۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
آپشن‌ها در خودرو چه کاربردی دارند؟
نگاهی به سیستم‌های جدید خودروها

آپشن‌ها در خودرو چه کاربردی دارند؟

آپشن، فناوری در خودرو محسوب می‌شود که برای آسایش و ایمنی سرنشینان طراحی و تعبیه شده که با تجاری شدن، اغلب به صورت استاندارد اجباری برای خودروسازان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بازار؛ گروه خودرو: آپشن؛ معیار اصلی خرید خودرو از سوی مشتریان در بازار محسوب می‌شود. سیستم‌های رفاهی و ایمنی که سبب ایجاد آسایش و راحتی بیشتر در سفر شود را آپشن نامگذاری کرده‌اند. هر یک از این‌ آپشن‌ها نیز دسته‌ای از سیستم‌های الکترونیکی جدیدی هستند که در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد، خودروی که مجهز به تمامی آپشن‌های روز صنعت خودرو باشد باتوجه به سیستم‌های الکترونیکی که در آن نصب شده با قیمت بالاتری نصب نیز راهی بازار خواهد شد. در این راستا شرکت‌های خودروسازی وجود دارند که با طراحی و ابداع سیستم‌های الکترونیکی جدید توانسته‌اند تکنولوژی جدیدی را به صنعت خودرو معرفی کنند. اما در اینجا شاید برای شما سوالی به وجود ‌آید که آپشن‌ها به عنوان تکنولوژی خودرو شناخته می‌شوند؟ که در پاسخ به این سوال باید گفت بله، زیرا آپشن‌ها سیستم‌های الکترونیکی هستند که در راستای بهبود عملکرد هر یک از قسمت‌های خودرو طراحی و تعبیه شده‌اند. حال با این مقدمه اجمالی به بررسی برخی از آپشن‌های جدید مورد استفاده در خودروهای جدید می‌پردازیم.

تکنولوژی‌ پیشرفته رفاهی
زمانی‌که بحث از سیستم‌های الکترونیکی که در راستای رفاه بیشتر سرنشینان به میان می‌آید سیستم‌های متعددی وجود دارد که می‌توان به آن‌ها بپردازیم اما امروزه سیستم‌های مانند گرمکن یا سردکن صندلی‌ها و گرمکن فرمان و دیگر تجهیزات الکترونیکی به عنوان سیستم جدید و تکنولوژی جدید معرفی نمی‌شوند بلکه این سیستم‌ها به عنوان آپشن‌های کاربردی استفاده می‌شوند و اغلب در خودروهای باتکنولوژی بالا و جدید وجود دارد، اما در سال‌های اخیر خودروسازان برای رفاه بیشتر سرنشینان از سیستم‌های الکترونیکی جدیدی استفاده کردنند که در راستای رفاه بیشتر و صرفا نشان دادن برتر خود به دیگر رقبایشان سیستم‌های جدیدی را طراحی و تعبیه کرده‌اند. سیستم‌های الکترونیکی که در ادامه این بخش باهم مرور می‌کنیم در حال حاضر جزو جدیدترین آپشن‌ها و جدیدترین تکنولوژی‌های رفاهی موجود در خودروهای باتکنولوژی بالا شناخته می‌شود.

سیستم باز شدن هوشمند در صندوق عقب
این سیستم برای سهولت بیشتر طراحی شده است، در واقع سیستم‌های الکترونیکی بازشدن هوشمند در صندوق برای تسریع در مکانیزم باز شدن در خودرو طراحی و تعبیه شده است. در این سیستم سنسوری در سپر خودرو وجود دارد و زمانی‌که مالک خودرو کی‌لس یا همان سوئیچ خودرو را به همراه داشته باشد با نزدیک شدن پای راننده به سپر عقب سنسور امواجی را توسط قسمت گیرنده دریافت می‌کند و عملگرها بنابه دستور ECU سبب بازشدن در عقب خودرو می‌شوند. و برای بسته شدن در نیز کافی است که دوبار این عمل را انجام داده و در عقب خودرو بسته می‌شود. این سیستم در خودروهای مانند لکسوس NX، RX، ب‌ام‌و سری ۵ و ۷ و سری چهار و مرسدس‌بنز سی و ای کلاس و هیوندای توسان وجود دارد.


سیستم Gesture Control ب‌ام‌و
کمپانی ب‌ام‌و در سال ۲۰۱۵ زمانی‌که نسل جدید سری هفت را رونمایی کرد، یکی از مدیران ارشد این کمپانی ادعا کرد که جدیدترین و هوشمندترین سیستم‌های که توسط شرکت ب‌ام‌و طراحی شده روی این خودرو نصب شده است و به جرات می‌توان گفت آخرین تکنولوژی‌های صنعت الکترونیک نیز در سری هفت خلاصه شده، پس از روانه شدن این خودرو به بازار ادعای مدیر ارشد این کمپانی صحت داشت. زیرا یکی از آپشن‌های جدید در ب‌ام‌و سری ۷ نسل جدید سیستم Gesture Control  یا سیستم کنترل با حرکات دست است که می‌توان سیستم صوتی و دیگر آیتم‌های که نیاز است را کنترل کرد. این سیستم دارای چند سنسور در کابین خودرو است که به اصطلاح به این نوع سنسورها، سنسورهای حرکتی گفته می‌شود، هنگامی‌که حرکاتی را با دست انجام می‌دهیم سنسور این حرکات را دریافت کرده و باتوجه به تعریف برنامه‌ای که دارد می‌توان میزان صدای سیستم صوتی و دیگر پارامترها کنترل کرد. این سیستم تا به حال در خودروهای لاکچری بکار گرفته نشده و کمپانی ب‌ام‌و نخستین خودروسازی است که چنین سیستم الکترونیکی هوشمندی را طراحی و تعبیه کرده است.


نمایشگر هوشمند پشت پنل
تا سال ۲۰۱۲ میلادی در کنار پنل کیلومترشمار نمایشگری در وسط کنسول وجود داشت که اطلاعات مربوط به میزان مصرف سوخت و تعداد سرنشینان و اطلاعاتی از این قبیل را به همراه مکانی که خودرو قرار دارد را به راننده و سرنشینان نشان می‌داد، اما از سال ۲۰۱۲ به بعد کمپانی‌های مانند آئودی و مرسدس‌بنز پنل کیلومترشمار را طوری طراحی کردند که کاملا هوشمند بوده یعنی بنابه انتخاب راننده سرعت‌خودرو و سرعت‌موتور یا دور موتور را نشان و در کنار آن موقعیت خودرو که همان GPS است را در یک صفحه نمایشگر دیجیتالی هوشمند نمایش می‌دهد. یکی دیگر از مزایای این طراحی نشان دادن میزان مصرف سوخت، نمایش موقعیت خودرو مانند نویگیشن و وضعیت رانندگی خودرو مانند ECO، اسپرت و اسپرت پلاس را نمایش می‌دهد. حتی برای افزایش هیجان رانندگی مانند خودروهای سوپراسپرت می‌توان فقط دورموتور را نمایش داد و در کنار آن کاربری GPS را نیز به راننده ارائه می‌دهد. همچنین برای انتخاب نوع دینامیک خودرو و فعال و غیرفعال کردن محورهای محرک خودرو را نیز به اطلاع راننده می‌رساند و با شکل سه بعدی خودرو این امکان را فراهم می‌سازد.  


ماساژور صندلی‌های سرنشینان
ماساژور صندلی‌های سرنشینان به دلیل سیستم الکترونیکی هوشمند و بادقت بالای که دارد در هر خودرو اقتصادی بکار برده نمی‌شود. این آپشن تنها در خودروهای لوکس و نیم‌لوکس باتکنولوژی بالا وجود دارد. در واقع سیستمی در صندلی وجود دارد که از ویبره قدرتمندی برخودار است، زمانی‌که جریان الکتریکی وارد این سیستم می‌شود با ویبره قدرتمندی که دارد رفاه بیشتری را برای سرنشینان به وجود می‌آورد. این سیستم به دلیل مقرون به‌صرفه نبودن تنها در خودروهای لاکچری وجود دارد که از جمله می‌توان به محصولات رولزرویس، بنتلی، مای‌باخ، مرسدس‌بنز اس کلاس و ب‌ام‌و سری۷ وجود دارد.


مدهای رانندگی
درخودروهای با حجم موتور مهندسان مکانیک برای اینکه میزان آلایندگی گازهای خروجی خودرو را کاهش دهند چند وضعیت مختلف را برای خودرو تعریف کرده‌اند. بطور معمول خودروی شش سیلندری که با حجم موتور ۳۰۰۰ سی‌سی برخوردار است از سه حالت اکو، اسپرت و اسپرت پلاس برخوردار است، در حالت اول که اکو است میزان مصرف سوخت تا صد زیادی کاهش می‌یابد و حتی در خودروهای با تکنولوژی بالا دو یا سه سیلندر خودرو را غیرفعال می‌سازد این امر سبب کاهش گازهای آلاینده خودرو می‌شود و در خودروهای هیبریدی نیز حالت اکو و EV مد وجود دارد که حالت کاهش مصرف سوخت و حالت دیگر وضعیت تمام الکتریکی را برای خودرو فراهم می‌کند. اما دو حالت دیگر اسپرت و اسپرت پلاس میزان مصرف سوخت را افزایش داده یعنی انژکتور بیشتر در سیلندر پاشش می‌کند و زمانی که در این دو حالت قرار می‌گیرد پشت پنل یا کیلومترشمار خودرو به رنگ نارنجی و به رنگ قرمز تغییر می‌یابد. این وضعیت سبب شتاب بهتر و سرعت بیشتر و همچنین افزایش صدای پیشرانه خودرو می‌شود.


سیستم پارک اتوماتیک هوشمند
سیستم پارک اتوماتیک هوشمند تنها در خودروهای گیربکس اتوماتیک دارای فرمان برقی وجود دارد. در واقع سنسورهای التراسونیک و راداری در این سیستم نصب شده تا فاصله با جسم را در هر شرایطی بررسی کنند و به ECU مربوطه اطلاع دهند، ECU نیز باتوجه به اطلاعات به دریچه گاز موتور و فرمان الکتریکی یا EPS دستوری را صادر کرده و باتوجه به این پارامترها خودرو با سرعت بسیار کم و هوشمندانه پارک می‌شود. این سیستم در خودروهای مانند تسلا مدل S و X، ب‌ام‌و سری ۵ و ۷، آئودی a۴، مرسدس‌بنز E و S کلاس و لکسوس LS۵۰۰ و خودروهای باتکنولوژی بالا وجود دارد.


سیستم حفظ مسیر یا حرکت بین خطوط 
یکی دیگر از سیستم‌های هوشمند الکترونیکی که امروزه در خودروهای باتکنولوژی بالا وجود دارد سیستم حفظ مسیر یا حرکت بین خطوط است. این سیستم به وسیله سنسورهای مادون قرمز که در زیر سپرها وجود دارد، مسیر خط‌کشی‌های خیابان را ردیابی کرده و درصورت ایجاد هر گونه انحراف از مسیر، اخطارهای لازم را به راننده می‌دهد این اخطارها نیز می‌تواند به صورت صوتی، نوری و یا لرزشی باشد.


سیستم خودران
راننده خودکار در ابتدا تنها یک فرضیه و یک ایده بود که بعدها پس از دهه‌ها  خودروسازی مطرح توانستند با کمک سیستم‌های هوشمند الکترونیکی راننده خودکار را مانند یک آپشن روی خودرو نصب کرده و امروزه رقابت برسر هوشمندی این سیستم به حدی بالا گرفته که بر سر جایگاه بالاتر رقابت و چالش سختی بین خودروسازان مطرح وجود دارد. تکنولوژی سیستم خودران برای نخستین بار توسط کمپانی تسلاموتورز بصورت کاملا هوشمندانه روی خودروهای تولید با تیراژ بالا نصب شد که در ابتدا به دلیل تاخیر در عملکرد سیستم‌های الکترونیکی سبب چندین حادثه مرگ آفرین نیز شد. سیستم خودران یا Self-driving متشکل از سیستم‌های هوشمندی است که از سنسور و عملگرهای سیستم‌های هوشمند مانند هشدار انحراف مسیر، حفظ خطوط، سیستم نقطه کور و رادارکروز نیز بهره می‌گیرد. زیرا این سیستم‌ها توسط سنسورهای التراسونیک و راداری که دارند تمام اطلاعات دقیق را به سیستم خودران می‌دهند و باتوجه به این پارامترها ECU سیستم سلف درایو به فرمان الکتریکی دستور داده و طبق تمامی پارامترها و سیستم‌های هشدار دهنده خودرو را با سرعت مشخصی به حرکت در آورده و هر گاه موانع یا عابران پیاده وجود داشته باشند سریعا از سیستم‌های پیشرفته ترمز استفاده کرده و خودرو را متوقف می‌سازد. این سیستم امروزه به عنوان جدیدترین و هوشمندترین سیستم الکترونیکی روی خودروهای باتکنولوژی بالا نصب شده است. اما تنها موضوعی که در اینجا وجود دارد و مهندسان را در هاله‌ای از نگرانی قرار داده هوش مصنوعی هست که این سیستم از آن منطق استفاده می‌کند و برخی از خودروسازان سیستم خودران یک سیستم غیر ایمن برای خودروها تلقی می‌کنند.

کد خبر: ۵۴٬۲۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha