۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
بازارگردانی بهترین تصمیمی بود که می‌توانست انجام شود
کارشناس مسائل اقتصادی و بازار سهام عنوان کرد:

بازارگردانی بهترین تصمیمی بود که می‌توانست انجام شود

یک کارشناس مسائل اقتصادی و بازار سرمایه معتقد است که در این روزها بازارگردانی بهترین تصمیمی بود که میتوانست انجام شود و ای کاش زودتر از این ها انجام شده بود. چرا که بازارگردان ها بخش اصلی کارشان در روند صعودی بازار است.

حمیدرضا پیرهادی، بازار: بازار سرمایه هفته جاری را سبزپوش آغاز کرد و به این روند ادامه داد و بسیاری از تحلیلگران این رشد و سبزبودن شاخص را بازگشت تعادل دانستند و تاکید کردند که پیش بینی می شود در روزها و هفته های آتی میزان رشد شاخص کل و قیمت سهام بیشتر از ریزش آن ها باشد. برای تحلیل رفتار این روزهای بازار با سیدهادی میرعلمی، کارشناس مسائل اقتصادی و بازار سرمایه، همچنین تحلیلگر بنیادی و تکنیکال بازار به گفت وگو پرداختیم.

سیدهادی میرعلمی، کارشناس مسائل اقتصادی و تحلیلگر بازار سهام درمورد وضعیت بازار سرمایه در گفت و گو با «خبرگزاری بازار» بیان می کند: اصلاحات بازار به صورت موج ABC اصطلاحا انجام می شود. یعنی در سه موج A یک نزول است و موج B به حالت اصلاح موج قبلی است و موج C مجددا نزولی می شود.

وی افزود: به اعتقاد بنده ما در بازار از مرداد ماه تا اواسط شهریور ماه موج A را گذراندیم و از اواسط شهریور تا اواخر مهرماه در موج B قرار داشتیم. یعنی در کانالی بودیم که بازار در آن روزها بیشتر حالت نوسانی داشت.از اواخر مهرماه بازار یک موج C نزولی را مجددا شروع کرد که از لحاظ تکنیکالی هدفی روی شاخص یک میلیون و دویست و پانزده هزار را داشت و زمانی که به این محدوده رسید شاهد آن بودیم که در اکثر سهم ها یک واگرایی مثبتی شکل گرفت و خود شاخص هم نشانه هایی از برگشت و ضعف در سمت فروشنده ها را نشان داد.

قدرت خریدار، تعیین کننده روند بازار درهفته جاری
میرعلمی گفت: زمانی که به محدوده یک میلیون و دویست و بیست رسیدیم، دیدیم که از لحاظ تکنیکالی صف فروش ضعیف شد و این به ما نشان داد که اصلاح ممکن است در این نقاط به پایان رسیده باشد درنتیجه شرط ضعیف شدن صف فروش، لازم است اما کافی نیست. طی این چند روز باید ببینیم قدرت خریدار به چه حالتی پیش میرود تا بتوانیم به صورت دقیق روند این هفته را بررسی کنیم.

این کارشناس تاکید کرد که بازار در یکی دو روز گدشته با افزایش حجم معاملات نشان داد که یک عده خریدار جدید وارد شده‌اند و این یک نشانه ی خیلی خوب برای بازار است و امیدوار هستیم تا بازار چند هفته ای با همین منوال پیش برود تا بتواند حالت مناسبی را بدست آورد.

او یادآور شد که بنده شخصا به این بازار خوشبین نیستم. چرا که فکر می‌کنم بازار وارد یک روند نزولی میان مدت شده است و این رشد ها هم بخشی از اصلاح روند نزولی هستند و هنوز نمی توانیم به دید برگشت بازار به آن نگاه کنیم. یعنی هنوز نمی توان به این دید به بازار نگاه کرد که اصلاحات کاملا تمام شده است و از این پس قرار است در بازار شاهد رشدهای مداومی مثل ۴،۵ ماهه نخست سال باشیم.

در روند نزولی، تر و خشک باهم می سوزند
کارشناس مسائل اقتصادی در واکنش به اینکه چرا باوجود مثبت بودن گزارشات ۶ ماهه شرکت ها بازهم شاهد ریزش قیمت سهام بودیم و آیا هنوز هم با وجود اصلاح شدیدی که صورت گرفته است، بازار ریزش می کند؟ تشریح کرد: در روند نزولی معمولا تر و خشک باهم می سوزند. در سال های گذشته مثل سال ۹۲ یا سال ۸۷ مشاهده کردیم که بعضی از سهم ها حتی به p/e های زیر ۲ و ۳ رسیدند در حالی که بسیار ارزنده بودند اما به دلیل تهیج و ترس موجود در بازار و ترس ورود نقدینگی جدید به بازار حتی این سهم ها هم حمایت نشدند. که البته این رخداد عجیبی در بازار نزولی نیست.چرا که وقتی در بازاری ترس وارد می شود و این حس القا می شود که روند صعودی به پایان رسیده است پول های هوشمند کنار می‌روند و زمانی که پول در بازار نباشد این قدرت که سهم ها را رشد دهد از بین می‌رود و حتی اگر سهمی بسیار ارزنده باشد پول های موجود در بازار شاید بتوانند تا ۳،۴ روز موجب رشد آن شوند.

این تحلیلگر بنیادی بازار سهام گفت: به خصوص سهم های ارزنده ای که سهم های بزرگ بازار به حساب می آیند نقدینگی های بزرگی را برای حرکت صعودی نیاز دارند و چون بسیاری از نقدینگی و پول های موجود در بازار خارج شده اند و تا زمانی که این پول ها برنگردند و حس اطمینان به پول های بزرگ داده نشود بازار نمی تواند رشد پیاپی و مستمری را داشته باشد.

بازارگردانی، بهترین تصمیم ممکن
میرعلمی همچنین درپاسخ به اینکه آیا لزوم بازارگردانی حقوقی ها که در دستورکار سازمان بورس قرارگرفته است می تواند علت رشد و باعث ادامه دار شدن آن باشد؟ اظهار می کند که در این روزها بازارگردانی بهترین تصمیمی بود که می توانست انجام شود و ای کاش زودتر از این ها انجام شده بود چرا که بازارگردان ها بخش اصلی کارشان در روند صعودی بازار است.

او ادامه داد: ما از فروردین ماه تا تیرماه و مرداد ماه صعود بزرگی را در شاخص تجربه کردیم و در آن روزها باید تا حدودی جلوی تقاضا گرفته می شد که بازارگردان در آن روزها با فروش وعرضه می توانست منابع خوبی را جذب و در این روزها مجددا وارد بازار کند. کاش در آن روزها هم بازار گردان ها بودند و در این روزها کارشان را تکمیل می کردند. اما همین زمان هم که تصمیم برا آن شده است که تمام سهام ها اجبارا بازارگردان داشته باشند بسیار خوب است و باعث می شود حداقل جنبه ی نقد شوندگی سهم ها بالا رود که همین موضوع در بازار بسیار اهمیت دارد و موجب اعتماد در بسیاری از افراد به بازار سرمایه می شود.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: زمانی که فردی در یکی از سهم ها در صف فروش گیر کند و قادر نباشد تا سهم خود را بفروشد باعث بی اعتمادی آن فرد به بازار می شود که خود این موضوع نقطه ضعف بسیار بزرگی برای بازار است.

تخصیص منابع صندوق توسعه ملی برای بازار سرمایه خوب اما برای اقتصاد ملی مضر است
میرعلمی همچنین درپاسخ به اینکه آیا تخصیص منابع صندوق توسعه ملی می تواند در تثبیت بازار موثر باشد؟ خاطرنشان کرد: تزریق ۱ درصد از منابع صندوق توسعه را از دو جنبه می توان بررسی کرد؛ از جنبه بازار سرمایه اقدام خوبی است که به هرحال حمایتی از بازار می شود و سمت تقاضا در بازار تقویت می شود اما در جنبه ملی اقتصادی برای کشور مضر است.

تحلیلگر تکنیکال بازار سهام افزود: درست است که به واسطه سهام عدالت بسیاری از افرد ذینفع بازار سرمایه هستند اما فعال های اصلی این بازار فکر نمی کنم بیشتر از ۵،۶ میلیون نفر باشند و این منابع به کل کشور تعلق دارد و تزریق منابع از صندوق توسعه ملی اثرات تورمی دارد که ما نباید از آن چشم پوشی کنیم. چرا که اگر ما دارایی دلاری را بخواهیم به بازار سرمایه ریالی تزریق کنیم باعث می شود تا ما پایه پولی را بالا ببریم و این پایه پولی هم تبدیل به نقدینگی در کشور می شود که در نهایت منجر به تورم می شود.

این کارشناس اقصادی درانتها تاکید کرد که من شخصا با این طرح مخالف بودم، هرچند معتقد هستم که باید از بازار حمایت شود. چون دولت سهامدار اصلی این بازار است و باید از این بازار حمایت کند اما نه از این طریق چرا که معتقد هستم به پیامدهایش نمی‌ارزد.

کد خبر: ۵۴٬۵۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha