۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
بایدن باید درباره برجام، سیگنال درست به ایران بدهد
موسسه کوئینسی بررسی کرد:

بایدن باید درباره برجام، سیگنال درست به ایران بدهد

انتخاب بایدن، یک فرصت چهارماهه جهت بازگشت به برجام فراهم می کند اما دو ماه آخر ریاست جمهوری ترامپ از آن هم مهمتر است.

بازار؛ گروه بین الملل: موسسه کوئینسی اخیرا مقاله ای با قلم «تریتا پارسی» با عنوان «بایدن باید درباره برجام، علامت های درستی به ایران دهد» منتشر نموده است. ترجمه مقاله در ادامه می آید.

پیروزی بایدن امیدها برای بازگشت به توافق تاریخی برجام را زنده می کند. هر پیام اشتباهی از سوی بایدن می تواند پنجره توافق را ببندد و هر پیام درستی زمینه را برای بازیابی موفقیت آمیز توافق هسته ای هموار کند.

بارها شاهد بوده ایم که بی اعتمادی بر روابط دو کشور ایران و ایالات متحده آمریکا سایه انداخته و رسیدن به میز گفتگو را سخت کرده است. از این رو ارسال پیام های خصوصی و عمومی می تواند جو مناسبی برای شکل گیری دیپلماسی ایجاد کند. به لطف ترامپ پنجره توافق برای بایدن کوچک تر و بی اعتمادی ژرف تر شده است. با این حال، او می تواند حتی زودتر از مراسم تحلیفش دست به کار شود.

بایدن باید به روشنی اعلام کند که ایالات متحده آمریکا را به سرعت به برجام بر می گرداند به شرط آنکه تهران هم درست به همان شیوه رفتار کند. اصرار بر بازگشت سریع این پیام را ارسال می کند که ایالات متحده می خواهد تا قبل از انتخابات بعدی ایران به برجام برگردد. پای بندی فراگیر به روح و جسم برجام هم تاکیدی است بر اینکه تحریم های برجام به اضافه تحریم های اعمالی توسط دولت ترامپ، همگی برداشته خواهند شد.

بایدن باید از تمایلش فراتر از برجام بگوید. اینکه در جستجوی یک رابطه سازنده با ایران است. او می تواند بگوید: اسرائیلی ها و فلسطینی ها در جستجوی صلح اند، ایرانی ها و سعودی ها در جستجوی صلح اند و آمریکایی ها و ایرانی ها نیز به دنبال صلح اند. من می دانم که مسیر پیش رو به سوی یک رابطه بهتر، طولانی و سخت خواهد بود اما خود را متعهد به نسل های آینده می دانم تا اولین قدم ها را بردارم.

پلتفرم حزب دموکرات آشکارا بر این موضوع پافشاری می کند که توافق برجام تنها آغاز دیپلماسی با ایران بوده است. دموکرات ها بر این باورند که ایالات متحده آمریکا نباید تغییر رژیم را به سایر کشورها تحمیل کند و آن را به عنوان هدف سیاست ایالات متحده آمریکا نسبت به ایران رد می کند.

بایدن باید از اراده اش جهت افزایش دیپلماسی برای همه کشورهای منطقه سخن بگوید و ایران و شرکای امنیتی واشنگتن را به پیدا کردن راهی برای حل اختلافات از گذر گفتگو تشویق نماید. این پیام هم شرکای امنیتی ایالات متحده آمریکا را خاطر جمع می کند که واشنگتن آنها را تنها نمی گذارد و هم به آنها هشدار می دهد که پشتیبانی ایالات متحده را همیشگی فرض نکنند. این موضوع به ویژه برای تهران در موقعیت کنونی بسیار مهم است.

بایدن باید با درخواست کمک اضطراری ایران از صندوق بین المللی پول موافقت کند. ایالات متحده آمریکا و ایران دو کشور به شدت آسیب دیده از ویروس هستند و تحریم ها اوضاع را برای ایران بدتر کرده است. از دیدگاه اخلاقی و انسانی، مخالفت با کمک برای مبارزه با ویروس به سادگی قابل دفاع نیست.

استفاده بایدن از تحریم های ترامپ به عنوان اهرمی برای توافق هسته ای، پنجره گفتگو را خواهد بست. چنین اقدامی اساسا این پیام را می فرستد که سیاست بایدن متفاوت از سیاست ترامپ نیست که می گفت تحریم ها تضمین یک توافق بهتر است.

هرگونه پافشاری بر اینکه واشنگتن تحریم ها را حفظ می کند تا ورود به توافق را تضمین کند و ایران را به شرایط پای بندی کامل برگرداند، تاییدی است بر تفکر محافظه کاران ایرانی که توافق با آمریکا بی فایده است و واشنگتن قابل اعتماد نیست. پاسخ ایران نیز چه بسا به کارگیری یک ضد اهرم و خروج از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای باشد. این رقابت دو سویه برای به دست آوردن اهرم ها چشم انداز رسیدن به یک توافق تازه را تیره می کند.

تلاش بایدن برای دیپلماسی به تنهایی کارساز نخواهد بود. ایران نیز باید در زمین بازی نقش خودش را ایفا کند. از جمله مواردی که ایران می تواند در دستور کار قرار دهد:

· متعهد شود که در جستجوی ساخت سلاح هسته ای و دستیابی به آن نیست.

· اعلام کند که در صورت بازگشت ایالات متحده آمریکا، سریعا به برجام بازخواهد گشت. این بازگشت در بردارنده کاهش سطح غنی سازی به ۳.۶۷ درصد و انتقال ذخایر اورانیوم با غنای پایین نیز هست.

· ایران باید به گفتگو با همسایگان خلیج فارس و ایالات متحده آمریکا بر سر اختلافات منطقه ای و عدم مداخله در امور داخلی همسایگان خود پایبند شود.

· به کار گیری اقدامات بشردوستانه می تواند از دیگر تعهدات ایران باشد، مثلا آزادی شهروندان آمریکایی. آزادی زندانیان پیام حسن نیت تهران برای بایدن است مبنی بر اینکه تهران آماده بازیابی برجام و مهار تنش های گسترده تر با واشنگتن است.

بی تردید مشاوران هر دو طرف با این توصیه ها مخالفند. ریشه این مخالفت ها ترس و بدبینی است. هیچ کس نمی تواند بی اعتمادی بین دو کشور را انکار کند اما تسلیم شدن در برابر آن تنها دشمنی را تداوم می دهد.

کد خبر: ۵۴٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha