۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
کمبود روغن و پاسکاری دولت و تولید کننده؛ روغنی که در بنادر آب می‌خورد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

کمبود روغن و پاسکاری دولت و تولید کننده؛ روغنی که در بنادر آب می‌خورد

مشهد- کمبود روغن خوراکی که زمزمه گران شدن آن از ماه گذشته در بازار اوج گرفت و با نایاب شدن روغن در بازار جلوه کرد هنوز کمبود آن در بازار احساس می‌شود و نه تنها خانوده‌ها بلکه بسیاری از صنوف مانند اغذیه فروشی‌ها، قنادها و کارگاه‌های کیک و کلوچه برای تامین روغن مورد نیاز مشکل دارند.

بازار؛ گروه استان‌ها: کمبود روغن در بازار که تمام صنوف و مصرف خانگی را تحت الشعاع خود قرار داده است به رغه وعده های مسئولان هم چنان کمبود آن در بازار احساس می شود و به نظر می رسد تزیرق قطره چکانی هنوز ادامه داشته و لذا نتوانسته عطش مردم را برای خرید این کالا برطرف کند.

هجوم برای خرید روغن
در این راستا یکی از شهروندان مشهدی با بیان اینکه روغن جامد در بازار نایاب و بسیار گران است بیان کرد: بیشترین روغن های داخل بازار به روغن های یک لیتری اختصاص دارد و به گواه بسیاری از مغازه داران توزیع روغن قطره چکانی و در برخی از فروشگاه ها انجام می پذیرد.

حسین راسخی بیان کرد: البته برخی از فروشگاه های زنجیره ای نسبت به توزیع روغغن اقدام می کنند که نه تنها با هجوم مردم به قفسه روغن باز هم با قفسه های خالی روبرو می شویم بلکه برای خرید شهروندان با محدودیت روبرو هستند.

در همین رابطه یکی از دست اندرکاران صنایع تبدیلی به بازار گفت: از آن جا که واردات روغن به میزان ۹۰ درصد به واردات وابسته است لذا تخلیه یک کشتی روغن خام در بندر نیاز کارخانجات خراسان رضوی و سایر کشور را تامین نمی کند و دوباره همین مشکل تا قبل از عید پدیدار می شود.

این شهروند که تمایلی به فاش شدن نامش ندارد افزود: در حال  حاضر اکثرکارخانه ها با حداقل ظرفیت در حال کار هستند  از طرفی دولت نمی خواهد با توجه به هزینه های افزایش یافته اما این افزایش ها را بر روی روغن اعمال کند و واقعیت اینست که ما نیز به عنوان تولید کننده حاضر به تولید روغن با قیمت های دستوری دولت نیستیم.

راسخی با بیان اینکه تمامی هزینه‌های تولید شامل لوازم و تجهیزات گرفته تا حامل‌های انرژی و حمل و نقل و ... افزون بر ۳۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است اما دولت فقط اجازه افزایش ۹ درصدی را به این محصول داده و این در حالی است که حداقل باید ۴۰ درصد به قیمت روغن افزوده شود زیرا تولید و فروش به صرفه نیست.

وی با گلایه از رفتار دولت در قبال تولید کننده اظهار کرد: دولت تمامی هزینه‌های ارایه خدمات را افزایش داده اما هنگام قیمت گذاری تمام فشارش را بر روی تولید کننده می‌آورد با این حال هنوز توپ گرانی را در زمین تولید کننده انداخته و انگشت اتهام را به سمت کارخانجات بلند می‌کند.

مشکل کجاست
در این رابطه کارشناس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی قاچاق روغن، توزیع قطره چکانی، تخصیص سهیمه و ارز و قیمت گذاری را از دلایل نوسان این کالا در بازار عنوان کرد و اظهار کرد: به دلیل نزدیکی به مرزهای شرقی و قیمت بالای روغن در کشور افغانستان این کالا به این کشور قاچاق می‌شود.

متاسفانه مشکلات ترخیص، حمل و نقل و عدم به موقع تحویل روغن توسط واحدهای تولید روغن خارج استان باعث کاهش عرضه در بازار شده و برخی برندهای روغن کمتر در بازار عرضه می‌شود یا به حد کافی وجود ندارد

بخشعلی بیاتی ابراز کرد: یک حلب روغن ۱۶ کیلویی که با مواد ترکیبی مختلف در ایران ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد، در کشور افغانستان ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و این موضوع نیز می‌تواند از دلایل دیگر کمبود نسبی روغن باشد.

وی هم چنین قیمت گذاری روغن را یکی از چالش های تولید کنندگان دانسته و افزود: اختلاف بر سر قیمت گذاری هم یکی دیگر از عوامل کمبود روغن و تزریق قطره چکانی به بازار است.

تاخیر در ارسال سهمیه خراسان رضوی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز با ابراز امیدواری از این موضوع که انشاالله تا یک هفته دیگر شاهد حل این مشکل خواهیم بود، اظهار کرد: در صورت حمل سهمیه یک هزار تنی روغن خام این استان و اختصاص آن به واحدهای تولیدی توسط شرکت حمل و نقل خلیج فارس کمتر از یک هفته مشکل کمبود روغن حل خواهد شد.

علی رسولیان با گلایه از عدم تحویل روغن توسط برخی واحدهای تولیدی خارج استان ادامه داد: با توجه به تاخیر دریافت سهمیه روغن خراسان رضوی از واحدهای تولیدی خارج از استان، ضروری است تا دریافت سهمیه خراسان رضوی از این واحدها لغو  و یا از واحدهای تولیدی خارج استان خواسته شود که هر چه سریعتر نسبت به ارسال سهمیه روغن این استان اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم مقداری روغن مازاد بر سهمیه استان از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کنیم تا به صورت مشخص به استان وارد و در بازار توزیع شود ادامه داد: طبق تدابیر اتخاذ شده خروج روغن خام از بنادر کشور افزایش یافته و سهمیه این استان به زودی حمل می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: متاسفانه مشکلات ترخیص، حمل و نقل و عدم به موقع تحویل روغن توسط واحدهای تولید روغن خارج استان باعث کاهش عرضه در بازار شده و برخی برندهای روغن کمتر در بازار عرضه می‌شود یا به حد کافی وجود ندارد.

برخی کارخانجات کم کاری می‌کنند
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با بیان اینکه ۴۰ تا ۵۰ درصد سهمیه‌های مختلف روغن که از سوی ستاد تنظیم بازار کشور به خراسان رضوی اختصاص می‌یابد از طریق واحدهای تولیدی خارج استان تامین می‌شود اظهار کرد: عمده مشکل استان در حوزه روغن مربوط به سهمیه‌ای است که محل تامین آن از خارج استان می‌باشد زیرا واحدهای تولیدی خارج از استان که موظف به تامین روغن خراسان رضوی هستند قدری کند عمل می‌کنند.

علی غفوری مقدم افزود:  تاکنون ۵۰ درصد سهمیه روغن خام واحدهای تولیدی خراسان رضوی تحویل این واحدها شده و باقی آن در حال حمل به استان است که در حمل آن مشکلاتی ایجاد شده است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: براساس تدابیر اتخاذ شده، مشکل حمل یکهزار تن سهمیه روغن خام واحدهای تولیدی استان تا پایان هفته جاری برطرف خواهد شد و به محض تصفیه این روغن در واحدهای تولیدی، روانه بازار می‌شود. 

توپ مشکلات همچنان در زمین دولتمردان
گرچه بسیاری از مسئولان و حتی مردم گرانی روغن را از چشم تولیدکنندگان می‌دانند اما به نظر می‌رسد مشکلاتی ازجمله حمل روغن خام از بندر به کارخانجات، نوسان و تخصیص ارز دولتی، قاچاق و خروج روغن از مرزهای شرقی و هم‌چنین سهمیه نصفه و نیمه اعطاشده به استان خراسان رضوی گواه این موضوع است که توپ مشکلات در زمین دولتمردان قرار داشته و در این راستا قصور کمتری متوجه تولیدکنندگان است.

کد خبر: ۵۴٬۴۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha