۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
ترامپ انجام مسئولیتهای ریاست جمهوری را رها کرده است
حواشی جنجالی انتخابات ۲۰۲۰ ادامه دارد؛

ترامپ انجام مسئولیتهای ریاست جمهوری را رها کرده است

در این روزهای بحرانی در امریکا از یک طرف همه گیری کرونا و ابتلای بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر در روز به این بیماری و از طرف دیگر نپذیرفتن نتیجه انتخابات توسط ترامپ و تظاهرات طرفداران او در شهرهای بزرگ، کشور را با بحرانی بی سابقه روبرو کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: چالشهای انتخاباتی  امریکا همچنان ادامه دارد و با وجود اینکه جو بایدن ۳۰۶ رای الکترال کسب کرده است بازهم دونالد ترامپ از پذیرش شکست و تفویض قدرت خودداری می کند.

او که تمام روزهای آخر هفته در کلوپ گلف حضور داشت دو پیام توییتری متفاوت را منتشر کرد. در پیام اول اذعان داشت که بایدن پیروز شده است ولی دلیل این پیروزی را تقلب گسترده در انتخابات ذکر کرد. بعد از انتشار این پیام رسانه های امریکا اعلام کردند که رییس جمهوری  برای اولین بار بعد از انتخابات پیروزی بایدن را پذیرفته است. اما بعد از اینکه رسانه ها به این مساله پرداختند او در توییتی دیگر تاکید کرد که از قدرت کناره گیری نمی کند و به جنگ برای پس گرفتن انتخابات ادامه می دهد.

این تلاش او برای پس گرفتن انتخابات در شرایطی انجام می شود که اغلب سران کشورهای خارجی به بایدن به دلیل پیروزی در انتخابات تبریک گفته اند و اعضای برجسته حزب جمهوری خواه هم از او خواسته اند دوره گذار را شروع کند و امکان دسترسی بایدن به منابع اطلاعاتی و مالی دولتی را بدهد. آنها تاخیر در شروع پروسه گذار آن هم در این شرایط سخت اقتصادی و سلامتی را به ضرر امنیت ملی کشور و سلامت مردم عنوان کرده اند.

اغلب شکایت های او توسط قضات امریکایی رد شد
در این روزها که بایدن مشغول انتخاب اعضای اصلی کابینه و طراحی سیاستهای اصلی کشور بعد از آغاز دوره ریاست جمهوری خود است، دونالد ترامپ به طرح شکایت از انتخابات در ایالتهای مختلف مشغول است. شکایتهایی که به نظر می رسد به دلیل عدم ارایه مدارک کافی توسط قضات ارشد ایالتها رد شده است. سی ان ان در این مورد نوشت: «تا کنون ۹ شکایت کمپین ترامپ که به دادگاه های ایالتی این ۹ ایالت ارایه شده بود، توسط قاضی های ارشد رد شده است و دلیل رد شدن این شکایت ها عدم ارایه دلایل و مدارک محکمه پسندعنوان شده است.

نکته دیگری که در رسانه های امریکایی مطرح می شود، بی توجهی دونالد ترامپ به وضعیت کشور در این روزهای اوج بحران کرونا است. طبق گزارشهای رسمی طی یک هفته اخیر روزانه بالغ بر ۱۰۰ هزار بیمار کرونایی در امریکا شناسایی شده است و در روز جمعه رکورد شناسایی ۱۸۴ هزار بیمار در یک روز شکسته شد. نیویورک تایمز در این مورد نوشت: «در این روزهای اوج همه گیری، رییس جمهوری یا در کلوپ گلف به سر می برد یا مشغول شکایت از ایالتها در مورد نحوه برگزاری انتخابات و پیدا کردن راهی برای عدم پذیرش شکست است. به نظر می رسد انجام مسولیتهای ریاست جمهوری در این روزها برای دونالد ترامپ اهمیتی ندارد و حتی طرفدارانش را نیز تشویق به برگزاری تظاهرات می کند. تظاهرات هایی که خود می تواند عامل انتشار ویروس و افزایش شمار مبتلایان در هفته های آتی باشد.»

ترامپ شبکه خبری تازه ای راه اندازی می کند
 نکته دیگری که در امروز در رسانه های امریکایی مورد توجه قرار داشت خبرهایی مبنی بر پذیرش شکست توسط ترامپ در داخل حلقه نزدیکانش است. خبرنگار سی ان ان به نقل از منابع آگاه داخل کاخ سفید گفت: «دونالد ترامپ می داند که نمی تواند به ریاست جمهوری خود ادامه دهد و تلاش بی فایده ای را شروع کرده است ولی به این سادگی ها میدان را به رقیب تحویل نمی دهد.»

او ادامه داد: «خبرهایی در مورد سرمایه گذاری های ترامپ برای راه اندازی یک رسانه و شبکه خبری جدید در امریکا به گوش می رسد. خبری که در این روزهای آخر ریاست جمهوری و با توجه به شرایط کشور توجه زیادی را جلب کرده است. به نظر می رسد ترامپ در نظر دارد از طریق این شبکه خبری، اطلاعاتی که می خواهد را در اختیار مردم قرار دهد و جامعه را برای حضور خود در سال ۲۰۲۴ آماده کند. او برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ مصمم است و اطمینان دارد که دوباره به کاخ سفید بازگردد.»

سی ان ان این خبر را در شرایطی اعلام کرد که پیشتر از احتمال کاندیداتوری مایک پمپیو وزیر خارجه فعلی امریکا برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ سخن گفته بود. انتظار می رود در این سال کاملا هریس، معاون جو بایدن کاندیدای  حزب دموکرات باشد.

بایدن روز ۲۰ ژانویه وارد کاخ سفید می شود
اما در این شرایط بحرانی برخی سوال می کنند که اگر ترامپ از پذیرش شکست امتناع کند چه می شود؟ نیویورک تایمز در این مورد نوشت: «بایدن در روز ۲۰ ژانویه دوره ریاست جمهوری خود را شروع می کند. چه ترامپ با روش عادی اقدام به پذیرش شکست کند و از کاخ سفید خارج شود و چه نپذیرد و با استفاده نیروهای امنیتی از کاخ ریاست جمهوری امریکا خارج شود.»

ران کلین، رییس دفتر بایدن هم در روز یک شنبه در مصاحبه ای با ان بی سی به این نکته تاکید کرده بود. او در مورد شروع نشدن دوره گذار و عدم دسترسی بایدن به اطلاعات طبقه بندی شده دولتی گفت: «دولت ترامپ دسترسی ما به این اطلاعات را محدود کرده است. جو بایدن کشور را در شرایط بحرانی تحویل می گیرد و بهتر این بود  که در اولین روز بعد از پیروزی رسمی دوره گذار شروع شود تا دولت جدید بتواند به سرعت مدیریت امور را به دست بگیرد ولی این اتفاق نیافتاد.»وی در مورد پیام های توییتر ترامپ گفت: «این پیام ها نمی تواند تغییری در نتیجه انتخابات یا سیاستهای دولت و کشور ایجاد کند. مردم رییس جمهور خود را انتخاب کرده اند و او در روز ۲۰ ژانویه رسما کارش را شروع خواهد کرد.»

کد خبر: ۵۴٬۳۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha