۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
مهاجرت معکوس تعداد خانه‌های روستایی آذربایجان‌شرقی را افزایش داد

مهاجرت معکوس تعداد خانه‌های روستایی آذربایجان‌شرقی را افزایش داد

تبریز- مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی گفت: با مهاجرت معکوس به روستاها و یا ساخت خانه‌ دوم در روستا، تعداد خانه‌های روستایی این استان افزایش یافته است.

به گزارش بازار، حافظ باباپور روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، تعداد واحدهای مسکونی در روستاهای آذربایجان شرقی را ۳۰۵ هزار و ۴۰۰ باب عنوان کرد و افزود: تا کنون ۱۴۳ هزار واحد از این تعداد با استفاده از طرح ویژه‌ نوسازی و بهسازی مسکن و دریافت تسهیلات از اداره کل بنیاد مسکن، مقاوم سازی شده‌اند و کسانی هم که از ما تسهیلات دریافت نکرده‌اند، خانه‌های مقاومی ساخته‌اند.

وی اظهار کرد: مجموع بازسازی‌ها با احتساب بازسازی‌های منطقه‌ ارسباران، ۴۷ درصد مساکن روستایی آذربایجان شرقی را شامل می شود که این آمار در مقایسه با میانگین کشوری ۲ درصد هم بیشتر است.

مدیرکل بنیادمسکن آذربایجان شرقی از افزایش هفت درصدی مقاوم‌ سازی مساکن روستایی در استان طی دو سال گذشته خبر داد و افزود: دو سال قبل، ۴۰ درصد از خانه‌های روستایی، مقاوم سازی شده بودند، اما این عدد در طول دو سال گذشته به ۴۷ درصد افزایش یافته است.

باباپور خاطرنشان کرد: تعداد واحدهای مسکونی روستایی در سرشماری سال ۱۳۸۵ برابر با ۲۴۲ هزار واحد بود که در طول ۱۰ سال گذشته با افزایش حدود ۶۳ هزار واحدی به ۳۰۵ هزار واحد رسیده، که هر سال ۶ هزار و ۳۰۰ واحد خانه در روستاها ایجاد و ساخته شده است.

وی با اشاره به استفاده از مواد و مصالح ساختمانی جدید در ساخت خانه‌های جدید روستایی، گفت: خانه‌هایی که به تازگی ساخته شده‌اند مثل خانه‌های قدیمی از خشت و گل ساخته نشده‌اند، ۵۰ تا ۶۰ درصد واحدهای مسکونی که همه ساله در روستاهای استان ساخته می‌شوند از مصالح مقاوم استفاده کرده‌اند که در این رابطه لازم است دهیاران آمارهای لازم را برای حصول اطمینان و ارزیابی دقیق، ارائه کنند.

وی تاکید کرد: باید در شرایط موجود و شرایط عادی اقدام به بازسازی و نوسازی مساکن روستایی کنیم تا خانه‌ها در حوادثی مانند زلزله تخریب نشوند، چرا که هزینه‌ ساخت دوباره‌ یک خانه تخریب شده بسیار بیشتر از هزینه‌ لازم برای نوسازی و بازسازی آن خانه است.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی، مقاوم سازی و بازسازی مساکن روستایی را در کاهش تلفات جانی زمین لرزه‌ آبان ماه سال گذشته در آذربایجان شرقی، موثر دانست و گفت: خانه‌های مقاوم سازی شده در این حادثه حتی ترک هم برنداشتند.

کد خبر: ۵۴٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha