۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
تولید اوپک پلاس افزایش می‌یابد؟
رشد ۸ درصدی بهای نفت در هفته گذشته

تولید اوپک پلاس افزایش می‌یابد؟

 در حالی حدود ۱۵ روز تا نشست بعدی اوپک پلاس فرصت باقی مانده که بازار نفت به خبر کشف واکسن کرونا واکنش مثبتی نشان داده است. نفت برنت که هفته گذشته را با قیمت حدود ۳۹ دلار آغاز کرده بود، در پایان هفته به حدود ۴۲ دلار و ۷۸ سنت رسید که نشان دهنده رشد ۸ درصدی قیمت‌هاست.

بازار؛ گروه انرژی: تنها ۱۵ روز به نشست بعدی اوپک پلاس زمان باقی مانده است. غول‌های نفتی دنیا در حالی قرار است برای چندمین بار در سال ۲۰۲۰ گرد هم آیند که اخبار امیدوار کننده نسبت به کشف واکسن ویروس کرونا بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است. در روزهای گذشته قیمت نفت خام به بالاترین میزان در ۱۰ هفته گذشته رسیده  و بازار طلای سیاه معاملات هفتگی خود را تحت تاثیر ساخت واکسن کرونا و کاهش ذخیره‌سازی نفت در آمریکا با رشدی هشت درصدی به پایان برد. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد قیمت نفت برنت از ۳۹ دلار و ۴۵ سنت در روز دوشنبه به  ۴۲ دلار و ۷۸ سنت در روز جمعه رسیده و  قیمت نفت شاخص آمریکا نیز از ۳۷ دلار و ۱۴ سنت با رشدی ۸ درصدی به ۴۰ دلار و ۱۲ سنت افزایش پیدا کرده است. با این وجود کارشناسان بر این باورند که بازار به هیچ وجه کشش افزایش سطح تولید بیشتر را ندارد و باید دست کم تا پایان نیمه نخست سال ۲۰۲۱ میزان عرضه در بازار را تا همین اندازه حفظ کرد.

روزشمار برای تصمیم سرنوشت ساز اوپک پلاس
 کشورهای عضو اوپک و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس، قرار است از ماه ژانویه ۲ میلیون بشکه دیگر بر میزان تولید خود بیفزایند اما در حال بررسی این توافق برای حمایت بیشتر از بازار هستند. در این میان برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که همزمان با دسترسی عمومی به واکسن کرونا میزان تقاضا برای نفت تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند و کشورهای تولید کنتده نفت می‌توانند سطح تولیدات خود را افزایش دهند. اما رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران به بازار می‌گوید که تا نیمه سال ۲۰۲۱ تغییری در وضعیت تقاضا ایجاد نمی شود و نباید بی گدار به آب زد. روح اله کهن هوش نژاد دیگر تحلیل گر بازار انرژی است که معتقد است هرگونه افزایش تولید در شرایط فعلی می‌تواند منجر به ریزش دوباره قیمت‌ها منجر شود. به گفته او، در حال حاضر بازار کشش افزایش تولید و عرضه بیشتر را ندارد و نباید به صورت عجولانه درباره افزایش تولید نفت تصمیم گرفت. جدای از این اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود متوسط حجم مصرف جهانی نفت و مشتقات آن را در سال ۲۰۲۰ حدود ۹۳ میلیون بشکه در روز تخمین زده است. در حالیکه  این رقم در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۰۱.۵ میلیون بشکه در روز بوده است.

پایبندی ۱۰۱ درصدی اوپک پلاس به توافق
آوریل امسال بود که قیمت نفت به بشکه‌ای ۱۶ دلار رسید که پایین‌ترین در ۲۱ سال اخیر بود. به دنبال این افت قیمت، اعضای اوپک و اوپک پلاس تصمیم به کاهش سطح تولید خود گرفتند. افت شدید قیمت‌ها با اجرایی شدن این توافق تا حدی جبران شد، اما همچنان قیمت‌ها توان رشد تا بالای ۵۰ دلار در هر بشکه را ندارند. این در حالی است که در ابتدای سال گذشته میلادی قیمت نفت بالای ۶۰ دلار در هر بشکه بود. منابع اوپک پلاس گفتند اعضای این گروه در ماه اوپک ۱۰۱ درصد به توافق کاهش تولید پایبند بوده اند که نشان از سطح بالایی از پایبندی به توافق دارد.

افزایش امیدواری‌ها با ساخت واکسن کرونا

پیشتر این نگرانی وجود داشت که با تقویت امواج جدید بیماری کرونا و اعلام قرنطینه‌های جدید در شماری از کشورهای اروپایی در آغاز فصل سرد سال، به مازاد عرضه نفت هرچه بیشتر افزوده شود اما حالا خبر ساخت واکسنی که می‌تواند ۹۰ درصد در ایجاد مصونیت نسبت به بیماری کرونا موفق باشد معادلات تقاضا و عرضه را در بازار نفت تغییر داده است. در این میان برخی از تحلیل گران از احتمال افزایش ۲۰ درصدی تقاضا خبر می‌دهند و برخی دیگر می‌گویند که تا نیمه اول سال ۲۰۲۱ تغییری در سطح تقاضا ایجاد نخواهد شد. باب مک نالی، رئیس مشاور شرکت Rapidan و یک مقام سابق کاخ سفید در مصاحبه تلویزیونی به بلومبرگ گفت: اکنون بدترین زمان برای افزایش عرضه نفت خام است. اوپک پلاسی‌ها در حال حاضر تقریباً چاره‌ای جز به تعویق انداختن ماجرای افزایش تولید ندارند. کاهش تقاضا در اروپا وحشتناک است.

هر چند که طبق آژانس بین‌المللی انرژی در پاریس، درحالی‌که پیشرفت در تولید واکسن از فشار واردشده به سازمان کشورهای صادرکننده نفت می‌کاهد، اما تا نیمه دوم سال ۲۰۲۱ تقاضا میزان قابل‌توجهی نخواهد بود. اوپک هم در گزارشی اعلام کرده است که عواقب اقتصادی ناشی از آخرین موج تعطیلی‌های سراسری طولانی خواهد بود.

هرچند که به گفته روح اله کهن هوش نژاد کارشناس بازار انرژی، افزایش سطح تولید کشورهای عضو اوپک و اوپک پلاس می‌تواند به ریزش دوباره قیمت‌ها منجر شود، اما کاهش سطح عرضه در ماه‌های گذشته به برخی از کشورهای عضو اوپک خسارت شدیدی را واردات کرده است. به گزارش اویل پرایس، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در جدیدترین آمار و ارقام از میزان خسارات ناشی از کرونا به صنایع نفتی عربستان در روز جمعه اعلام کرد که پایین آمدن قیمت نفت باعث شده است تا این کشور از حدود ۲۷.۵ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی سالانه خود محروم شده و در نتیجه فشار مضاعفی به این کشور برای تامین کسری بودجه خود وارد شود.

حالا باید منتظر ماند و دید که اعضای اوپک پلاس سطح تولیدات خود را در همین میزان حفظ خواهند کرد و کاهش ۷.۷ میلیون بشکه ای خود را ادامه می‌دهند یا به تصمیم به افزایش تولید نفت می‌گیرند.

کد خبر: ۵۴٬۱۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha