۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
نوسان بازارهای دنیا با واکسن فایزر

نوسان بازارهای دنیا با واکسن فایزر

بازارهای جهانی هفته گذشته با خبر موفق‌آمیز بودن آزمایشات مربوط به واکسن کرونا شرکت فایزر با نوسانات قابل توجهی همراه شدند.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، با وجود روند مثبت بازارها در هفته گذشته به دلیل کشف واکسن کرونا، جریانات ریسک‌گریزی نیز در این بازارها تقویت شد.

اعلام موفقیت آمیز بودن نتایج آزمایشگاهی واکسن کرونا توسط شرکت فایزر، سکته طلا و خیز نفت و بورس‌های جهانی را به دنبال داشت. شرکت آمریکایی فایزر اعلام کرد که نتایج این واکسن، حاکی از موفقیت آن بر روی ۴۳ هزار و پانصد نفر از داوطلبان در ۶ کشور است.

 طلا که با توجه به افزایش مجدد تعداد بیماران کرونایی در آمریکا و اروپا و همچنین احتمال اجرای بسته‌های حمایتی بیشتر با توجه به پیروزی بایدن خود را آماده فتح قله‌های جدید می‌دید، ناگهان با تغییر جهت انتظارات، سقوط بی‌سابقه‌ای را رقم زد.

از سوی دیگر، بازارهای جهانی و اروپایی نیز به استقبال خبر کشف واکسن رفته و یک‌دست سبزپوش شدند. بازار نفت نیز از این قاعده مستثنی نبود و طلای سیاه روند صعودی را ثبت کرد.

این در حالی است که، در روز بعدی شاهد آرام شدن بازارها بودیم. تحلیلگران بر این باور هستند که تولید و توزیع واکسن کرونا ممکن است تا اواسط سال ۲۰۲۱ هم میسر نشود. اما آنچه بار دیگر موجب واکنش بازارها شد ریسک بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا و عدم پذیرش نتیجه انتخابات توسط ترامپ بود. نتایجی که از سوی اکثر مردم آمریکا پذیرفته شده و ترامپ نیز دیر یا زود باید به پذیرش نتیجه انتخابات تن دهد.

در این میان آمار مبتلایان به کرونا در تمام دنیا افزایش پیدا کرده و سرمایه گذاران در حال ارزیابی سیاست های دولت ها برای مقابله با پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا هستند.  در مجموع این هفته شاهد افت ۳.۳ درصد هر اونس طلا جهانی و معامله این فلز گرانها در سطوح کمتر از ۱۹۰۰ دلار بودیم.

رفتار نفت و فلزات در هفته گذشته
نفت در هفته ای که گذشت با خبر اثربخشی واکسن کرونا، جان دوباره ای گرفت و در مجموع رشد ۸.۴ درصدی را ثبت کرد و مجددا بر فراز سطح ۴۰ دلار در هر بشکه معامله شد. قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه همزمان با انتشار خبر واکسن شرکت فایرز، رشد ۷ درصدی را ثبت کرد.

 در روزهای پایانی هفته، آمار تعداد دکل های نفتی آمریکا و ذخایر نفت این کشور، مانعی در مقابل افزایش قیمت نفت شدند. ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته، برخلاف انتظارات ۴.۲ میلیون بشکه افزایش پیدا کرد و تعداد دکل های نفتی فعال این کشور بر اساس آمار بیکر هویز با ۱۰ عدد افزایش به ۲۳۶ واحد رسیده است. به نظر می رسد با توجه به زمان بر بودن توزیع واکسن کرونا، کشورهای عضو اوپک پلاس از جمله عربستان و روسیه تمایل دارند تا توافق کاهش تولید نفت را تمدید کنند که این می تواند عامل مهمی برای جلوگیری از سقوط قیمت نفت در صورت عدم توزیع به موقع واکسن کرونا باشد. مس در هفته گذشته در مجموع با رشد ۰.۷ درصدی بار دیگر بر فراز ۷هزار دلار بر هر تن دادوستد شد. رشد هفتگی آلومینیوم نیز به ۱.۸ درصد رسید. در این میان، سرب هم یکه‌تازی کرد و با رشد هفتگی حدود ۴ درصدی، ۱۹۰۵ دلار بر هر تن معامله شد.

کد خبر: ۵۴٬۲۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha