۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
دولت روحانی آمریکای لاتین را قربانی برجام کرد/ ایده ایجاد دامداریهای ایرانی در خارج از مرزها!
گفتگوی بازار با سفیر پیشین ایران در ونزوئلا؛

دولت روحانی آمریکای لاتین را قربانی برجام کرد/ ایده ایجاد دامداریهای ایرانی در خارج از مرزها!

«احمد سبحانی» معتقد است که موقعیت ژئوپلیتیک ایران در منطقه، فضا و فرصت مناسبی را برای ما به وجود آورده که از جمله آن می ‌توان به فرصت همسایگان، فرصت ترانزیت و منابع عظیم نفت و گازی که ما در اختیار داریم و دنیا به آن نیاز دارد، اشاره کرد.

محمد مهدی ملکی؛ بازار: «احمد سبحانی»، سفیر پیشین ایران در ونزوئلا در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این سوال که تا چه میزان در پیشبرد هدف توسعه تعاملات تجاری به ویژه پس از اعمال تحریم های شدید آمریکا موفق بوده ایم؟ اظهار داشت: پس از اعمال تحریم های شدید ایالات متحده آمریکا علیه ایران ما باید از روش‌ های جدید استفاده می‌ کردیم.

وی گفت: هر سیاستی، ایدئولوژی و مکتبی برای سوالات جدید باید پاسخ های جدید داشته باشد. ما باید فرصت ‌های بهتر و جدید را شناسایی و از آنها استفاده می‌ کردیم.

سبحانی افزود: هرچند که باید قدردان زحمات کشیده شده از طرف دوستان و مسئولان مرتبط باشیم اما از فرصت های بیشتری می توانستیم استفاده کنیم

مدیرکل پیشین آمریکای جنوبی وزارت امور خارجه  تصریح کرد: موقعیت ژئوپلیتیک ایران در منطقه، فضا و فرصت مناسبی را برای ما به وجود آورده که از جمله آن می ‌توان به فرصت همسایگان، فرصت ترانزیت و منابع عظیم نفت و گازی که ما در اختیار داریم و دنیا به آن نیاز دارد، اینها همگی فرصت‌ ها و ظرفیت‌ هایی است که می توانیم از آنها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: می ‌توانیم از منابع و ظرفیت‌ های عظیم داخلی استفاده کنیم. ما می توانیم از دل تهدیدی که علیه ما ایجاد شده فرصت ها را بیرون بکشیم. البته در برخی موارد این کار انجام شده اما در حوزه ها و موارد دیگر هنوز این اتفاق نیفتاده است.

آمریکای لاتین را  مرکز عالم نمی ‌دانم، اما می توانیم از فرصت آمریکای لاتین هم بهره برداری خود را داشته باشیم. همانطور که کشورهای آفریقایی برای ما فرصت به حساب می آیند و کشورهای همسایه فرصت های بزرگتری برای ما محسوب می ‌شوند

سبحانی در پاسخ به این سوال که دیپلماسی اقتصادی ایران با کشورهای آمریکای لاتین را چطور ارزیابی می کنید؟ بیان کرد: آمریکای لاتین را  مرکز عالم نمی ‌دانم، اما می توانیم از فرصت آمریکای لاتین هم بهره برداری خود را داشته باشیم. همانطور که کشورهای آفریقایی برای ما فرصت به حساب می آیند و کشورهای همسایه فرصت های بزرگتری برای ما محسوب می ‌شوند.

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا گفت: اقتصاد آمریکای لاتین شباهت ‌هایی را به ما دارد که می ‌تواند ایجاد وابستگی های را به اقتصاد ما داشته باشد، همانطور که ما در تامین مواد غذایی چند ده سال است که به این منطقه وابستگی داریم.

ما می توانیم شکل همکاری‌ های اقتصادی و تجاری خود را با آمریکای لاتین تغییر بدهیم. ما پس از چند دهه توانستیم از شکل یک وارد کننده صرف به صادرکننده به این منطقه تبدیل شویم

وی با بیان اینکه ما می توانیم شکل همکاری‌ های اقتصادی و تجاری خود را با آمریکای لاتین تغییر بدهیم، افزود: ما پس از چند دهه توانستیم از شکل یک وارد کننده صرف به صادرکننده به این منطقه تبدیل شویم. به طور مثال صادرات خدمات و کالاهای فنی مهندسی ما به این منطقه یک قدم بزرگ به حساب می آید.

سبحانی تصریح کرد: ما علاوه بر صادرات کالا در صنعت هم صادراتی را به منطقه آمریکای لاتین داشتیم که در این خصوص ظرفیت ها و توانمندی های همکاری میان ما و آنها بیش از آن چیزی است که در حال حاضر وجود دارد.

مشاور پیشین وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما می ‌توانیم واردات خود را از این منطقه مدیریت کنیم، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ما مواد غذایی از این کشورها وارد میکنیم که در این خصوص می‌توانیم کشت فراسرزمینی هم داشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت آب و سرزمینی که داریم، می ‌توانیم در این منطقه از دنیا که مهاجرخیز است و اجازه می ‌دهند به کشورها و افراد خارجی که زمین های در مقیاس خیلی بزرگ و حاصل خیز آنها را در اختیار بگیرند، کشت داشته باشیم و آن کشتی که آنجا خودمان انجام می ‌دهیم را به ایران آوریم.

سبحانی گفت: همین موضوع را می توان در حوزه دام هم اجرایی کرد، ما دام و گوشت را از منطقه آمریکای لاتین وارد می کنیم و البته قسمتی از علوفه دام را هم وارد می‌کنیم. حالا اگر همین دامداری را در زمین‌های خارج از کشور خودمان انجام دهیم بسیار صرفه جویی انجام داده ایم.

ما می توانیم در منطقه آمریکای لاتین دامداری هایی را راه اندازی کنیم و دام آن را به ایران بیاوریم و به جای آنکه علوفه را بیاوریم دام را به کشور می آوریم

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا افزود: ما می توانیم در منطقه آمریکای لاتین دامداری هایی را راه اندازی کنیم و دام آن را به ایران بیاوریم و به جای آنکه علوفه را بیاوریم دام را به کشور می آوریم. وقتی ما علوفه را به کشور بیاوریم ایجاد اشتغال می کند و می توانیم دام آن را هم بیاوریم و کشتار انجام دهیم و به برخی کشورهای همسایه از جمله عراق که وارد کننده عمده گوشت به حساب می‌آیند گوشت صادر کنیم که اگر این اتفاق بیفتد نیز اهمیت و موفقیت بالایی برای ما دارد.

وی بیان کرد: شما ببینید کشور امارات تولید کننده موز نیست اما امروز یکی از بزرگترین صادرکنندگان موز به ایران و کشورهای منطقه حساب می آید.

مدیرکل پیشین آمریکای جنوبی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بنابراین اینها فرصتهایی است که باید از منطقه آمریکای لاتین باز تعریف شود که این نیازمند ایجاد زیرساختی است تا با دعوت از بخش خصوصی و هموار کردن مسیر برای آنها، امکان استفاده از فرصت های مختلف منطقه آمریکای لاتین را برایشان فراهم کنیم.

سبحانی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه در راستای تامین منافع اقتصادی کشور در آن منطقه گام برداشتیم با توجه به اینکه سیاست خارجی کشور در سال های اخیر بیشتر متمایل به غرب بوده است؟ گفت: رابطه ما با کشورهای آمریکای لاتین به بیش از صد سال پیش باز می گردد و فارغ از روابط سیاسی که با آنها داشتیم، ما بیشتر وارد کننده به این کشورها به حساب می آمدیم.

وی گفت: در بخش اقتصادی هم ما با کشورهابی از جمله ونزوئلا که بنیانگذار یکی از بزرگترین شرکت های بین المللی نفتی یعنی اوپک به حساب می آید، شریک بودیم.

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا ادامه داد: اما شکل جدید روابط ما با منطقه آمریکای لاتین پس از سر کار آمدن دولت های انقلابی و استقلال طلب در این منطقه ایجاد شد که همزمان با آن، دولت های هفتم و هشتم در جمهوری اسلامی ایران بر سرکار بود که ما توانستیم به آن منطقه وارد شویم.

سبحانی گفت: در دولت‌های نهم و دهم ایران این حرکت به چند دلیل تشدید شد، یکی آنکه دولت های انقلابی بیشتری در آمریکای لاتین بر سر کار آمدند و دوم آنکه تحریم‌ ها علیه ایران بیشتر شد و اولویت سیاست خارجی ما بیشتر به سمت تعامل با کشورهای منطقه آمریکای لاتین سوق پیدا کرد.

با سر کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم متاسفانه نه تنها روابط با کشورهای آمریکای لاتین، بلکه روابط دوجانبه با اکثر کشور های مناطق مختلف دنیا قربانی برجام شد و روابط دوجانبه با کشورهای مختلف در حاشیه قرار گرفت

وی ادامه داد: اما با سر کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم متاسفانه نه تنها روابط با کشورهای آمریکای لاتین، بلکه روابط دوجانبه با اکثر کشور های مناطق مختلف دنیا قربانی برجام شد و روابط دوجانبه با کشورهای مختلف در حاشیه قرار گرفت.

مشاور پیشین وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما تمام تخم ‌مرغ‌ های سیاست خارجی خود را در سبد بر جام گذاشتیم، گفت: در خصوص برجام قضاوت نمیکنم اما در موضوع مدیریت سیاست خارجی در سال های اخیر این قضاوت را دارم که تمام توجه ما به موضوع برجام معطوف بود.

سبحانی تصریح کرد: همیشه معتقد بر این هستم که اگر غرب برای ما حتی فرش قرمز هم پهن کند ما نباید دوستان خودمان را در آفریقا، آمریکای لاتین و همسایگان فراموش کنیم اما این اتفاق متاسفانه رخ داد.

وی بیان کرد: در سال های آخر دولت فعلی مجدد توجه سیاست خارجی ما به آمریکای لاتین جلب شد و همکاری های بسیار خوبی را امروز با برخی کشورهای حوزه آمریکای لاتین داریم که این امر مبارک و مناسبی است. اینکه ما بتوانیم برای اولین بار به آمریکای لاتین نفت خام صادر کنیم آن هم به کشوری که خود بزرگترین منابع نفتی را در اختیار دارد این یک موفقیت چشم گیری به حساب می آید.

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا ادامه داد: زمانی ما وارد کننده بنزین بودیم و آمریکایی ها ما را در موضوع بنزین تحریم و تهدید می کردند، اما امروز ما به کشورهای همسایه آمریکا بنزین صادر می کنیم.

همه روابط ما با کشورهای آمریکای لاتین به ونزوئلا محدود نمی‌شود بلکه با کشورهای دیگری از جمله بولیوی، نیکاراگوئه، کوبا و برخی دیگر از کشورهای انقلابی و استقلال‌ طلب آن منطقه هم ارتباطات خاص خود را داریم

وی با بیان اینکه همه کالاهای مصرفی ایران امروز در فروشگاه مگاسیس ونزوئلا عرضه شده است، گفت: همه روابط ما با کشورهای آمریکای لاتین به ونزوئلا محدود نمی‌شود بلکه با کشورهای دیگری از جمله بولیوی، نیکاراگوئه، کوبا و برخی دیگر از کشورهای انقلابی و استقلال‌ طلب آن منطقه هم ارتباطات خاص خود را داریم.

سبحانی افزود: در واقع آمریکای لاتین هم مانند دیگر قسمت‌ های دنیا ظرفیت ها و فرصت هایی دارد که باید از آنها استفاده کنیم و دولت دوازدهم در سال های آخر خود پس از اعمال شدیدترین تحریم های آمریکا توجه مجددی را به این منطقه معطوف کرده که این اقدام مبارکی است.

مدیرکل پیشین آمریکای جنوبی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ارتباط با کشورهای آمریکای لاتین همچون دیگر از مناطق دنیا فرصت‌ ها و تهدیداتی دارد. از جمله موانع ارتباط و توسعه تعاملات با کشورهای این منطقه می توان به دوری راه اشاره کرد که آن هم با وسایل ارتباطات جمعی و شیوه های جدید حمل و نقل بسیاری از این موانع برطرف شده است.

 وی بیان کرد: ما برای برخی مسائل لازم نیست کالایی به آن منطقه صادر کنیم و کافی است تکنولوژی به آنجا صادر کنیم. به طور مثال ایران قادر است که «کاتالیست» که یک ماده لازم برای صنایع نفتی به حساب می آید را در داخل کشور تولید کند، حال جهت صادرات آن به ونزوئلا، شاید بهتر این باشد که این ماده را در همان کشور تولید کنیم.

سبحانی افزود: اگر این اتفاق بیافتد، دو مزیت برای ما به حساب می آید. یکی اینکه ونزوئلا خودش مواد اولیه را دارد و دوم هم هزینه حمل و نقل میان ما و آنها بسیار کاهش پیدا می‌ کند.

سفیر پیشن ایران در ونزوئلا گفت: بنابراین ما می‌توانیم با استفاده از شیوه های جدید حمل و نقل، موانع موجود در مسیر توسعه تعاملات تجاری با کشورهای آمریکای لاتین که مهمترین آن فاصله زیاد میان آن منطقه و کشور ما هست را بسیار کاهش و یا کاملا از میان برداریم.

وی در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شما برای دستگاه دیپلماسی کشور جهت برون رفت از وضعیت فعلی و پیشبرد اهداف دیپلماسی اقتصادی چیست؟ اظهار داشت: جهت موفقیت دیپلماسی اقتصادی کشور، مهمترین نقشی را که مجموعه ای از دولت می تواند داشته باشد، برعهده وزارت امور خارجه است.

زمانی مهمترین ماموریت های وزارت امور خارجه سیاسی بود و پس از آن ماموریت های کنسولی به آن اضافه شد اما امروز مهمترین ماموریت وزارت امور خارجه در حوزه اقتصادی است

سبحانی افزود: با بیان این مطلب که زمانی مهمترین ماموریت های وزارت امور خارجه سیاسی بود و پس از آن ماموریت های کنسولی به آن اضافه شد، گفت: امروز مهمترین ماموریت وزارت امور خارجه در حوزه اقتصادی است.

سفیر پیشن ایران در ونزوئلا بیان کرد: با استفاده از وسایل ارتباط جمعی و شیوه های جدید موجود در فضای مجازی، بخش عمده‌ ای از موضوعات کنسولی ما با کشورهای مختلف در حال رتق و فتق است.

وی ادامه داد: روابط سیاسی میان رهبران کشورهای مختلف امروز از طریق فضای مجازی و ویدئو کنفرانس ها برگزار می شود، حتی مجمع عمومی سازمان ملل در فضای مجازی تشکیل می‌شود.

سبحانی گفت: اگر سفارتخانه‌های ما که گسترده ترین شبکه ارتباطی دولت در خارج از کشور به حساب می آیند و دسترسی و مصونیت بسیار بالایی را دارند، از شیوه های نوین ارتباطات در فضای مجازی استفاده کنند، ما می توانیم امیدوار به توسعه ارتباطات تجاری خود با کشورهای مختلف جهان باشیم.

مشاور پیشین وزیر امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین باید بدنه وزارت امورخارجه و به طور خاص پرسنلی که در نمایندگی های خارج از کشور مشغول به فعالیت هستند آموزش لازم را از جهت استفاده از شیوه های نوین ارتباطات جمعی دیده باشند تا بتوانند دیپلماسی اقتصادی را به خوبی پیش ببرند و یک بال دستگاه سیاست خارجی را که وارد کردن ثروت و قدرت برای کشور است را به درستی انجام دهند.

کد خبر: ۵۴٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha