۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
کاهش ۸۲ درصدی مراجعات اجباری مردم به دستگاه‌های تابعه وزارت راه
در جلسه شورای معاونان وزارت راه و شهرسازی عنوان شد

کاهش ۸۲ درصدی مراجعات اجباری مردم به دستگاه‌های تابعه وزارت راه

آدم‌نژاد، معاون وزیر راه و شهرسازی در گزارشی از کاهش ۸۲ درصدی مراجعات اجباری مردم به دستگاه‌های تابعه این وزارتخانه خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، جلسه شورای معاونان وزارت راه و شهرسازی روز شنبه، ۲۴ آبان‌ماه با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و با دعوت از سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برگزار و اقدامات کمیته پیشگیری از آلودگی ناوگان حمل و نقل و مراکز تجمع مسافران ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا از آغاز این بحران تاکنون، بررسی شد.

شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در ابتدای این جلسه به ارائه گزارشی از اقدامات کمیته پیشگیری از آلودگی ناوگان حمل و نقل و مراکز تجمع مسافران ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، پرداخت و تلاش و همکاری همه‌جانبه برای حفظ سلامت مردم، قراردادن کلیه ظرفیت‌های موجود در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی این وزارتخانه، کسب اطمینان از برقرار بودن جریان توزیع کالا در سراسر کشور و رفع موانع تردد مسافران و بار با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی اعمال‌شده در حوزه حمل‌ونقل را چهار رویکرد اصلی این کمیته عنوان کرد.  

او با اشاره به اینکه کمیته پیشگیری از آلودگی ناوگان حمل و نقل و مراکز تجمع مسافران ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا از بدو فعالیت تاکنون ۳۲ مصوبه ابلاغی و ۱۰۰ راهکار محوری برای اجرای این مصوبات داشته است، افزود: ما تا امروز بالغ بر ۴۰۰ گزارش روزانه، ۴۳ گزارش هفتگی، هفت گزارش ماهانه و هفت بسته ایام خاص به ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا ارسال کرده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی، اجرای پروتکل‌های بهداشتی، حفظ جریان حمل و نقل بین‌المللی مسافر و کالا، مدیریت شبکه حمل و نقل داخلی مسافر و کالا و کاهش فشارهای اقتصادی بر مردم را از تکالیف ابلاغی به کمیته یشگیری از آلودگی ناوگان حمل و نقل و مراکز تجمع مسافران عنوان و اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی، اولین وزارتخانه‌ای بود که پروتکل‌های بهداشتی را مستند کرد. همچنین هزار و ۵۴۴ پایانه و ایستگاه مسافری و باری و مراکز ستادی وزارت راه و شهرسازی به صورت مستمر گندزدایی و ضدعفونی می‌شود.

کاهش ۸۲ درصد مراجعات اجباری مردم به دستگاه‌های تابعه وزارت راه
او رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را از دیگر اقداماتی خواند که به جد در این وزارتخانه دنبال می‌شود.  همچنین وزارت راه و شهرسازی از معدود دستگاه‌هایی است که هیچ مراجعه اجباری به دستگاه‌های زیرمجموعه‌ را به مردم تحمیل نمی‌کند؛ به‌طوری‌که با گسترش خدمات الکترونیک ۸۲ درصد از مراجعات اجباری مردم به دستگاه‌های تابعه این وزارتخانه کم شده است و ۱۸ درصد باقی‌مانده نیز تا آخر آذرماه برداشته می‌شود.

آدم‌نژاد، استفاده از ماسک و ضدعفونی ناوگان حمل و نقل برون‌شهری را از دیگر اقدامات انجام شده توسط وزارت راه و شهرسازی برشمرد و تصریح کرد: در این مدت ۴۱۰ هزار ناوگان مختلف به‌طور مستمر ضدعفونی شده است. قراردادن امکانات و ظرفیت‌ها در اختیار نمایندگان بهداشت و مشارکت و همکاری با آن‌ها و نظارت بر رعایت بر پروتکل‌ها نیز از جمله اقداماتی است که به‌صورت مستمر در دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود.

افزایش مراکز و پایانه‌های فعال حمل‌ونقلی
او با اشاره به اهمیت حفظ جریان حمل و نقل بین‌المللی مسافر و کالا در طول بحران کرونا گفت: در موج اول این بیماری فقط ۱۰ پایانه مرزی کشور باز بود که با اقدامات انجام‌شده این تعداد هم‌اکنون به ۲۰ پایانه افزایش یافته است؛ همچنین در طول موج اول بیماری دو پایانه ریلی فعال بود که اکنون این تعداد به ۶ پایانه افزایش یافته است.  در بخش هوایی نیز فقط هشت مسیر هوایی باز بود و تردد در آنها انجام می‌شد که هم‌اکنون این تعداد به ۳۳ مسیر افزایش یافته است.

جابه‌جایی ۲۶۰۰۰ مسافر و ۱۰۰۰۰ تن کالای پزشکی با پروازهای یک‌طرفه

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تحت‌فشار بودن این وزارتخانه در روزهای اول بحران کرونا برای بازگرداندن ایرانی‌های خارج از کشور، بیان کرد: به این منظور ۲۶ هزار و ۱۹۰ مسافر را با استفاده از ۴۰۴ هواپیما و از طریق پروازهای یک‌طرفه به کشور بازگرداندیم. همچنین ۶۵۸ پرواز یک‌طرفه باری برای انتقال ۱۰ هزار و ۲۹۰ تن کالای پزشکی و تجهیزات در این مدت انجام‌شده است که این آمار، برای مثال در کشور ترکیه کمتر از ۴۰۰ پرواز بوده است.

کاهش ۴۴ درصدی سفر و ۵۵ درصدی مسافران جابه‌جا شده
او در خصوص اقدامات انجام‌شده در مدیریت شبکه حمل و نقل داخلی مسافر و کالا نیز خاطرنشان کرد: ایجاد انگیزه و تاکید بر خودداری از سفرهای غیرضروری منجر به کاهش ۴۴ درصدی سفرها و ۵۵ درصدی مسافران جابه‌جا شده توسط ناوگان حمل و نقل عمومی در شقوق چهارگانه در هفت ماهه امسال نسبت به بازه مشابه در سال گذشته شده است. همچنین همکاری در اجرای طرح‌های محدودیت تردد بین‌استانی در مبادی ورودی و خروجی شهرها به کاهش ۲۵ درصدی ترددهای بین‌استانی در هفت ماهه امسال نسبت‌به بازه مشابه در سال گذشته انجامید.  

افزایش ۶ درصدی تناژ بار جابه‌جاشده توسط قطار
آدم‌نژاد گفت: در این مدت همچنین تلاش فراوانی برای حفظ شبکه حمل و نقل مسافر به کار گرفته شد و شبکه حمل و نقل برای انجام سفرهای ضروری با متوسط ۴۵ درصد ظرفیت ناوگان کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برقرار نگه داشته شد. ضمن اینکه اطمینان از برقراری جریان توزیع کالا به‌ویژه کالاهای اساسی در سراسر کشور منجر به افزایش ۶ درصدی تناژ بار جابه‌جاشده توسط قطار در هفت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شد.

کاهش ۶۴ درصدی اثاث‌کشی در تهران
معاون وزیر راه و شهرسازی در گزارش خود به تلاش‌های انجام‌شده در این وزارتخانه برای کاهش فشارهای اقتصادی بر مردم پرداخت و افزود: کاهش خسارت‌های مردم در حوزه اختیارات وزارت راه و شهرسازی از ابتدای بحران کرونا مدنظر قرار داشت که در این بخش رقمی در حدود ۳۸ میلیارد تومان برای هزینه استراد بلیت برای لغو سفرهای نوروزی به مردم پرداخت شد. همچنین در حوزه نرخ‌های اجاره مسکن اقدامات بسیار خوبی انجام شد که تمدید قراردادهای اجاره از جمله این اقدامات است؛ به‌طوری که در این مدت ۶۴ درصد اثاث‌کشی در تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت. این عدد در هیچ سالی پس از انقلاب سابقه ندارد و مفهوم آن این است که عمده قراردادهای اجاره تمدید شده است.

او همچنین در خصوص تخصیص تسهیلات حمایتی به قشرهای آسیب‌دیده بخش حمل‌ونقل و مستاجران نیز عنوان کرد: در حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در بخش‌های هوایی و ریلی در نظر گرفتیم که ۷۴ درصد آن پرداخت شده و ۲۶ درصد نیز هنوز باقی است. همچنین برای ۱۱۵ هزار و ۲۰۲ راننده بخش مسافر تسهیلات ۶۰ میلیون ریالی در نظر گرفته شد که تاکنون ۹۸ هزار نفر این تسهیلات را دریافت کرده‌اند. تسهیلات ۱۲۰ میلیون ریالی به ازای هر شاغل در دو هزار و ۸۰۰ شرکت حمل و نقلی بخش دیگری از تسهیلاتی بود که پرداخت شد. در بخش تسهیلات ودیعه مسکن نیز مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال برای مستاجران تهرانی، ۳۵۰ میلیون ریال برای مستاجران ساکن سایر کلانشهرها و ۱۵۰ میلیون ریال نیز برای مستاجران سایر مناطق کشور تسهیلات در نظر گرفته شده است.

پس از سخنان آدم‌نژاد، معاونان وزیر راه و شهرسازی به ارائه گزارشی از اقدامات اجرایی انجام شده در دستگاه‌های تابعه این وزارتخانه پرداختند و درخواست‌های خود از وزیر بهداشت را نیز عنوان کردند.

کد خبر: ۵۴٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha