۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
عامل تغییر «کاربری اراضی کشاورزی» مردم یا مسئولان
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

عامل تغییر «کاربری اراضی کشاورزی» مردم یا مسئولان

مشهد- از دایره مشهد که به‌قصد خرید زمین ارزان به بیرون پا بگذارید سریالی به سبک برخی فیلم‌ها شکل می‌گیرد که قصه آن سر دراز دارد و آن هم داستان اراضی کشاورزی است که حالا معلوم نیست باید در آن‌ها کشت و زرع کرد یا ویلا ساخت.

بازار؛ گروه استان‌ها: قیمت زمین‌های داخل مشهد این روزها سر به فلک کشیده به این معنا که اگر بودجه شما کمتر از هفت میلیارد تومان باشد زمین ۲۵۰ متری که بتوان سه‌طبقه در آن بنا احداث کرد قابل‌دستیابی نیست و لذا همین موضوع موجب شده تا شیب خریداران به سمت حومه مشهد و به‌ویژه شهرستان بینالود شکل بگیرد.

اراضی بسیاری در حومه مشهد ازجمله، چاه صفی، جلدک؛ ویرانی، سوران، فرح‌آباد، تعاونی فرهنگیان و صدها نوع تعاونی دیگر   در این مناطق شکل‌گرفته که تا پیش از این در زمره اراضی کشاورزی قرار داشته اما حالا به قطعات ۲۵۰ تا ۵۰۰ متری تقسیم شده تا مسکن کارمندان دولت را شکل بدهد.

به گزارش خبرنگار بازار در حالی که این قطعات ۲۰۰ متری دارای سند محضری و یا اوقافی است و امتیازات آب و برق نیز به آن ها تعلق گرفته و و قریب به اتفاق آن‌ها دارای نقشه و خیابان بندی هستند اما جهاد کشاورزی و منابع طبیعی ساخت‌وساز در آن‌ها را غیرقانونی می‌دانند.

بلاتکلیفی مردم
درحالی‌که سازمان‌هایی مانند جهاد کشاورزی و هم‌چنین دستگاه قضایی ریشه تغییر کاربری اراضی کشاورزی را در رفتار خریداران و مردم می‌دانند اما واقعیت این است که بسیاری از این اراضی توسط دستگاه‌های دولتی خریداری و سپس به قطعات کوچک برای ایجاد باغ و یا مسکن به اعضای تعاونی و کارمندان اعطا شده است.

در همین راستا شهرک گل‌ها متعلق به استانداری خراسان رضوی و یا سایر شهرک‌ها که رد پای تمامی ادارات از آموزش پرورش، آب و فاضلاب و حتی دستگاه قضایی را می‌توان در آن یافت نمونه بارزی از این تقسیم اراضی است.

بسیاری از خریداران این اراضی در همین حال اذعان می‌کنند وقتی یکی زمین بزرگ توسط یک‌نهاد دولتی به قطعات کوچک ۲۰۰ و ۵۰۰ متری تقسیم‌شده و به اعضا واگذارشده طبیعی است که هیچ شخصی در این ۲۰۰ متر گندم نمی‌کارد و زراعت در ای اراضی کوچک بی معنا است.

اخطارهای قرمز
در همین راستا یکی از اهالی منطقه سوران به خبرنگار ما می‌گوید: در این منطقه خانه‌های بسیاری حتی دوطبقه احداث‌شده است که در حال حاضر بسیاری از خانواده‌ها در آن سال‌هاست سکونت داشته و حتی از امتیازات آب  و برق نیز بهره‌مند هستند و دهیاری نسبت به جمع زباله‌های آن‌ها اقدام می‌کند اما هرسال جهاد کشاورزی با اسپری قرمز بر روی دیوارها این خانه‌ها خط‌ ونشان می‌کشد که تغییر کاربری غیرمجاز صورت گرفته است.

حسین فلاحتی بابیان اینکه زمین خود را از اداره اوقاف خریداری و اجاره کرده است می افزاید:  قاعدتاً در یک زمین ۳۰۰ متری آن‌هم در کوچه هشت متری که تمام اطراف آن ساخته‌شده است نباید انتظار زراعت داشت و مسئولانی که به این واحدهای مسکونی امتیاز آب و برق داده‌اند این امتیازات را برای زراعت واگذار نکرده‌اند.

وی بابیان اینکه تمامی اراضی منطقه سوران متعلق به نیروی انتظامی است اظهار می‌کند: نیروی انتظامی ازیک‌طرف اراضی رابین نیروها و پرسنلش تقسیم کرده است و از طرفی دیگر به همراه کارکنان جهاد کشاورزی مامور می‌فرستند تا خانه‌های ساخته‌شده در اراضی متعلق به خودش را تخریب کند!

وی اظهار می‌کند: هرچند وقت یک‌بار فرمانداری برخی از خانه‌ها را پلمپ می کندو یا وسایل ساخت‌وساز مانند بیل و کلنگ باغداران را در حین کار توقیف می‌کند و دوباره روز از نو روزی از نو!

وی تأکید می‌کند: در این راستا باید ریشه قطعه‌قطعه کردن اراضی را از نهادهای اجرایی و دولتی جویا شد زیرا مردم که اختیار آن را ندارند که اراضی را تصاحب و برای آن نقشه تهیه‌کرده و سند صادر کنند!

سودجویی
در همین حال مدیر جهاد کشاورزی مشهد بابیان اینکه همیشه درفروش باغ ویلاها آن‌هم در بسیاری از اراضی بایر پای عده‌ای سودجو در میان است به بازار گفت: طی هفته گذشته نسبت به تخریب تعدادی  از باغ ویلای غیرمجاز در حال بنا شدن  در پهنه‌ای در حدود ۱۵ هکتاری در منطقه سرآسیاب اقدام شد که عده‌ای با سودجویی سعی درفروش این اراضی به  خریداران ناآگاه داشتند.

امید طهماسبی زاده در پاسخ به این موضوع که بسیاری از این ویلاهایی که جهاد کشاورزی آن‌ها را غیرمجاز می‌خواند اما دارای انشعابات آب، برق و حتی خدماتی مانند جاده آسفالته  و یا خدمات دهیاری هستند بیان کرد: مجتمع‌های خیابان‌کشی شد و دارای آسفالت  و حتی نامگذاری کوچه ها به‌هیچ‌عنوان علامت قانونی بودن و یا موجه بودن اقدامات نیست.

وی با تاکید براین موضوع که این نشانه‌ها برای خرید باغ ویلا به‌هیچ‌عنوان دلیلی برای مجاز بودن ساخت‌وساز در محل نیست. اظهار کرد: خریداران باید دقت کنند قبل از خرید حتماً از مراجع متولی مانند جهاد کشاورزی استعلام بگیرند.

مجوز از جهاد کشاورزی
وی هم‌چنین در خصوص این موضوع که بسیاری از باغ ویلاهای احداث‌شده ادعای دریافت مجوز از جهاد کشاورزی رادارند بیان کرد: حتی اگر فروشنده‌ای مدعی شود که این اراضی برای تغییر کاربری قطعات از جهاد کشاورزی مشهد مجوز گرفته است یقین بدانید که وعده‌ها کذب محض است  و این اقدام  نیز مشمول جرم کلاه‌برداری تلقی خواهد شد.

امید طهماسبی زاده به افرادی که قصد خرید باغ ویلا رادارند هشدار داد: زمین‌های که کاربری کشاورزی دارند به‌هیچ‌عنوان زمینه‌ای برای تغییر کاربری آن‌ها وجود ندارد و مجوزی هم برای این کار صادر نخواهد شد.

 وی یادآور شد : شهروندان محترم باید آگاه باشند تبدیل  اراضی کشاورزی به باغ ویلا اقدامی خلاف قانون است و لذا با دست خود سرمایه و اندوخته چندین ساله را بر باد خواهند داد و زمانی پشیمان می شوند که دیگر راه چاره‌ای برای برگشت وجود ندارد.

وی به ضربه خوردن زنجیره تولید هم اشاره و دراین‌باره گفت: متاسفانه زمین‌های کشاورزی در حال نابودی است و تخریب یک متر آن هم زنجیره تولید نیازهای اولیه غذایی مانند گندم، جو و... را به مخاطره م یاندازد.

تهدید منابع آبی
گفتنی است  مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب استان خراسان رضوی نیز پیش از این در گفت و گو با بازار تاکید کرده بود: رشد و توسعه باغات و بدون ضابطه در اطراف مشهد برای منابع آبی تهدیدکننده است.

غلامرضا ممدوحی بابیان اینکه صاحبان این باغات در سال اول که نهال می‌کارند با بطری آب دهی می‌کنند، سال دوم با بشکه‌های ۲۰ لیتری، سال سوم با تانکر و درنهایت در سال چهارم که هزینه آبیاری با تانکر برای آن‌ها سنگین می‌شود به حفر چاه غیرمجاز اقدام می‌کنند هشدار داده بود: رهاورد ایجاد این باغات تنها تخریب محیط‌زیست و تولید فاضلاب مازاد بر توان دفن منطقه و هم‌چنین ضربه به پیکره آبخوان‌های خدادادی است.

کد خبر: ۵۴٬۳۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha