۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
جزئیات تست های کرونای جدید؛ سریع و ارزان

جزئیات تست های کرونای جدید؛ سریع و ارزان

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استفاده از کیت‌های تشخیص کرونای سریع را در دستور کار قرار داده است که هم در حدود ۲۵ دقیقه نتیجه آن مشخص می‌شود و هم هزینه اش یک سوم تست PCR است.

به گزارش بازار، مسئولان وزارت بهداشت معتقدند: برای سرعت بخشیدن به غربالگری کرونا راهی جز استفاده از کیت تشخیص سریع نداریم، اما اهمیت کیت‌ تشخیص سریع در تداوم استفاده از آن، شناسایی به موقع بیماران و اطرافیان آنها و قرنطینه بیماران است.

میزان حساسیت آزمایش‌های تشخیص سریع حدود ۷۸ درصد آزمایش‌های مولکولی یا PCR است. تولید این کیت‌های تشخیص سریع نیز در کشور آغاز شده است. کیت‌های تشخیص سریع بهتر است برای موارد سرپایی استفاده شود. اختصاصی بودن این کیت‌ها نیز بسیار مناسب است و اگر آزمایش مثبت شود، یعنی به طور قطع مثبت است.

اگر هزینه تولید داخل این کیت‌ها حدود یک دلار تمام شود، انجام صد هزار آزمایش روزانه، هزینه‌ای حدود صد هزار دلار خواهد داشت. باید توجه کنیم که اهمیت استفاده از آزمایش ‌های تشخیص سریع، در تداوم آن است و در نتیجه باید تلاش شود که قیمت تمام شده این آزمایش‌ها در کمترین میزان باشد.

البته رییسی معاون امور بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی کرونا قیمت تست های سریع را حدود  ۵ دلار اعلام کرد.

پیش از این لاری سخنگوی وزارت بهداشت هم گفته بود در حالی که هموطنان برای تست های PCR باید ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان هزینه کنند، هزینه تست های سریع کمتر از ۲۵۰ هزار تومان خواهد بود ضمن اینکه پیگیری ها برای پوشش بیمه ای این تست ها در حال انجام است. ضمن اینکه برخلاف تست های PCR که نتیجه آن زمان بر است، تست ها سریع، درمدت بین ۲۵ تا ۳۰ دقیقه نتیجه را مشخص می کند.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم درباره کیت های سریع، گفت: شورای عالی بیمه سلامت، کاهش قیمت تست تشخیص مولکولی کرونا را تصویب کرده و منتظر تصویب این مصوبه در هیئت دولت و ابلاغ آن هستیم.

سیامک سمیعی افزود: قیمت انجام تست تشخیص کرونا (تست مولکولی پی سی آر) در بخش خصوصی اکنون حدود ۵۸۰ هزار تومان است البته برخی آزمایشگاه‌ها به بهانه‌های واهی هزینه‌های بیشتری از مردم می‌گیرند که تخلف است و با متخلفان برخورد می‌شود. در مورد انجام تست‌های سریع آنتی ژن کرونا در بخش خصوصی هنوز تصمیمی گرفته نشده، چون هنوز کیت‌های آن وارد کشور نشده و به همین علت هنوز تعرفه‌ای برای انجام تست سریع کرونا در بخش خصوصی تعیین نشده است.

قرار است این تست های تشخیص سریع از هفته آینده در طرح غربالگری عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر: ۵۴٬۱۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha