۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
فضا پیمای SpaceX Dragon  با ۴ خدمه از مدار زمین خارج شد
اولین تاکسی فضایی زمین را ترک کرد

فضا پیمای SpaceX Dragon با ۴ خدمه از مدار زمین خارج شد

یکی از برنامه های ناسا در چندین سال اخیر طراحی یک سیستم فضایی حمل ونقلی مداوم برای فرستادن انسان به فضا بوده است و اکنون این رویا با فضاپیمای چهار نفره SpaceX Dragon به وقوع پیوست. ناسا امیدوار است تاکسی فضایی دراگون با ظرفیت چهار نفر بزودی افراد بیشتری را برای مسافرت های فضایی جابجا کند.

به گزارش بازار به  نقل از سایت رسمی ناسا، فضاپیمای   spacex dragon  صبح دوشنبه ۲۶ آبان، به وقت محلی ۱۹:۲۷  (۱:۲۷ بامداد دوشنبه به وقت اروپای مرکزی و ۳:۵۷ به وقت تهران) از مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدا و با حضور  مایک پنس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده به طرف ایستگاه فضایی پرتاپ شد.  بر اساس پیش بینی ها ناسا، این فضا پیما با چهار خدمه خود  پس از سفری ۲۷ ساعته به ایستگاه فضایی خواهد پیوست؛ کرو دراگون که به‌منظور اتصال خودکار به ایستگاه فضایی طراحی شده است با به‌کارگیری مجموعه‌ای از حسگرها و دوربین‌ها، خود را روبه‌روی یک درگاه اتصال آزاد قرار خواهد داد و به‌محض برقراری اتصال  کرو دراگون در جای خود قفل خواهد شد و  اقامت ۶ ماهه‌ی خدمه درایستگاه فضایی آغاز می گردد.

این ماموریت به Crew-۱ معروف است و کپسول حامل فضانوردان  Resilience نام دارد ، این گروه  برای یک اقامت شش ماهه به ایستگاه فضایی بین المللی خواهند پیوستند. دراگن اکنون پس از فضاپیمای روسی سایوز دومین فضاپیمایی است که قابلیت اعزام فضانوردها به ایستگاه فضایی بین المللی را دارد ؛ سایوز از سال ۲۰۱۱ و به دنبال توقف فعالیت فضاپیماهای ناسا تنها وسیله انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی بود واکنون با شروع نسل جدید تاکسی های فضایی دراگون استفاده از آنها از برنامه های فضایی ناسا حذف شد . فضاپیمای دراگن متعلق به شرکت خصوصی اسپیس ایکس است و پیش از این طی سال جاری دو فضانورد آمریکایی را به ایستگاه فضایی بین المللی برده و سپس به زمین بازگردانده بود.

در واقع این اولین پرواز ناسا بوده است  که به پروازهای "عملیاتی" Crew Dragon معروف گشت ؛ در ماه مه، دو مأموریت نمایشی دیگر به مرحله اجرا رفت   و دو فضانورد دیگر به نام های  رابرت بهنکن و داگلاس هرلی  به ایستگاه فضایی برده شدند؛ این پرتاب، در یک کپسول به نام Endeavor  رخ داد و  اولین پروازی بود  که پس از بازنشستگی شاتل های فضایی ناسا در سال ۲۰۱۱ با موفقیت به انجام رسید و بازگشت آن نیز  اولین فرودبر روی  آب توسط فضانوردان  فضاپیمای آمریکایی  از زمان پرواز کپسول های آپولو در دهه ۱۹۷۰ بوده است.

اکنون SpaceX در آستانه ایجاد یک الگوی پرواز کمابیش منظم با Crew Dragon است و گروه های چهار فضانورد را هر شش ماه  برای ایستگاه فضایی بین المللی به ناسا می فرستد. دقیقاً به همین دلیل است که Crew Dragon برای برنامه خدمه تجاری ناسا ساخته شده است و در آینده  به عنوان یک تاکسی فضایی خصوصی برای رفت و آمد فضانوردان ناسا به ISS مورد استفاده قرار خواهد  گرفت.

فضانوردان spacex dragon چه کسانی هستند؟

مایکل اس. هاپکینز، ۵۱ ساله، یک سرهنگ در نیروی فضایی ایالات متحده  وفرمانده پرواز است. (سرهنگ هاپکینز همچنین اولین عضو نیروی فضایی تازه تاسیس ایالات متحده است که به فضا می رود.) وی یکی از ۹ فضانوردی بود که ناسا در سال ۲۰۰۹ انتخاب کرد و یک سفر به  ایستگاه فضایی بین المللی را در کارنامه خود دارد.  

شانون واکر، ۵۵ ساله، سابقه قبلی حضور در ایستگاه فضایی را در سال ۲۰۱۰ داشته است. دکتر واکر دارای مدرک دکترای فیزیک فضایی از دانشگاه رایس است؛ وی  بر  نحوه تعامل باد خورشید با جو ونوس را مطالعه های فراوانی را نجام داده است.

سوئیچی نوگوچی ۵۵ ساله، فضانورد JAXA  از  آژانس فضایی ژاپن، سومین سفر خود را به فضا انجام خواهد داد. وی در اولین شاتل  فضایی Discovery در سال ۲۰۰۵ نیز عضو بود و در طی این سفر به ایستگاه فضایی بین المللی  سه راهپیمایی فضایی انجام داد که شامل انجام  آزمایش تکنیک های ساخته شده برای ترمیم آسیب به کاشی های حرارتی شاتل بود ه است، وی در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۰۱۰ به مدت پنج ماه دیگر به عنوان خدمه ایستگاه فضایی در مدار زمین حضور داشت.

ویکتور گلوور ۴۴ ساله که توسط ناسا در سال ۲۰۱۳ به عنوان فضانورد انتخاب شد، اولین پرواز فضایی خود را انجام خواهد داد. وی اولین فضانورد سیاه پوست ناسا خواهد بود که در خدمه ایستگاه فضایی عضو شده است.  

این تیم چهار نفره به سه نفری که در ISS زندگی می کنند خواهد پیوست: بعد از فضانوردان روسی سرگئی ریژیکوف و سرگئی کود-سرورکوف و کیت روبینز فضانورد ناسا. این اولین بار است که هفت نفر در ISS باهم همکاری خواهند کرد.

ماموریت spacex dragon چیست؟

 این برنامه طولانی ترین ماموریت فضایی انسان است که از ایالات متحده آغاز شده است؛ فضاپیمای Crew Dragon به عنوان یکی از نیازهای ناسا قادر است حداقل ۲۱۰ روز در مدار بماند. Crew Dragon همچنین در حال تحویل بیش از ۵۰۰ پوند بار، سخت افزار علمی جدید و آزمایشاتی از جمله فیزیولوژی مواد غذایی، مطالعه اثرات یک رژیم غذایی بهینه بر سلامتی خدمه، Genes in Space-۷ است.

از جمله تحقیقات علمی و پژوهشی که خدمه طی ماموریت شش ماهه خود پشتیبانی خواهند کرد شامل؛ مطالعه با استفاده از تراشه های دارای بافت  شبیه سازی شده  از ساختار و عملکرد اندام های انسانی، سلامت بر روی زمین، رشد تربچه در انواع مختلف نور و خاک به عنوان بخشی از تلاش های مداوم برای تولید مواد غذایی در فضا، آزمایش یک سیستم جدید برای حذف گرما از لباس فضایی نسل بعدی ناسا، واحد تحرک خارج از خودرو (XEMU) و بسیاری دیگر از تحقیقات علمی  است. لازم به ذکر است؛ این تحقیقات  همچنان سکوی پرشی برای جهش بزرگ بعدی ناسا در اکتشافات فضایی، از جمله مأموریت های آینده به ماه و سرانجام، به مریخ خواهد بود.

کد خبر: ۵۴٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha