۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
سایه قوانین دست و پاگیر بر صادرات؛ شیوه رفع تعهد ارزی برای تجار کمرشکن شد
در گفتگو با بازار مطرح شد

سایه قوانین دست و پاگیر بر صادرات؛ شیوه رفع تعهد ارزی برای تجار کمرشکن شد

بیرجند- علی رغم در بین نبودن ارز و دلار در مبادلات بین ایران و افغانستان اما تجار طبق قوانین مجبور به رفع تعهد ارزی هستند که این مساله مورد گلایه صادرکننده نمونه خراسان جنوبی است.

بازار؛ گروه استان ها: وقتی صحبت از اقتصاد می‌شود پای صادرات ناخودآگاه به میان می‌آید، موتور محرکه‌ای که می‌توان با مدیریت صحیح در راستای حل مشکلات اقتصادی حرکت کرد.

کشوری مانند ایران ظرفیت های گسترده ای در زمینه‌های مختلف کشاورزی، صنایع فولاد، معدن و صنایع دستی و بسیاری دیگر از صنایع دارد که هر کدام از این صنایع به شهرت و کیفیت و تنوع محصولات رسیده است ولی در بخش صادرات با چالش‌ها و موانعی روبه رو هستند.

اگر چه بخش صنعت مدت هاست با مشکلاتی چون تامین منابع مالی، ارزی و همچنین چالش های مالیاتی دست به گریبان است اما با توجه به توانایی‌ها در حوزه صادراتی برای تولیدات به ویژه تولیدات غیر وابسته به نفت به راحتی می‌توان شاهد رونق چرخه اقتصادی کشور بود و همچنین جوانان بسیاری را از بیکاری نجات داد و تولیدات داخلی را بیشتر و بهتر به تمام جهان شناساند.

در حال حاضر صادرکنندگان با مشکلات زیادی رو به رو بوده که باید برای رفع آنها از سوی دولت چاره اندیشی شود.

به واسطه شرایط سخت اقتصادی و برخی از دستورالعمل‌ها سال ۹۸ و امسال سخت‌ترین سال را در عرصه صادرات تجربه کردم

کیفیت محصول رمز موفقیت در بازارهای صادراتی است
نرگس خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: از سال ۹۰ کار صادرات ایزوگام را آغاز کرده‌ام، ولی به واسطه شرایط سخت اقتصادی و برخی از دستورالعمل‌ها سال ۹۸ و امسال سخت‌ترین سال را در عرصه صادرات تجربه کردم.

صادرکننده نمونه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مقصد کالاهای صادراتی او افغانستان و پاکستان هستند، بیان ‌کرد: یکی از مهمترین علل موفقیت من در صادرات شناخت نیاز بازار کشورهای هدف است.

خاتمی افزود: از طرف دیگر بر این باور بودم که کیفیت محصول رمز موفقیت در صادرات است و از این جهت برنامه ریزی من بر تولید و صادرات محصول با کیفیت بود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تلاش های من و همکارانم امروزه در بازار کشورهای هدف از محصول من به عنوان محصول با کیفیت یاد می شود، ادامه داد: من از مشکلات همواره به عنوان مسئله یاد کرده و مسئله را هیچگاه لاینحل نمی دانم.

خاتمی یادآور شد: اگر کسی به هدف خود باور داشته باشد در اوج مشکلات و سختی ها نیز به خواسته خود می رسد و من بر این باور بودم که حتی در شرایط تحریم نیز در صادرات موفق می شوم.

تعهد ارزی برای تبادلات ریالی
این صادر کننده نمونه خراسان جنوبی گفت: از مهمترین مشکلات صادرکنندگان کالا به کشورهایی چون افغانستان بحث برگشت ارز و رفع تعهد ارزی است.

خاتمی با تأکید بر اینکه تبادلات مالی ما با افغانستان ریالی بوده و اصولا ارزی در این بین مطرح نیست، گفت: ولی با این وجود مسئولان از تجار صادرکننده به افغانستان انتظار برگشت ارز و رفع تعهد ارزی دارند.

متأسفانه در شرایط فعلی انرژی صادرکننده به جای اینکه متوجه بحث صادرات و مبادله کالا در عرصه بین‌المللی شود، صرف کاغذبازی‌های اداری و برخی بخش نامه‌های بی ثمر شده است

وی با اشاره به اینکه با هزار رنج و زحمت مجبور به رفع تعهد ارزی می‌شویم، اظهار کرد: در جلسات مختلف و متعدد به مسئولان گفته‌ایم وقتی که ما در مبادله با افغانستان از ریال استفاده می‌کنیم، چطور از ما انتظار رفع تعهد ارزی داشته و بدهکار بانک مرکزی می‌کنید.

این تولید کننده و صادرکننده نمونه خراسان‌جنوبی بیان ‌کرد: متأسفانه در شرایط فعلی انرژی صادرکننده به جای اینکه متوجه بحث صادرات و مبادله کالا در عرصه بین‌المللی شود، صرف کاغذبازی‌های اداری و برخی بخش نامه‌های بی ثمر شده است.

 بخشنامه هایی که گره گشایی نمی کنند
خاتمی با بیان اینکه برخی از دستورالعمل‌ها و بخش نامه‌ها به جای گره‌گشایی از صادرات و تسهیل امور، مسائل را پیچیده می‌کند، اظهار کرد: به نظر من اگر در جهت تولید و صادرات قرار است دستورالعملی صادر شود با توجه به شرایط بومی هر استان باشد.

وی افزود: عادلانه نیست دستورالعمل‌ها و بخش نامه‌هایی که در حوزه صادرات در استان اصفهان و خراسان رضوی اجرایی می‌شود در خراسان جنوبی با وجود همه محرومیت‌ها و نیازمندی‌ها نیز همان دستورالعمل‌ها اجرایی شود.

این صادرکننده نمونه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه حمل و نقل یکی از ارکان مهم در حوزه صادرات به ویژه در استان‌های مرزی است، گفت: به واسطه عدم ثبات قیمت کرایه و نرخ حمل و نقل بارها و کامیون‌دارها و صاحبان ماشین‌های سنگین از حمل کالا اجتناب کرده‌اند.

حدود ۹۰ درصد مواد اولیه کالای تولیدی و صادراتی من تولید داخل است ولی با این حال گاه با مشکلاتی در تأمین مواد اولیه رو به رو می‌شوم

خاتمی اظهار کرد: شهرستان بیرجند به عنوان مرکز استان خراسان‌جنوبی از خطوط ریلی نیز بی‌بهره است که این مسئله نیز از دیگر نقاط ضعف در حمل و نقل این منطقه است که در حوزه صادرات کالا نیز تأثیر خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه باید به دنبال خلق ثروت با استفاده از توان واحدهای تولیدی باشیم، اظهار کرد: به چالش کشیدن فعالان اقتصادی در شرایط مختلف مشکلی را حل نمی‌کند.

وی با بیان اینکه از دیگر مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان نبود مواد اولیه کالای تولیدی است، بیان‌کرد: حدود ۹۰ درصد مواد اولیه کالای تولیدی و صادراتی من تولید داخل است ولی با این حال گاه با مشکلاتی در تأمین مواد اولیه رو به رو می‌شوم.

این صادرکننده نمونه خراسان‌جنوبی گفت: در کنار همه سختی‌ها، همکاری و همیاری بسیار خوب متولیان امر در گمرک خراسان‌جنوبی یکی از دلگرمی های من به عنوان صادرکننده است که تحت هر شرایطی برای گره گشایی از امور تجار تلاش می‌کنند.

کد خبر: ۵۴٬۷۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha