۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
روزهای سخت صنایع دستی در البرز/ مردم از خرید مجازی بیشتر استقبال می کنند
گزارش بازار از صنایع دستی البرز:

روزهای سخت صنایع دستی در البرز/ مردم از خرید مجازی بیشتر استقبال می کنند

کرج- اگرچه میزان خرید مردم در حوزه صنایع دستی با توجه به اینکه در شرایط اقتصادی سختی به سر می بریم، کاهش یافته و بیشتر به سمت خرید نیازهای اولیه سوق پیدا کرده اما هنوز هم بازار صنایع دستی از طریق خرید مجازی ادامه حیات می دهد.

 شیما عبداله خانی؛ بازار استان البرز به دلیل تنوع اقوامی که در آن ساکن هستند از صنایع دستی متنوعی برخوردار است و می توان انواع صنایع دستی شهرهای مختلف از پته دوزی و قالی بافی تا میناکاری و خاتم و قلم زنی مسی اصفهان و همچنین سفال و سرامیک همدان و یزد را در کرج خریداری کرد؛ به عبارتی می توان رد پایی از صنایع دستی هر استانی را در البرز، ایران کوچک دید.

این روزها با توجه به شرایط اقتصادی کشورمان و همچنین شیوع بیماری منحوس کرونا وضعیت بازار صنایع دستی نیز تحت تاثیرقرار گرفته و فروشندگان و فعالان این عرصه از کاهش محسوس خرید مردم در این حوزه می گویند، اگر چه هنر و صنایع دستی همواره طرفداران خاص خود را دارد.

ارتباط فروش صنایع دستی با گردشگری و خرید قابل انکار نیست و در این دوران رکود نمی توان انتظار چندانی برای رونق بازار صنایع دستی داشت، اما اتفاقی که در این میان در حال رخ دادن است افزایش فروش اینترنتی صنایع دستی است.

اگرچه میزان خرید مردم در حوزه صنایع دستی با توجه به اینکه در شرایط اقتصادی سختی به سر می بریم کاهش یافته است و بیشتر به سمت خرید نیازهای اولیه سوق پیدا کرده اما هنوز هم بازار صنایع دستی طرفداران خاص خود را دارد.

کاهش محسوس خرید صنایع دستی
به سراغ یکی از فروشگاه های صنایع دستی در البرز می رویم که به کاهش محسوس خرید مردم در حوزه صنایع دستی اشاره کرده و می گوید: فروش صنایع دستی نسبت به گذشته خیلی کمتر شده و توان خرید مردم هم پایین آمده است.

«مریم صیاد» فروشنده صنایع دستی در گفت و گو با بازار افزود: از طرفی قیمت ها افزایش پیدا کرده است به گونه ای که خودمان برای خرید اجناس در فاصله زمانی کوتاه با مشکل مواجه بوده ایم و قیمت ها از اسفند تاکنون ۳ و حتی ۴ برابر افزایش داشته است.

به گفته این فروشنده صنایع دستی اما مردم هنوز هم علاقه خاصی به صنایع دستی به خصوص برای کادو دارند. البته این موضوع در سه سال اخیر خیلی کم شده است و از زمانی هم که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده کاهش خرید، بیشتر شد.

صیاد همچنین به افزایش خرید اینترنتی اشاره کرده و گفت: فروش از طریق فضاهای مجازی و آنلاین در شرایط فعلی بیشتر مورد استقبال است. بسیاری از مردم مشغله کاری دارند یا به دلیل شیوع بیماری ترجیح می دهند به صورت مجازی خرید کنند بنابراین اکنون این موضوع نسبت به گذشته بیشتر شده است.

وی مهمترین موضوع در فروش مجازی را جلب اطمینان مشتری عنوان کرده و اینکه کیفیت کارهای ارسالی همان گونه که در فضای آنلاین قرار داده می شود، باشد.

فروش مجازی صنایع دستی
یکی از بانوان فعال در زمینه صنایع دستی که کیف و کفش چرم‌دست دوز تولید می کند، گفت: از طریق فضای مجازی با این هنر آشنا شدم و به دلیل علاقه ای که به این هنر داشتم، آموزش هایم را در فنی و حرفه ای تکمیل کردم و مشغول به کار و فروش محصولاتم در فضای اینترنتی شدم.البته به صورت امانی هم فروش کیف داشته ام.

«الهه حیدری» در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه از ابتدا عمده فعالیتش به صورت آنلاین بوده افزود: همیشه سعی می کردم کیفیت و تنوع کارم را در طول زمان افزایش دهم. حتی به مرور زمان دوخت کفش چرم را هم یاد گرفتم.

وی اضافه کرد: تا جایی که می توانستم سعی کردم کارهایم را از طریق اینترنت تبلیغ کنم و در فضاهای مجازی، سایت ها و اپلیکیشن های مختلف فروش به تبلیغ کارهایم می پرداختم یا به تولید کارهای مناسبتی پرداختم و فروش خیلی خوبی داشته ام.

حیدری ادامه داد: به دلیل همین فعالیت آنلاین صادرات خارج از کشور هم داشته ام و مشتریانی از خارج از کشور کارهایم را در فضای مجازی دیده و می پسندیدند و کارهایم را برای مشتریان کشورهای همسایه ارسال کرده ام.

وی کیفیت خوب و قیمت منصفانه و مشتری مداری را از عوامل موفق شدن فروش آنلاین عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط بیماری کرونا فروش مجازی بیشتر مورد استقبال است. البته موضوعی که وجود دارد این است که فروشنده هایی هم هستند که از اعتماد مشتریان سواستفاده کرده اند و باید از این لحاظ نظارت بیشتری وجود داشته باشد.

افت در بازار خرید صنایع دستی
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز هم با بیان اینکه صنایع دستی البرز از لحاظ کیفیت و کمیت بسیار غنی است، گفت: سکونت اقوام مختلف در استان البرز باعث تنوع صنایع دستی این استان شده است. تقریبا از همه اقوام ایرانی در البرز زندگی می کنند و صنایع دستی منطقه خود را در البرز تولید می کنند.

«فریدون محمدی» با اشاره به تاثیرات منفی بیماری کرونا بر فروش صنایع دستی گفت: صنایع دستی وابستگی زیادی به گردشگری دارد و با رکود گردشگری در سراسر دنیا بازار صنایع دستی نیز افت شدیدی را تجربه کرده است.

محمدی با اشاره به اینکه صنایع دستی کالایی است که به عنوان نیاز اولیه برای مردم محسوب نمی شود، افزود: در مدت شیوع بیماری کرونا و شرایط اقتصادی کنونی، مردم بیشتر نیازمند نیاز های اولیه خود هستند و این فشار اقتصادی باعث چالش در فروش صنایع دستی شده است.

وی ادامه داد: از طرفی فروش مجازی صنایع دستی در کشور هنوز به رونق مناسب نرسیده است اگرچه این حرکت آغاز شده و بسیاری از هنرمندان به سمت فروش آنلاین روی آورده اند. فروش اینترنتی از پتانسیل های بالایی برخوردار است. مخصوصا در مورد صنایع دستی، فروشگاه های آنلاین می توانند بازار فروش را بسیار گسترده تر کنند. وقتی در فضای آنلاین و مجازی تبلیغ می شود بازار به فراتر از یک کشور گسترش می یابد.

محمدی همچنین در مورد برنامه های آموزشی صنایع دستی گفت: بودجه ای برای آموزش هنرمندان و علاقه مندان اختصاص داده ایم و در تمام شهرستان ها، آموزش های سالانه و ماهانه برگزار می شد که امسال این کلاس ها برگزار نشدند. به دلیل ماهیت صنایع دستی آموزش مجازی این رشته ها دشوار است و برنامه های ویژه ای برای برگزاری کلاس ها در سال نو در صورت تعدیل شرایط کرونا داریم.

وی افزود: موضوع آموزش و ترویج را در حوزه صنایع دستی به صورت جدی پیش می بریم تا هنرهای قدیمی از نسل های قبل به نسل جدید منتقل شود.

به گفته محمدی در این مدت کارگاه های دارای مجوز بررسی و به در خواست های مجوز کارکاهی نیز رسیدگی و مجوز اعطا شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز همچنین ایجاد نمایشگاه ها و بازارچه های صنایع دستی را یکی از اهداف این سازمان دانست و عنوان کرد: به دنبال ایجاد فروشگاه ها و نمایشگاه های دائمی صنایع دستی در همه شهرستان های استان هستیم تا فروشندگان و تولید کنندگان که جایی برای فروش یا امکان بازاریابی ندارند از این نمایشگاه ها برای فروش محصولات استفاده کنند. همچنین یک فروشگاه و نمایشگاه دائمی صنایع دستی در کرج جنب دانشکده کشاورزی راه اندازی شده است؛ این نمایشگاه برای کمک به هنرمندانی است که جایی برای فروش محصولات خود ندارند.

وی از انعقاد تفاهم نامه با بانک توسعه تعاون خبر داد و تصریح کرد: این تفاهم‌نامه برای معرفی هنرمندان و استفاده از تسهیلات کم بهره امضا شد تا در پروژه های ایجاد کارگاه های صنایع دستی مشارکت کنند. همچنین به منظور تولید و ترویج صنایع دستی تفاهم‌نامه ای با بسیج اصناف استان منعقد شد.
 

کد خبر: ۵۴٬۴۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha