۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱
برون‌نگری به مرزها کلید صادرات؛ روابط پیچیده اداری اقتصاد را فلج می کند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

برون‌نگری به مرزها کلید صادرات؛ روابط پیچیده اداری اقتصاد را فلج می کند

دلیجان- بیگی، صادر کننده نمونه استان مرکزی، برون نگری را راهگشای صادرات دانست و گفت: این مهم در مقابل موانع صادرات شامل روابط پیچیده اداری و وضعیت حاکم بر روابط بین بخش خصوصی و دولت، یک راهکار محسوب می‌شود.

ناصر بیکی در گفتگو با خبرنگار بازار، درباره مشکلات و موانع صادرات و راهکارهای آن اظهار داشت: داشتن بینش و نگرشی مناسب به مقوله صادرات همواره از عوامل مهم موفقیت در زمینه صادرات و تجارت بین الملل محسوب می‌شود و استراتژی اقتصادی گروه درنای دلیجان به عنوان صادر کننده همواره بر اساس برون نگری استوار بوده است چنانکه از دهه ۶۰ تاکنون ارتباطات بین المللی خوبی را با خارج از کشور طراحی نموده، در تفکر پیشرفت این ارتباطات و اصلاح مؤلفه‌های آن بوده و هستیم و خوشبختانه موفقیت‌های خوبی هم در این زمینه کسب کرده ایم.

وی با بیان اینکه امروزه اقتصاد یک پدیده‌ی جهانی است گفت: اگر به صورت عملی به این مقوله معتقد باشیم و برون از مرزها را ببینیم می‌فهمیم که دنیا سالهاست به سوی جهانی شدند اقتصاد حرکت کرده است از سوی دیگر باید گفت ما کشوری چهار فصل و بهره مند از موقعیت استراتژیکی خوب هستیم و به هر حال بایستی چشمه اقتصاد ما که از اقتصاد بین الملل سرچشمه بگیرد و نگاه اقتصادی برون نگر خود را حفظ کند و در این راه بایستی از تمرین و ممارست حداکثری توأم با آموزش‌های پیشرفته و به روز غافل نشویم.

چالش های پیش رو
صادرکننده نمونه استان مرکزی ر پاسخ به این سوال که چه چالش‌هایی بر سر راه صادر کننده وجود دارد که می‌تواند مانعی برای کسب و کار بین المللی محسوب شود؟ عنوان داشت: اگر بخواهم از پرداختن به امر صادرات در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی منطقه و کشور بگوییم بیشترین موانع موجود، موانع دولتی هستند.

بیکی با تاکید بر اینکه ما در ایران هیچ چیزی برای تولید کم نداریم و بازرگانان، تولیدکنندگان، تجار، کشاورزان و صنعت گران ما لیاقت‌های زیادی در این زمینه دارند و از خود این توانایی‌ها رانشان داده اند گفت: مانع اول برای صادرات روابط پیچیده اداری و آنارشیسم و کاغذبازی‌های تکراری و متعدد حاکم بر روابط بین بخش خصوصی و دولت و مقررات زائد و کندی پاسخگویی دولتیان است.

وی افزود: روابط پیچیده اداری انواع و اقسام دارد و یکی از مهم‌ترین آنها تداخل وظایف وزارتخانه‌ها و ادارات در کار یکدیگر است به طوری که باید بگوییم در کشور ما هیچ شغلی وجود ندارد که نهاد و متولی خاص و ویژه و مشخصی برای انجام امورات خود داشته باشد. به طور مثال وزارت صمت همانگونه که از نامش پیداست نباید کاری به نهادهای تولید بخش کشاورزی و پروسه تولید این بخش عظیم داشته باشد اما مشاهده می‌کنیم که این وزارتخانه از تهیه کود و بذر و ماشین آلات کشاورزی و ثبت سفارش و کیفیت تأمین ارز و نحوه ترخیص آنها گرفته، تا تعیین میزان تولیدات محصولات کشاورزی و دام و طیور کشور و نحوه انبارش و نوع توزیع و کنترل بازار آنها دخالت دارد و حال آنکه در هیچیک از این مراحل تخصص مربوطه را ندارد.

کنترل نهاده‌ها فقط در حد حرف
عضو هیئت مدیره انجمن وارد کنندگان مواد پروتئین خام دامی کشور بیان داشت: متأسفانه در حوزه کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اسم کنترل بر نهاده‌های تولید را یدک می‌کشد اما در حقیقت محصول برای قیمت گذاری و صادرات باید به اداره صنعت، معدن و تجارت رجوع شود، لذا باید بگوییم که دخالت‌های بیجا بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور را فلج کرده است و در واقع کشاورزی ما بدون متولی مانده است که سبب ایجاد مجموعه‌ای از موانع می‌شود.

بیکی مانع دوم را مانع عامی به نام تحریم‌ها دانست و اظهار داشت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه ما بازارهای دنیا را نداریم و مسائلی از این دست است اما در مجموع باید بگوییم بخش تولید و مردم و کارخانه جات و معدنچیان مملو از قابلیت و لیاقت هستند و متأسفانه موانعی وجود دارد که سبب می‌شود این پتانسیل‌ها به خوبی بروز پیدا نکنند.

کد خبر: ۵۴٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha