۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
 سهم یک میلیون دلاری برای صنعت مبلمان ایران مهیاست/ صادرات نیمه اول امسال ۱۰میلیون دلار!
رئیس اتحادیه تولید کنندگان مبلمان ایران:

سهم یک میلیون دلاری برای صنعت مبلمان ایران مهیاست/ صادرات نیمه اول امسال ۱۰میلیون دلار!

احمدیان، رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران ضمن اشاره به کمبود مواد اولیه مورد نیاز به دلیل سیاست‌های کنترلی بانک مرکزی و عدم ثبت سفارش، اظهار داشت: امروز گردش مالی صنعت مبلمان در دنیا ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار است و اگر یک درصد این بازار به ما برسد می توانیم سهم یک میلیارددلاری داشته باشیم.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت مبلمان از جمله صنایع قدیمی است که در حال حاضر به دلیل وارداتی بودن حجم بالایی از چوب مصرفی آن و در دسترس نبودن مواد اولیه مورد نیاز، امروز تولیدکنندگان و تولیدات آنها را تحت تاثیر قرار داده است. در این راستا «بازار» گفت و گویی با «حسن احمدیان، رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران» انجام داده است که در ادامه می خوانید.

*صنعت مبلمان ایران الان در چه وضعیتی قرار داد؟
صنعت مبلمان نیز مثل دیگر صنایع کشور به دلیل مشکلاتی که بر کشور حاکم است درگیر مسائلی است و امروز بزرگترین مشکل ما مواد اولیه است. چون اساسا بخش عمده صنایع کشور به تامین مواد اولیه بر می گردد و مواد اولیه نیز دستخوش یکسری اتفاقات بوده است.

 از جمله اینکه طی چند ماه گذشته به دلیل سیاست ‌های کنترلی بانک مرکزی به دلیل عدم موجودی ارز، ثبت سفارش مواد اولیه انجام نشده و پیش بینی می شد در نیمه دوم حتما با کمبود مواد اولیه مواجه خواهیم شد و اثرات این کمبودها نمایان خواهد شد.

بخش دوم این کمبود به دلیل بی ثباتی نرخ ارز بوده که فروشندگانی که مواد اولیه نیز در اختیار داشته اند نیز حاضر به عرضه آن به بازار نمی شوند.

بخش سوم مساله کمبود مواد اولیه در بازار به  تولید مواد در داخل کشور بر می گردد که بحث احتکار، رانت خواری و دلال بازی موجب شده که مواد اولیه داخلی نیز دستخوش این مسائل شود. به طوری که قیمت موادی مانند فوم، MDF، پارچه و چسب حتی ۵ تا ۷ برابر شده است!

امروز بزرگترین مشکل ما مواد اولیه است،   چون بخش عمده صنایع کشور به تامین مواد اولیه بر می گردد و مواد اولیه نیز دستخوش یکسری اتفاقات بوده است

به این ترتیب برآیند بی ثباتی نرخ ارز، عدم ثبت سفارش و کنترل بیش از حد بانک مرکزی،  دلال بازی و رانت خواری کمبود مواد اولیه را بوجود آورده و در کنار این موارد بحث تحریم و کرونا و مشکلات اقتصادی و صادراتی باعث شده است که صنعت مبلمان امروز شرایط خوبی نداشته باشد.

البته به تازگی توافقی بین بانک مرکزی، مجلس، قوه قضاییه و وزارت صمت صورت گرفته که بر این اساس با ارز صادراتی بتوانند مواد اولیه وارد کنند که امیدواریم در بخش تامین نیاز واردات مواد اولیه این مشکل حل شود.

*چند درصد مواد اولیه صنعت مبلمان وارداتی است؟
در کالاهای مختلف متفاوت است؛ مثلا در نئوپان ۱۰۰ درصد تولید داخلی است، در MDF حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد واردات داریم در یراق آلات نیز حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد نیاز ما از طریق واردات تامین می شود.

لذا اگر بخواهیم از مجموعه پارچه، چسب، فوم و غیره میانگین بگیریم حدود ۳۵ درصد واردات مواد اولیه داریم و ۶۵ درصد نیز تولید داخل است. با این وجود چه در بحث واردات و چه در بحث تولید مواد اولیه در داخل کشور، به دلیل سوء مدیریت و نداشتن برنامه ریزی دچار مشکل هستیم.

*در مورد چوب وضعیت چگونه است؟ چقدر چوب وارداتی و چقدر چوب داخلی در صنعت مبلمان استفاده می شود؟
بخش عمده چوب  صنعت ما وارداتی است چون در کشور خشکی زندگی می کنیم و وضعیت جنگل و چوب تولیدی ما خوب نیست.   در حقیقت بخشی از چوب هایی که برای تولید نئوپان و MDF  استفاده می شود تولید داخل است. همچنین بخشی از چوب مورد نیاز برای تولید مبلمان داخلی است اما بخش عمده چوب های خاص تر و متفاوت تر وارداتی است.

*آیا طرح تنفس جنگلها در کار شما خللی ایجاد کرده است؟
اساسا اگر با مدیریت باشد خیر. چون بحث جنگل کاری، درخت کاری و بحث واردات چوب و مواد اولیه برای واحدهای تولیدکننده نئوپان و MDF  پیش بینی شده بنابراین  اگر همه اینها درست مدیریت شود مشکلی ایجاد نمی شود.

کمبودمواد اولیه  به دلیل بی ثباتی نرخ ارز بوده به طوری که حتی فروشندگانی که مواد اولیه نیز در اختیار داشته اند نیز حاضر به عرضه آن به بازار نمی شوند

*از نظر صادراتی وضعیت مان چطور است و سالانه چقدر ارز آوری دارد؟
در ابتدا لازم ایت بدانید ۲۰ سال قبل که شروع به واردات مبلمان شد تا حدود ۵۰۰ میلیون دلار واردات انجام می شد اما با  افزایش دانش فنی، تکنولوژی، بالا رفتن سطح تولید و رشد طراحی و امثالهم میزان واردات مبلمان  سال گذشته به کمتر از ۱۰ میلیون دلار رسیده بود.

صادرات را نیز سال گذشته به حدود ۸۰ میلیون دلار رسانده بودیم اما در نیمه اول سال جاری به دلیل سوء مدیریت در تامین مواد اولیه و از طرفی مشکلات کرونا و تحریم ها، حدود ۱۰ میلیون دلار صادرات داشته ایم.

در خوشه های صنعتی ملایر و قم و بخشی هم در مشهد منبت کاری داریم که بسیار هم خوب عمل می کنند. به عنوان مثال واحد منبت ملایر که با ما نیز کار می کنند بازارهای ارمنستان و آذربایجان را پوشش می دهد و صادرات خوبی دارند. همچنین منبت منطقه مشهد نیز برای کشور پاکستان قابلیت صادرات دارد. از جنوب نیز می توانیم برای قطر و عمان صادرات داشته باشیم

*به کدام کشورها غالبا صادرات دارید؟
بر اساس تحقیقات و شناسایی بازارها به کشورهایی مثل عراق، قطر، عمان، افغانستان، آذربایجان، ارمنستان و  تاجیکستان صادرات مبلمان انجام داده ایم. از سوی دیگر صنعت مبلمان صنعت بسیار زود بازده و با ارزش افزوده بسیار بالا است و بیش از ۸ درصد اشتغالزایی دارد. در حقیقت این صنعت از همه لحاظ جزو صنایع مهم کشور اما متاسفانه بخش حاکمیتی و دولتی به این صنعت چندان بها نمی دهد.

*بارزترین خصوصیات مبلمان تولیدی ایران چیست که در بازارهای جهانی می تواند رقابت کند؟
ما در ۱۰ تا ۱۲ کشور هدفی که شناسایی کرده ایم یکسری شاخص ها داریم که می توانیم به این مناطق صادرات داشته باشیم؛ یکی از این شاخص ها نزدیکی بود این کشورهای اطراف و همسایه قائدتا نسبت به کشورها دورتر شرایط بهتری برای صادرات دارند. به طوری که خوشه های صنعتی گسترده ای که در  شهرهایی مانند مشهد، ملایر، قم و برخی شهرهای جنوبی وجود دارد به دلیل نزدیکی زبان و فرهنگ با کشورهای هم مرز می تواند موثر باشد. از سوی دیگر دین، مذهب، آیین، روابط سیاسی نیز بر امر صادرات مبلمان می تواند  تاثیر گذار باشد.

به این ترتیب بالغ بر ۴۰۰ میلیون مصرف کننده در همسایگی ما وجود دارد  که قابلیت خاصی برای صادرات مبلمان دارند و ما بر اساس نیاز هر کدام مبلمان خاص و متنوعی تولید و صادر می کنیم.

سال گذشته حدود ۸۰ میلیون دلار صادرات داشتیم اما در نیمه اول سال جاری به دلیل سوء مدیریت در تامین مواد اولیه و از طرفی مشکلات کرونا و تحریم ها تنها حدود ۱۰ میلیون دلار صادرات داشته ایم

*یکی از مباحث مهم در تولید مبلمان بحث منبت کاری است. در این رابطه چه شرایطی داریم؟
در خوشه های صنعتی ملایر و قم و بخشی هم در مشهد منبت کاری داریم که بسیار هم خوب عمل می کنند. به عنوان مثال واحد منبت ملایر که با ما نیز کار می کنند بازارهای ارمنستان و آذربایجان را پوشش می دهد و صادرات خوبی دارند. همچنین منبت منطقه مشهد نیز برای کشور پاکستان قابلیت صادرات دارد. از جنوب نیز می توانیم برای قطر و عمان صادرات داشته باشیم.

البته باید وزارتخانه های مربوطه به این امر بپردازند چرا که صنعت مبلمان در مقوله صادرات می تواند سهم یک میلیارد دلاری داشته باشد! به عبارت دیگر در حال حاضر ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار گردش مالی صنعت مبلمان در دنیا است پس اگر یک درصد این بازار به ما برسد می توانیم سهمی یک میلیارد دلاری داشته باشیم.

*از نظر کمیت و کیفیت در بازارهای جهانی چه جایگاهی داریم؟
در صنعت مبلمان با کیفیت متوسط به بالا متقاضی وجود دارد و می توان بر حسب نیاز با کیفیت و قیمت مناسب با استانداردهای جهانی کالا تولید و صادر کنیم.

کد خبر: ۵۴٬۷۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha