۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
چگونه نئوبانک ها می­توانند ارزش بیشتری در زندگی مالی شما ایجاد کنند

چگونه نئوبانک ها می­توانند ارزش بیشتری در زندگی مالی شما ایجاد کنند

وقتی یک حساب کاربری با یک نئوبانک باز می­کنید، در اصل یک بانک سنتی در پشت زمینه خواهید داشت. بنابراین، پول واریز شده در یک حساب نئوبانکی به همان اندازه ­ای امن است که در یک حساب بانکی معمولی امنیت دارد.

به گزارش بازار، اگر بخواهیم معرفی‌ از نئوبانک‌ها داشته باشیم به صورت خلاصه به این صورت است که نئوبانک­ها مانند بانک­های سنتی هستند، اما دارای قابلیت دیجیتال قوی و خدمات سفارشی شده هستند. آنها مجوزهای بانکداری مستقیم توسط RBI ندارند. آن­ها برای ارائه خدمات بانکی مجازی که بانک­های سنتی دارند با آنها ارتباط برقرار می کنند، اما با این تفاوت که با ابزارهای دیجیتال این خدمات را ارائه می­دهند.

نکات برجسته کلیدی
· سیستم عامل­های نئوبانکداری مانند بانک­های سنتی با پوشش فناوری مالی هستند

· این سیستم عامل­ها با بانک­های سنتی ارتباط برقرار می­کنند تا خدمات دیجیتالی سفارشی را به شما ارائه دهند

· نئوبانک­ها یا متمرکز بر SME هستند یا متمرکز بر مشتری شخصی(غیرتجاری) هستند

· Niyo تنها پلت فرم شخصی (غیرتجاری) نئوبانکداری است که در حال حاضر وجود دارد؛ در سال ۲۰۱۶ فعالیت خود را آغاز کرد

· Finin، Jupitor، epiFi، Yelo و PayZello یا در مرحله بتا هستند یا در شرف راه اندازی خدمات هستند

· اگر دانش اینترنتی بالایی دارید، ممکن است نئوبانک­ها را به عنوان حساب بانکی ثانویه خود در نظر بگیرید

شما سفارشی را در Swiggy یا Amazon که قبلاً هزینه آن را پرداخت کرده بودید لغو کردید. این پول باید دو سه روز دیگر به حساب شما واریز شود، اما اجازه دهید آن را بررسی کنیم. یادتان نخواهد بود که آن را پیگیری کنید. چه می­شود اگر بانک شما به طور فعالانه به شما اطلاع دهد که آیا بازپرداخت اتفاق افتاده است یا نه؟ مطمئناً شما از آن خوشتان می­آید. به همین ترتیب، چه می­شود اگر بانک شما حقوقتان را که به حساب شما واریز شد را به صندوق(سرمایه) نقدینگی منتقل کند و بعد از چند روز که قبض­هایی برای پرداخت دارید یا سرمایه گذاری­هایی برای انجام دادن، بازپرداخت کند و بازدهی داشته باشد؟ یا چه می­شود اگر تمام معاملات کسر مالیات شما در یک مکان باشد و بتوانید به راحتی همه اسناد را با یک کلیک به CA خود ارسال کنید؟

این­ها خدماتی است که سیستم عامل­های نئوبانکداری ادعا می­کنند که ارائه می دهند. در نهایت، نئوبانک­ها مانند بانک­های سنتی هستند، اما دارای قابلیت دیجیتال قوی و خدمات سفارشی هستند. آنها مجوزهای بانکداری مستقیم توسط RBI ندارند. آن­ها برای ارائه خدمات بانکی مجازی که بانک­های سنتی دارند با آنها ارتباط برقرار می­کنند، اما با این تفاوت که با ابزارهای دیجیتال این خدمات را ارائه می­دهند. Anish Achuthan، یکی از بنیانگذاران Open، یک سیستم عامل نئوبانکداری با محوریت SME می­گوید: «همه شرکت­های نئوبانکداری باید به عنوان سیستم عامل­های نئوبانکداری مورد خطاب قرار گیرند زیرا کلمه «بانک» فقط برای یک بانک ثبت شده قابل استفاده است».

بانکداری عصر جدید
در هند، دو نوع سیستم عامل نئوبانکداری وجود دارد - یکی برای مشتری و دیگری برای کسب و کار. هارشیل ماتور، مدیرعامل و یک از بنیانگذاران Razorpay، یک سیستم عامل نئوبانکداری مبتنی بر هوش مصنوعی می­گوید: «بانک­های مشتری بر خدمات هدفمند تمرکز می­کنند، بنابراین فراتر از سپرده­های ثابت و کارت­های اعتباری و بدهی­های شما، راه حل­های متناسب با تاریخ معاملات شما ارائه می­دهند. از طرف دیگر، نئوبانک­های مبتنی بر کسب و کار، راه حل­های نرم افزاری را برای کمک به شما در زمینه پرداخت­ها و مطالبات ارائه می­دهند که بانک­های سنتی ارائه نمی­دهند، بنابراین خدماتی مانند بایگانی مالیات، لیست حقوق و دستمزد و مدیریت هزینه، آسان­تر می­شود. نئوبانک­ها به شما امکان می دهد از چنین خدمات دیجیتالی سفارشی در یک حساب بانکی استفاده کنید.»

سفر نئوبانکداری در هند با Open از سال  ۲۰۱۶ برای کسب و کار­های کوچک به سمت دیجیتالی شدن آغاز شد. اکنون حتی YouTubers و فریلنسرها نیز به عنوان کسب و کار در سیستم عامل نئوبانکداری ثبت نام می­کنند. در سمت مشتری، Niyo مستقر در بنگالورو در همان سال فعالیت خود را آغاز کرد، اما با هدف قرار دادن طبقه کارگران مسیر B۲B۲C را پیش گرفت. در حال حاضر، هیچ سیستم عامل نئوبانکداری دیگری به جز Niyo به طور کامل در کشور راه اندازی نشده است. سایر موارد مانند Finin، Jupitor، epiFi، Yelo و PayZello یا در مرحله بتا هستند یا در آستانه شروع عملیات هستند.

Achuthan از open می­گوید: به تازگی، بسیاری از بانک­ها نیز سیستم عامل­های دیجیتالی­ای برای خود مانند Kotak's ۸۱۱ و SBI's Yono ساختند، اما در بیشتر مواقع، نرم افزارهای تلفن همراه بانک­ها به عنوان نئوبانک­ها تغییر نام تجاری پیدا می­کنند و فکر زیادی برای ارائه تجربه کاربری کامل برای آن­ها صورت نگرفته است. این نئوبانکداری نیست.

نگاهی کوتاه به گستره خدماتی که Niyo ارائه می­دهد، به شما دامنه واقعی نئوبانکداری را نشان می­دهد. Niyo برای ارائه خدمات بانکداری دیجیتال به مشتریان شخصی خود با IDFC First Bank همکاری کرده است.

Vinay bagri مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران Niyo می­گوید: هدف ما این است که تجربه بانکی شخصی را هوشمند، ایمن، شفاف و بسیار سرگرم کننده تر از آنچه امروزه از طریق بانک­های سنتی در دسترس است قرار دهیم. مشتری می تواند بلافاصله در هر کجا و بدون فرآیند آنبوردینگ بدون کاغذ و بدون دردسر، یک حساب بانکی NIYO-IDFC را باز کند و کارت پلاتینیوم رایگان را دم در خود تحویل گیرد. برای برداشت پول نقد، می­توانید به هر دستگاه خودپرداز هر بانکی در هند بروید. «نیازی نیست نگران هزینه های اضافی باشید.»

آیا نئوبانک­ها امن هستند؟
وقتی یک حساب کاربری با یک نئوبانک باز می­کنید، در اصل یک بانک سنتی در پشت زمینه خواهید داشت. بنابراین، پول واریز شده در یک حساب نئوبانکی به همان اندازه­ای امن است که در یک حساب بانکی معمولی امنیت دارد. Bagri از Niyo می­گوید: نئوبانک­ها موظف هستند از همان الزامات نظارتی مانند قاعده محلی سازی داده­ها یا احراز هویت دو مرحله­ای برای معاملات مبتنی بر کارت پیروی کنند. علاوه بر این، نئوبانک­ها از اولین­هایی هستند که مدلهای پیشرفته تقویت امنیت معاملات مانند بلوک MCC، کارتهای مجازی یکبار مصرف و معاملات آنلاین رمزی را اتخاذ می کنند.

بنابراین، باید یک حساب باز کنم؟
Adhil Shetty مدیر عامل BankBazaar.com. BankBazaar.com می­گوید: نئوبانک­ها می­توانند ابزارهای دیجیتالی برای سهولت تراکنش­ها، تجزیه و تحلیل درآمد و خرج، پس انداز و سرمایه گذاری، و موارد دیگر را در اختیار شما قرار دهد. این دیجیتال سازی ممکن است مورد توجه مشتریان جوانی قرار گیرد که دانش اینترنتی دارند و طرز کار با ابزارهای دیجیتالی و علم تجزیه و تحلیل را می­دانند. برخی از بانک­های سنتی ممکن است وقتی صحبت از این نوع چیزهای دیجیتالی می­شود، محدودیت­هایی داشته باشند.

با این حال، راه طولانی­ای باید طی شود قبل از این که نئوبانک­ها بتواند جای حساب بانکی اصلی شما را بگیرند. و سیستم عامل­های نئوبانکی این را درک می­کنند. Gandham از Finin می­گوید: ما به آنها نمی­گوییم حساب بانکی خود را از همان روز اول تغییر دهند. ما می­خواهیم آنها از حساب های بانکی ما استفاده کنند. فقط مقداری پول به حساب نئوبانک منتقل کنید و ببینید آیا تغییری در زندگی شما ایجاد می­کند یا خیر. نئوبانکداری چیزی است که تا از آن استفاده نکنید به آن نیاز پیدا نخواهید کرد.

احراز هویت دیجیتال نقطه عطف نئوبانک ها
احراز هویت غیرحضوری بر اساس ویژگی‌های بیومتریک از فرآیندهایی است که نئوبانک ها را در ارائه خدمات دیجیتالی ایمن می‌کند. این فرآیند مانند احراز هویت الکترونیکی سجام است که در ایران برای دریافت کد بورسی پیاده سازی شده است.

کد خبر: ۵۴٬۰۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha