۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
تعهد ارزی بلای جان صادرات غیرنفتی/ دولت حمایت لازم از صادرکنندگان را انجام نمی دهد
گفتگو با صادر کننده نمونه کشمش

تعهد ارزی بلای جان صادرات غیرنفتی/ دولت حمایت لازم از صادرکنندگان را انجام نمی دهد

همدان- تعهد ارزی به عنوان یک چالش مهم در توسعه صادرات غیرنفتی مطرح است تا آنجا که راه را برای صادرات کالا از مبادی غیرقانونی و به نوعی قاچاق هموار می کند حال آنکه صادرکنندگان نمونه خواستار تجدید نظر دولت در این زمینه هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: امروزه در دنیا صادرات محصولات یک کشور به کشورهای دیگر به عنوان یک امتیاز موفقیت آمیز برای اقتصاد آن کشور به شمار می رود چرا که باعث ارزآوری به کشور شده و ایجاد اشتغال می کند؛ به ویژه اینکه در کشوری چون کشور ما که وابسته به نفت است، صادرات آن هم از نوع غیرنفتی اهمیتی ویژه می یابد.

صادرات کالاها و خدمات هر کشور علاوه بر ارزآوری باعث رونق تولیدات داخلی نیز می شود و جایگاه خاصی را در اشتغالزایی و رونق کسب و کار و اقتصاد در کشور دارد.

این ایام که کشور در تحریم های ناجوانمردانه محدود شده و از این منظر تحت فشار قرار گرفته  اهمیت صادرات غیر نفتی چندین برابر می شود ضمن اینکه نقش استان های مختلف کشور در توسعه صادراتی را نمی توان نادیده گرفت.

همدان با توجه به شرایط آب و هوایی و موقعیت خاص خود رتبه دار و جایگاه دار مطرحی در کشت و پرورش برخی محصولات باغی و کشاورزی است که اکثر آنها نه تنها در کشور بلکه در دنیا نظیر ندارد

در این میان استان همدان به عنوان یکی از استان های مطرح در کشاورزی و یکی از قطب های تولید محصولات باغی و زراعی در صادرات محصولات این بخش در کشور مطرح است؛ این استان با توجه به شرایط آب و هوایی و موقعیت خاص خود رتبه دار و جایگاه دار مطرحی در کشت و پرورش برخی محصولات باغی و کشاورزی است که اکثر آنها نه تنها در کشور بلکه در دنیا نظیر ندارد.

راه دوری نمی رویم؛ شهرستان ملایر که در جنوب استان همدان قرار گرفته از دیرباز دارای باغ‌های انگور بوده که انگورهای تولیدی آن کیفیتی کم نظیر دارند و از این خوشه‌های طلایی محصولات مختلفی چون شیره، سرکه، کشمش، باسلوق و ..‌ تهیه می شود اما کشمش ملایر یکی از باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین نوع کشمش در دنیا است که علاوه بر اینکه در داخل کشور طرفداران بسیار دارد در خارج کشور نیز خواهان بسیاری دارد.

همین امتیاز باعث شده تولید کنندگان و صادرکنندگان بسیاری در زمینه کشمش در ملایر فعالیت داشته باشند که یکی از این صادرکنندگان که به مدت ۲۰ سال به عنوان صادرکننده نمونه معرفی شده منوچهر رضایی است.

همین ویژگی و استمرار کسب عنوان صادرکننده برتر استان همدان توسط منوچهر رضایی خبرنگار بازار را بر آن داشت تا گفتگویی با وی انجام دهد که در ادامه متن آن را می‌خوانید:

منوچهر رضایی صادرکننده نمونه کشور در زمینه کشمش در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه به مدت ۲۰ سال است که به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب می‌شود، گفت: بنده در زمینه صادرات کشمش ملایر و بعضی مواقع خرما فعالیت می‌کنم.

رضایی با تاکید بر اینکه خشکبار به عنوان صادرات غیرنفتی پس از فرش در جایگاه اول قرار دارد و اهمیت ویژه‌ای در صادرات غیرنفتی دارد، افزود: این مزیت صادرات کشمش به عنوان خشکبار است و بازارهای هدف ما شامل روسیه، عراق و اکراین و به صورت موردی کشورهای دیگر است.

وی در ادامه سخنانش در خصوص موفقیت خود در این حوزه عنوان کرد: این کار ابتدا با مدد و استعانت از خداوند متعال انجام می‌شود و دوم اینکه نیاز به تلاش و پشتکار فراوان دارد.

اگر بخواهیم اتفاق خوبی در حوزه انگور و کشمش که جایگاه بسیار خوبی در حوزه اقتصادی و صادرات دارد، بیفتد، باید سه بخش باغدار، واحدهای فرآوری و بخش تجاری را در کنار هم ببینیم

این صادرکننده نمونه استان همدان با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم اتفاق خوبی در حوزه انگور و کشمش که جایگاه بسیار خوبی در حوزه اقتصادی و صادرات دارد، بیفتد، باید سه بخش باغدار، واحدهای فرآوری و بخش تجاری را در کنار هم ببینیم؛ اظهار کرد: شناسایی بازارهای هدف و تحمل مصائب و مشکلات و سختی‌ها رمز موفقیت در این کار است.

وی با اشاره به اینکه کار صادرات پرزحمت و پرریسک است، بیان کرد: در واقع توجه به بالا بودن کیفیت کالا، جلب نظر مشتری، توجه به نیاز مصرف کننده و از سوی دیگر پشتیبانی به‌موقع بازار و تامین کالا، پذیریش ریسک‌های مختلف در عرصه صادرات دلایل توفیق در این کار است.

رضایی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در مورد مشکلات و موانع بر سرراه صادرات بابیان اینکه برای داشتن کشمش سالم نیازمند انگور سالم هستیم، افزود: در حوزه کاشت، داشت و برداشت انگور نکات بسیاری ریز و مهمی نهفته است که باید به آنها واقف باشیم ضمن اینکه مشکلات و موانع بسیار است اما بنده ترجیح می‌دهم به یک مشکل اساسی اشاره کنم و آن هم عدم وجود مراوده مالی است.

پول صادرات را به دلیل تحریم نمی‌توانیم از مبادی قانونی و مجاری بانک‌ها برگردانیم و این یک چالش بزرگ برای صادرکنندگان است

وی در این خصوص ادامه داد: این موضوع بدان معنی است که پول صادرات را به دلیل تحریم نمی‌توانیم از مبادی قانونی و مجاری بانک‌ها برگردانیم و این یک چالش بزرگ برای صادرکنندگان است.

رضایی عنوان کرد: دولت به جای اینکه این مشکل را حل کند آمده و تعهد ارزی را به آن اضافه کرده در حالی که صادرکننده نباید با مشکلی که دخالت آن را ایجاد کرده روبرو شود.

وی عنوان کرد: وقتی دولت می‌داند در تحریم قرار داریم و امکان ورود و خروج ارز را ندارد چطور از صادر کننده انتظار دارد  ارز  حاصل از صادرات را وارد کشور کند در حالی که این موضوع خارج از عقل و انصاف است.

رضایی با اشاره به اینکه تعهد ارزی به عنوان یک چالش مهم در صادرات غیرنفتی است، عنوان کرد: بی شک این موضوع بر میزان صادرات تاثیر می‌گذارد و تبعات بسیار و سنگینی دارد.

تعهد ارزی به عنوان یک چالش مهم حذف صادرکنندگان خوشنام شده و باعث صادرات از مبادی غیرقانونی و قاچاق می‌شود

وی در ادامه عنوان کرد: این امر موجب حذف صادرکنندگان خوشنام شده و باعث صادرات از مبادی غیرقانونی و قاچاق می‌شود و در این برهه زمانی که نفت تحریم است اگر صادرات غیرنفتی هم انجام نشود مشخص نیست آینده چه خواهد شد.

این صادرکننده کشمش اضافه کرد: زمانی که صادرات خشکبار انجام نشود مقدار آن در کشور بیش از تقاضا می‌شود و قیمت آن پایین آمده و موجب نارضایتی باغدار و کشاورز می‌شود.

رضایی عنوان کرد: با وجود قانون تعهد ارزی برای صادرکنندگان در شرایط کنونی تحریم، بی شک صادرات تحت شعاع قرار می‌گیرد و تاثیر منفی در صادرات دارد و همان طور که شنیدیم عده‌ای کارتن خواب از مسیر قاچاق صادرات را انجام می‌دهند هر چند مدت هاست این نکته را بیان می‌کنیم اما توجهی بدان نمی‌شود.

طبق آمار ۲۰ درصد کشمش ایران در ملایر تولید می‌شود و سالانه بیش از ۴۰ هزار تن کشمش از این شهرستان به سایر نقاط جهان صادر می‌شود اما آنچه باید مورد توجه باشد اینکه در شرایط فعلی اقتصادی کشور آنچه که به نفع اقتصاد کشور است حمایت از تولیدات داخلی و صادرات غیرنفتی به عنوان منبع درآمدی برای کشور است ضمن اینکه برای کاهش وابستگی به صادرات نفت، صادرات غیر نفتی می‌تواند مامن امنی باشد که البته نیازمند حمایت دولت نیز است.

کد خبر: ۵۴٬۴۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha