و بایدن لحنی متفاوتی وجود خواهد داشت و لحن بایدن همراه با یک نوع مدنیت، یک نوع دولت، یک مسئولیت و ایجاد روابط شخصی خواهد بود. بنابراین من فکر می کنم لحن بسیار متفاوتی با آنچه در چهار سال گذشته شاهد بوده ایم، وجود خواهد داشت. اما این بدان معنا نیست که تغییرات اساسی در سیاست امریکا نسبت به چین ایجاد خواهد شد.

مسائلی که ما از چهار سال گذشته یا حتی طولانی تر در حال بررسی آنها بوده ایم، در واقع بی اعتمادی استراتژیک است. ما هنوز بین خود نیز بی اعتمادی استراتژیک داریم. از نظر نحوه برخورد با موضوعاتی مانند ارتش و حقوق بشر، چین به ایالات متحده آمریکا و ایالات متحده آمریکا به چین اعتماد ندارد. اینها همه موضوعاتی است که ما در مورد آنها اختلاف نظر خواهیم داشت.

بنابراین من مشتاقانه منتظر دولت بایدن هستم که سعی خواهد کرد به این موارد که در حال حاضر ما را از هم جدا می کند رسیدگی کند. موضوعات زیادی وجود دارد که می توانیم با یکدیگر همکاری کنیم: در زمینه محیط زیست، مسائل همه گیر، برخورد با سلاح های هسته ای و مقابله با تروریسم. اینها مواردی است که قطعاً می توانیم به توافق برسیم. من اطمینان دارم که دولت بایدن همچنان در مورد حقوق بشر صحبت خواهد کرد و آن را در دستور کار خود قرار خواهد داد. بنابراین اینها مواردی است که بحث برانگیز خواهد بود و می توانند اصطکاک ایجاد کنند.

«ژانگ بیجیا»، معاون سابق مرکز تحقیقات حزب کمونیست چین:
اکنون ایالات متحده امریکا، چین را رقیب استراتژیک خود می داند. این مهمترین  دلیلی است که روابط دو جانبه نمی توانند به گذشته برگردند. اما می خواهم تأکید کنم که اهداف چین و ایالات متحده متفاوت است. ایالات متحده آمریکا می خواهد رهبری جهانی خود را حفظ کند، در حالی که چین امیدوار است از حق توسعه خود محافظت کند.

چین و ایالات متحده آمریکا در دو سال آینده شاهد یک رابطه نسبتاً ساده خواهند بود. پس از تغییر رهبری در ایالات متحده آمریکا، دو کشور ممکن است در برخی حوزه ها موانع را برداشته تا روابط دو کشور از کنترل خارج نشوند. در همین حال این دو کشور سود و زیان سیاست های گذشته خود را با دقت در نظر می گیرند و درباره چگونگی تعامل با یکدیگر فکر می کنند.

با توجه به وضعیت فعلی در راس دستور کار هر دو کشور بسیاری از موضوعات داخلی قرار دارد. برای چین سال ۲۰۲۰ جهت ایجاد جامعه ای نسبتاً مرفه سالی بسیار مهم بوده و سالی است که در آن برنامه پنج ساله چهاردهم ترسیم می شود و سال آینده چین صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین را جشن می گیرد. انتظار می رود که دولت بایدن متفاوت از دولت ترامپ عمل کند.

بایدن  یک جانبه گرایی «اول آمریکا» ترامپ را رها می کند و از بسیاری جهات تغییراتی ایجاد می کند. اگرچه ممکن است تعدیلاتی انجام شود، اما سیاست اساسی امریکا که چین را به عنوان یک رقیب استراتژیک در نظر می گیرد تغییری نخواهد کرد. برای چین، تغییر سیاست ایالات متحده آمریکا هم چالش و هم فرصت خواهد بود.

«کریگ بی. آلن» رئیس شورای تجارت ایالات متحده آمریکا و چین:
از زمانی که نزاع تجاری ایالات متحده آمریکا و چین آغاز شده است، عدم اطمینان در روابط دو کشور، واقعاً به یک چالش اصلی برای مشاغل آمریکایی فعال در چین و شرکت های چینی فعال در ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است. بی ثباتی در سیاست های سیاسی و فضای نظارتی و تهدید اقدامات متقابل چالش های بی سابقه ای را برای برنامه ریزی مشاغل و ثبات زنجیره تامین ایجاد می کند.

ما همواره گفته ایم که جامعه تجارت نگاه طولانی مدت به این رابطه دارد بنابراین این بدان معنی است که ما باید فراتر از چالش های فعلی نگاه کنیم و ذکر این نکته ضروری است که شرکت های ما برای کارمندان و مشتریان ما در چین ارزش قائل هستند. جامعه بازرگانی امیدوار است که در ۷۰ روز قبل از آغاز دولت جدید، واشنگتن سیاست ثابت و پایداری داشته باشد.

از هم اکنون تا روز تحلیف چالش های بسیاری وجود خواهد داشت. به عنوان مثال، بعید به نظر می رسد که چین به تعهدات خود در فاز یک توافق تجاری با امریکا پایبند باشد و این مهم ممکن است مقاومت توافق را تهدید کند. از این رو ممکن است تنش در مسائل استراتژیک بین دو کشور افزایش یابد. ما هر دو طرف را برای حفظ آرامش و ثبات تشویق می کنیم و از تضعیف اعتماد به نفس کسب و کار در این دوره گذار جلوگیری می کنیم زیرا همه ما برای روی کار آمدن دولت جدید آماده می شویم.

بسیاری از پستهای اصلی جدید وجود دارد که بایدن رئیس جمهور منتخب باید آنها را پر کند. رویکرد بایدن در مورد چین هنوز در دست تدوین است. ما باید صبور باشیم و کمی به تیم جدید وقت بدهیم. با این حال، جامعه تجارت در حال حاضر از سیاستی حمایت می کند که به سرعت نگرانی های تجاری ما را برطرف می کند و در عین حال رابطه پایدارتر و طولانی مدت ایجاد می کند.

یکی از این مسائل مهم تجارت است. فاز یک (معامله تجاری) همچنان یک تعهد مهم است که توسط هر دو کشور پذیرفته شده است. هر دو طرف باید به تعهدات خود عمل کنند تا اطمینان حاصل کنند که تعرفه ها به تدریج حذف می شوند، تجارت و سرمایه گذاری بین دو کشور افزایش می یابد و اعتماد و اطمینان از روز اول ایجاد می شود.

کد خبر: ۵۴٬۷۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha