۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
نظام اقتصادی فعلی کشور سرمایه ‌داری است
کارشناس مسائل اقتصادی:

نظام اقتصادی فعلی کشور سرمایه ‌داری است

توتونچیان، عضو کمیسیون تدوین عملیات قانون بانکداری بدون ربا در سال ۶۲ گفت: اغلب سیاست های اقتصادی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحت تاثیر اقتصاد لیبرالیستی بوده است.

به گزارش بازار، «ایرج توتونچیان» ضمن اشاره به اینکه مبدع اقتصاد لیبرال «هایک» بوده است، افزود: ایشان برنامه خود را در سال ۱۹۴۷ در پاریس به ثبت رسانده است.

وی اظهارداشت: تمامی کشورهایی که به تدریج این مدل را پیاده کردند دچار مشکلات گسترده ای شدند مانند بیکاری، توزیع ناعادلانه درآمد و ثروت و همچنین مسائل دیگری که باید نگران آن بود و ظلمی که اتفاق افتاده است.

این استاد اقتصاد و عضو کمیسیون تدوین عملیات قانون بانکداری بدون ربا در سال ۶۲ گفت: ایران هم از این مشکلات برحذر نبوده ولی اقتتصاد دان های لیبرال کشور که متعدد هستند و هم از جهات مختلف تحت حمایت های مادی و معنوی قرار دارند به سیستم بانکی مملکت خط و مش می دادند و در حقیقت مامور پیاده کردن طرح هایک در ایران بودند.

وی افزود: آنچه مسلم است بانکداری و اقتصاد مملکت مبتنی بر نظام سرمایه داری است اما یک رنگ و لعاب اسلامی و سوسیالیستی هم دارد.

توتونچیان اظهارداشت: رشد و توسعه اقتصادی برای هیچ یک از بانک های ربوی دنیا معنا و مفهومی ندارد بلکه همواره در فکر حداکثر کردن درآمد ربوی خود هستند.

وی در ادامه سخنان خود ضمن طرح سئوالی مبنی بر اینکه خصوصیات بانک ها در اقتصاد ربوی چیست، گفت: قبل از دریافت سپرده وام می دهند، پول را متغیری درون زا می دانند، پول خلق می کنند در حدی که با نیازهای واقعی جامعه به هیچ وجه همخوانی ندارد، عامل اصلی تورم هستند، وام با بهره مرکب می دهد و همینطور باعث توزیع ناعادلانه درآمد و ثروت، بیکاری، نوسانات اتصادی و غیره در جامعه می شوند.

این استاد اقتصاد و عضو کمیسیون تدوین عملیات قانون بانکداری بدون ربا در سال ۶۲ افزود: «ربا» باعث ایجاد گردابی به اسم گرداب پولی می شود که در آن سفته بازی صورت می گیرد به این معنا که پول به جاری رفتن به سمت فعالیت های تولیدی و مولد در یک گردابی جمع می شود و می چرخد و اجازه ورود به کارهای تولیدی را نمی دهد و این عامل باعث ایجاد بیکاری در جامعه می شود در ضمن بانک ها موجب نوسانات اقتصادی هستند به دلیل انتظاراتی که از نوسانات نرخ بهره دارند.

وی اظهارداشت: تمامی کشورهای که اقتصاد لیبرالی را پیاده کرده اند همه دچار این مشکلات شده اند.

توتونچیان در ادامه با اشاره به اینکه وام های که بانک ها به مردم اعطا می کنند همراه با نرخ بهره مرکب است، گفت: علت اصلی ورشکستگی بسیاری از واحدهای تولیدی همین قضیه است.

این استاد اقتصاد و عضو کمیسیون تدوین عملیات قانون بانکداری بدون ربا در سال ۶۲ افزود: مبالغ بهره پرداختی توسط بانک ها به سپرده گذاران ارقام بسیار وحشتناکی است.

وی یادآورشد: تفاوت زیادی میان بهره و سود وجود دارد بهره به پول اما سود به سرمایه تعلق می‌گیرد بهره‌ ای که به مردم داده و می‌دهند فوق العاده مضر است و جزو هزینه‌ های بانک به شمار می ‌رود.

کد خبر: ۵۴٬۰۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha