۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴
پیش بینی قیمت خودرو در نیمه دوم سال ۹۹

پیش بینی قیمت خودرو در نیمه دوم سال ۹۹

برخی کارشناسان با بیان اینکه قیمت خودرو در سال ۹۹ نسبت به دوسال گذشته متعادل تر است بیان کرده اند قیمت ها افزایش چندانی نخواهد داشت و البته از بروز برخی اتفاقات سیاسی (بازگشت بایدن به برجام) و در پی آن کاهش قیمت خودرو اظهار امیدواری کردند.

به گزارش بازار به نقل از مرکز آهن، سال ۹۹، سالی پر از چالش و دغدغه های جدید برای گوشه کنار زندگی و معیشت مردم، از طرفی مشکلات پاندمی کرونا و از دیگر سو مشکلات اقتصادی و معیشتی که سایه سنگینی را بر تمامی بازارها و زندگی مردم افکنده است. بازار خودرو هم مانند دیگر بازارهای طلا و ارز رشد چندین برابری را نسبت به سال گذشته تجربه کرد. هر چند که بازار خودرو شاهد نوساناتی شد اما مسئله مهم پایدار نبودن کاهش قیمتها بود و تنها ظرف چند روز مجدد قیمت ها شیب افزایشی به خود می گرفت. این نوسانات زیاد در بازار که البته غیر طبیعی هم می باشد تنها به دلیل چند عامل که قصد داریم در ادامه به آن بپردازیم نشات می گرفت. پس با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار خودرو
با پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، به نظر نمی رسد پرزیدنت ترامپ به راحتی این نتیجه را بپذیرد و از جایگاه خود کناره گیری کند. این در حالی است که از گوشه کنار دنیا خبر از بررسی های دقیق از عدم بروز تقلب در ایالت های آمریکا و شکایت به دیوان عالی آمریکا از سوی ترامپ به گوش می رسد. از سوی دیگر مدت ۳ ماهه تا تحویل قدرت از ترامپ به بایدن را در پیش رو داریم. به این معنا که ترامپ در این مدت تقریبا ۹۰ روزه قدرت انجام هرکاری را دارد. او پس از اعلام نتایج رسمی بیان کرد هر روز برای ایران یک تحریم در نظر خواهد گرفت که در صورتی که حتی جو بایدن هم بخواهد نتواند به برجام بازگردد. او همچنین دست به یک سری اقداماتی در وزارت نیرو و دفاع آمریکا زد که بیشتر کارشناسان از این اقدامات اظهار نگرانی کردند و بر این عقیده اند این اقدامات ترامپ نشان از ایجاد ناامنی در آمریکا و دیگر نقاط جهان علی الخصوص ایران را خواهد داشت. طبیعی است هرگونه اقدامی از سوی ترامپ موجب تاثیر منفی بر بازار ایران خواهد داشت و نوساناتی را به همراه می آورد. بر همین اساس نمی توان پیش بینی دقیقی از آنچه قرار است اتفاق بیفتد کرد.

پیش بینی و عوامل تاثیر گذار بر قیمت خودرو
بحث قیمت گذاری خودرو که چندی است در میان بازاریان و کارشناسان اقتصادی رواج دارد یکی از مواردی می باشد که به طور مستقیم بر قیمت خودرو در سال ۹۹ موثر است. برخی کارشناسان با بیان اینکه قیمت خودرو در سال ۹۹ نسبت به دوسال گذشته متعادل تر است بیان کرده اند قیمت ها افزایش چندانی نخواهد داشت و البته از بروز برخی اتفاقات سیاسی (بازگشت بایدن به برجام) و در پی آن کاهش قیمت خودرو اظهار امیدواری کردند. هرچند باید این نکته را خاطر نشان کرد که حتی در صورتی که تمامی تحریم ها برکنار شود در شرایطی که دولت از یک طرف اقدام به قیمت گذاری دستوری می کند و از دیگر سو مجوز افزایش قیمت را به خودروسازان می دهد نمی شود امید به فرجی در کاهش قیمت های بازار خودرو داشت. به علاوه گرایش درصد بالایی از مردم به واسطه گری در بازار خودرو که البته به دلیل شرایط موجود در بازار خودرو می باشد، از دیگر عوامل نوسانات شدید بازار خودرو می باشد و بالا نگه داشتن بازار را به دنبال دارد. مورد بعدی موعد تحویل خودروهای ایران خودرو در نیمه دوم سال ۹۹ می باشد که این یعنی قیمت خودرو افزایش چندانی نخواهد داشت و کاهش نمی یابد.

آینده قیمت خودرو در گرو چه مواردی هست؟
معمولا در کشور ما قیمت خودرو برگرفته از چندین عامل می باشد. عواملی از قبیل بازارسازها، مشکلات و دغدغه های تامین ارز و پاندمی کرونا که امسال با آن روبرو بودیم موجب شده تا افزایش ظرفیت تولید خودرو توسط تولیدکننده محقق نیابد. البته گزارشات حاکی از آن است که ویروس کرونا نمی نتوانسته تا میزان زیادی بر روند بازار خودرو موثر باشد و موانع تامین نقدینگی یا به عبارت دیگر منابع مالی از سوی تولیدکنندگان بیشترین تاثیر را بر بازار خودرو دارد. به گفته ی یکی از کارشناسان صنعت خودروسازی ایت صنعت سال گذشته با مشکل تامین قطعات همراه بود که امسال نیز تا میزان زیادی این مشکل رفع شده است. این بدان معناست که خودروساز می تواند سفارش را به موقع تحویل دهد و قیمت ها بر روی مدار منطقی خود حرکت کند. بنابراین به گفته کارشناسان، در صورت رفع مشکلات مربوط تامین منابع مالی و تامین قطعات، خودروسازان با اعلام ظرفیت اسمی خود هدفگذاری تولید و تامین خودرو در بازار را محقق کرده اند.

آینده قیمت خوردو بعد از انتخاب بایدن
همانگونه که پیش تر بیان کردیم تا زمان تحویل قدرت از ترامپ به بایدن هنوز حدودا ۳ ماه فرصت هست. که در این مدت زمان معلوم نیست ترامپ چه تصمیماتی اتخاذ کند و با تصمیمات خود چه تاثیراتی بر بازارهای ایران بگذارد. بر همین اساس حداقل تا پایان امسال نمی توان از آنچه پیش خواهد آمد دقیق سخت گفت ولی این موضوع بدیهی است که در صورت عدم اقدام به خصوصی از سوی ترامپ و تحویل قدرت به جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا برای اتخاذ هرگونه تصمیم جدیدی تا مشخص شد وضعیت دولت بعدی ایران صبر خواهد کرد و این به این معناست که بازار تا حداقل خرداد ماه تغییر محسوسی نخواهد داشت. بازهم عنوان می کنیم این در حالی است که ترامپ این شکست را به راحتی بپذیرد و دست به اقدامی که باعث شک بازار شود نزند.

مهم‌ ترین مواد خام مورد استفاده در ساخت خودرو
با نگاهی اجمالی به یک وسیله نقلیه می توان حدس زد که بیشترین ماده ی مورد استفاده در ساخت خودرو فولاد می باشد که البته طبیعی است بیشترین وزن خودرو به همین دلیل باشد. باز هم این موضوع متناسب با میزان بزرگی و کوچکی خودرو و میزان فولاد استفاده شده در ساخت آن متفاوت خواهد بود. البته در قسمت های مختلف خودرو نوع فولاد بکار رفته متفاوت است. به عنوان مثال از ورق فولادی در ساخت بدنه، درب ها، ستون و سقف و از لوله های ساخته شده از فولاد زنگ نزن در ساخت قطعات زیر خودرو مانند اگزوز، سوپاپ و… مورد استفاده قرار می گیرد.

آلومینیوم از دیگر موادی است که در ساخت خودرو کاربرد دارد. این ماده با دارا بودن دو ویژگی منحصر به فرد وزن سبک و مقاومت بالا در برابر حرارت و فشار انتخاب خوبی برای ساخت خودرو به حساب می آید. به گونه ای که به دلیل ویژگی های مرغوب تقریبا برخی خودرو سازها استفاده از آلومینیوم را برای ساخت موتور خودرو به استفاده از آهن ترجیح داده اند. شیشه هم یکی از اجزای لاینفک مورد استفاده در ساخت خودرو است. علاوه بر ساخت پنجره ها لنزهای دوربین، نمایشگرها و دستگاه های مسیریاب در خودرو با استفاده از شیشه ساخته می شود.

تایر تولید شده از لاستیک را می توان از یکی از مهمات تولید خودرو نام برد. به گونه ای که ساخت این بخش از خودرو با کیفیت پایین می تواند برای سلامت سرنشینان خطرآفرین باشد. کاربرد لاستیک در ساخت خودرو به همینجا ختم نمی شود. برای ساخت واشرها، کاسه نمد خودرو، تیغه برف پاک کن، کمربند ایمنی، شلنگ و مواردی از این دست از لاستیک بهره می برند.

چنانچه به جزئیات داخل وسیله نقلیه خود بنگرید خواهید دید که پلاستیک به وفور استفاده شده است. به عنوان مثال تمامی دستگیره ها، کفی ها، صفحه کیلومتر، داشبورد و اکثرا وسائل داخل اتاق ماشین با استفاده از پلاستیک ساخته شده است. بنابراین می توان دریافت که تغییراتی در قیمت هر کدام از این موارد در کنار عواملی که ذکر کردیم می تواند در قیمت نهایی خودرو تغییر ایجاد کند.

کد خبر: ۵۴٬۵۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha