۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
بهمنش: رشد شاخص تا یک میلیون ۶۰۰هزار واحد/ صیامی: زمین گیر کردن مردم در خانه با شاخص مثبت
بهترین استراتژی برای هفته پیش رو در گفتگو با کارشناسان بورس؛

بهمنش: رشد شاخص تا یک میلیون ۶۰۰هزار واحد/ صیامی: زمین گیر کردن مردم در خانه با شاخص مثبت

با توجه به روند مثبت شدن شاخص بورس از ابتدای هفته و رشد حدود ۱۰۰هزار واحدی در این دوران، کارشناسان روند بازار در هفته پیش رو را هم مثبت عنوان کردند.

بازار؛ گروه بورس: شاخص کل بازار چهارشنبه با رشد بیش از ۴۸ هزار واحدی بر روی شاخص  ۱میلیون و ۳۴۵ هزار واحد قرار گرفت که۳.۷۴ درصد رشد را نسبت به روز قبل نشان می‌دهد. در هفته جاری بازار روزهای سبز رنگی را تجربه کرد به طوری که شاخص را از مرز ۱میلیون ۱۰۰هزار واحد به  ۱میلیون ۳۴۵هزار واحد رساند. این روزهای مثبت شدن شاخص نور امیدی را در دل سهامداران روشن کرد تا جایی که بسیاری از تحلیل‌گران و سهامداران عمده عنوان کردند که اگر بازار  این هفته نیز همین روند را ادامه دهد می‌توان امید داشت که بورس به روند صعودی بازگشته است.

برخی دلیل این رشد را، عدم دستکاری دولت تفسیر کردند و گفتند که سهم‌ها کم کم راهشان را از هم جدا می‌کنند. دلیل این تحلیل کارشناسان را می‌توان به عدم هماهنگی عرضه سهم‌ توسط حقوقی‌های بازار عنوان کرد. چرا که این کارشناسان یکی از دلایل منفی شدن بازار را عرضه آبشاری حقوقی‌ها به صورت هماهنگ در گروه‌های مختلف بازار  می‌دانستند.

به تازگی سازمان بورس از افزایش اعتبار صندوق‌های سرمایه گذاری خبر داده است. آقای قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد تصمیمات شورای عالی بورس که شب گذشته اعمال شد گفته سقف صندوق های سرمایه گذاری بردرآمد ثابت از ۳۰ هزار میلیارد تومان به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.  همچنین در مورد تغییر جزئیات نصاب سهام در صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت عنوان شده حداقل ۵۰ درصد از مجموع ۲۰ درصد نصاب سهام، به سهام عدالت تخصیص یابد و حداقل اوراق دولتی در  نصاب ها از ۱۰درصد به ۲۵ درصد افزایش پیدا کند.

 امین بهمنش کارشناس سهام معتقد است که عوامل داخلی و بین المللی در روند رشد بازار موثر بوده اما صیامی یکی از فعالین بازار این عوامل را تنها یک بهانه می‌داند و تاکید دارد که این روند جزو روند عادی و طبیعی بازار است.

اینجا بازار سرمایه است و سهامداران باید یاد بگیرند که در این بازار سرمایه گذاری کنند؛ اینکه گفته می‌شود بازار دستوری است یا انتخابات آمریکا آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند تنها یک بهانه برای ریزش است، عمده دلیل ریزش جمع کردن سهم در قیمت پایین و سپس عرضه آن برای افزایش ارزش سهام است

شاخص تا ۱میلیون ۶۰۰هزار تا پایان سال رشد می‌کند
امین بهمنش کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار در خصوص وضعیت کنونی شاخص کل بورس گفت: از عوامل تاثیر گذار بین المللی می‌توان به نتیجه انتخابات آمریکا، افزایش قیمت برخی از فلزات، کاهش ارزش طلا و خبر تولید واکسن کرونا اشاره کرد. برخی از گروه‌ها مانند خودرویی و بانکی به پیشواز انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا رفتند، به همین منظور شاهد روند مثبت شدن شاخص آن‌ها هستیم.

بهمنش در مورد عامل تاثیرگذار داخلی گفت: قوانین جدید سازمان بورس، افزایش اعتبار صندوق‌های سرمایه گذاری و کاهش قیمت طلا و نرخ ارز می‌تواند بر روند مثبت شدن شاخص تاثیرگذار باشد.  این احتمال هم وجود دارد که دولت به منظور عرضه ۱۵۰ شرکت در بورس به دنبال مثبت شدن بازار است.

وی روند بازار را با استناد به اعداد شاخص کل اینگونه تشریح کرد: شاخص کل هم اکنون با یک شیب ملایم مثبت روبه رو است  و به نظرم قیمت‌ها در دوران اصلاح آنقدر ریزش داشته که بعید می‌دانم بازار بخواهد روند منفی را طی کند. پیش‌بینی بنده برای شاخص کل تا پایان سال ۱میلیون ۶۰۰هزار واحد است و کفی که برای آن در نظر گرفته بودیم ۱میلیون ۶۷ هزار واحد بود که اگر شاخص کل به این نقطه می‌رسید با یک حمایت خوبی مواجه می‌شد، چرا که پایین‌تر از این نقطه جمع کردن بازار بسیار مشکل بود.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: قطعا پول جدیدی در راه است. هنوز اعتماد لازم به بازار بر نگشته و چند ماه زمان می‌برد که حس بی اعتمادی به بازار از ذهن سهامداران دور شود، ولی به هر حال آینده خوبی در انتظار بازار است.

روند بازار طبیعی است
اما صیامی یکی از فعالان بازار سرمایه روند بازار را یک روند طبیعی می‌داند، او در گفتگو با بازار در مورد وضعیت کنونی بازار گفت: تقریبا در طول این چند روز بازار به تعادل رسیده است، به این معنی که دستکاری در بازار صورت نگرفته و حجم بازار مثل روزهای قبلی به صورت وحشی و هیجانی نبوده است.

وی افزود: این بازی بازار سرمایه است، که حقوقی‌ها سهم‌ها را جمع می‌کنند و بعد از خشک شدن سهم برای بالا بردن ارزش سهم همان سهم‌ها را با قیمت بالاتر عرضه می‌کنند و این نوع معامله همیشه بوده است.

صیامی اضافه کرد: در یک زمانی تعداد سهامداران بازار کم بودند و حقوقی‌ها برای جمع کردند سهم تنها چند روز بازار را منفی می‌کردند اما الان ۵۰ میلیون سهامدار در بازار وجود دارد در نتیجه برای جمع کردن سهم از دست این سهامداران مطمئنا زمان بیشتری نیاز است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه روند بازار را این گونه تشریح کرد: روند به این شکل است که مثلا شاخص را حدود ۳۰ درصد به صورت پیوسته رشد می‌دهند و بعد یکباره با یک ریزش سنگین به طوری که سهامداران خرد از ترس ریزش زیادتر در صف فروش قرار بگیرند ۱۵ درصد کاهش می‌دهند و این روند تا زمان خشکاندن سهم ادامه پیدا می‌کند.

وی عوامل مختلف مثل دستوری بودن بازار، انتخابات آمریکا و خبرهای از این دست را تنها یک بهانه عنوان کرد و گفت: اینجا بازار سرمایه است و سهامداران باید یاد بگیرند که در این بازار سرمایه گذاری کنند؛ اینکه گفته می‌شود بازار دستوری است یا انتخابات آمریکا آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند تنها یک بهانه برای ریزش است، عمده دلیل ریزش جمع کردن سهم در قیمت پایین و سپس عرضه آن برای افزایش ارزش سهام است و این موضوع هم یک مسئله پذیرفته شده در بازار سرمایه می‌باشد.

صیامی این احتمال را داد که بازار در هفته آینده هم مثبت باشد و دلیل مثبت شدن شاخص در هفته آینده را تعطیلات مراکز استان‌ها به خاطر شیوع ویروس کرونا دانست و افزود: در تعطیلات عید نوروز دولت با همین ترفند و سرگرم کردن مردم به بازار سرمایه سعی کرد که از تردد مردم در شهر جلوگیری کند و به نظر بنده مثبت شدن بازار در این روزها هم ممکن است به بهانه تعطیلات هفته آینده و سرگرم کردن مردم به بازار سهام باشد.

این فعال بازار سرمایه خطاب به سهامداران خرد پیشنهاد کرد: کسی که دارای سهام بنیادی است نگران ریزش سهم خود نباشد چرا که در نهایت مجبور است که سهم رشد کند. بیشتر سهم‌ها حتی از ارزش واقعی خود پایین‌تر هستند و حقوقی‌های بازار برای اینکه ارزش سهم را افزایش دهند باید دستشان از سهم پر باشد که بتوانند آن را برای افزایش قیمت سهم عرضه کنند.

کد خبر: ۵۴٬۷۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha