۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۲
بازسازی اقتصاد بریتانیا سریعتر از برآوردهای قبلی انجام می‌شود
پیش بینی رکود اقتصادی در فصل آخر سال ۲۰۲۰ در بریتانیا؛

بازسازی اقتصاد بریتانیا سریعتر از برآوردهای قبلی انجام می‌شود

بریتانیا یکی از کشورهایی است که در اثر همه گیری کرونا با مشکلات زیادی روبرو شده است و اخیرا هم طرح تعطیلی گسترده در کشور را اجرا کرد. اما با توجه به کشف واکسن و انتظار توزیع آن در آینده نزدیک، روند احیای اقتصاد سریعتر از پیش بینی های قبلی شروع می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: خبر دستیابی به واکسن کرونا و برنامه ریزی برای توزیع و تزریق آن در دنیا بازارهای مالی را با شوک مثبتی روبرو کرد. افزایش ارزش سهام در اغلب بازارها نشان داد که فعالان اقتصادی انتهای مسیر را روشن می دانند و بر این باورند روزهای سخت سال ۲۰۲۰ به پایان رسیده است. حال سازمانهای تحقیقاتی در سراسر دنیا خبر از پیش بینی رشد در سال ۲۰۲۱ دارند در حالیکه اغلب سال ۲۰۲۱ را سال رکود نام گذاری کرده بودند.

هاندی کوچیک، رییس بخش مدلسازی کلان اقتصادی و پیش بینی در موسسه ملی تحقیقات اجتماعی و اقتصادی در مورد وضعیت اقتصادی دنیا در سال ۲۰۲۱ به گاردین گفت: «تاثیر اقتصادی همه گیری کرونا نه تنها به دلیل تعطیلی های وسیع و گسترده اقتصادی در کشورهای مختلف بلکه به دلیل فاصله گذاری اجتماعی  که به توصیه مقامات بهداشتی انجام شده است، ایجاد شد. اگر واکسن باعث شود تا مردم نگرانی کمتری در مورد ابتلا به کرونا در صورت حضور در محیط های شلوغ داشته باشند، می توان انتظار داشت اقتصاد با سرعت بیشتری احیا شود.»

وی  ادامه داد: «به عنوان مثال در کشور بریتانیا که به احتمال زیاد مردم تا انتهای نیمه اول سال ۲۰۲۱ واکسینه خواهند شد، نه تنها شاهد رکود نخواهیم بود بلکه رشدی بالغ بر ۵.۹ درصد در اقتصاد را در سال آتی تجربه خواهیم کرد. این وضعیت در تمامی کشورهایی که واکسن را دریافت می کنند مشاهده خواهد شد و در نهایت سرعت احیای اقتصاد دنیا را نسبت به انتظارات قبلی ما بیشتر می کند.»

با کشف واکسن،گام بلندی در جهت احیای اقتصاد برداشته شد
بن می، تحلیل گر اقتصادی در موسسه آکسفورد بر این باور است کشف واکسن گام بلندی روبه جلو برای اقتصاد دنیا است و می تواند تاثیر بحران کرونا در بلند مدت را روی اقتصاد کمتر بکند. با شروع روند احیای اقتصاد از سال ۲۰۲۱ در کشورهایی که واکسن را در سطح وسیع دریافت خواهند کرد، سیاستمداران می توانند مانع از ورشکستگی کسب و کارها یا اخراج های نیروهای کار در بخشهای مهمی مانند شرکتهای حمل و نقل هوایی شوند. بازشدن مرزها و از سر گیری سفرهای تفریحی و کاری می تواند نقطه عطفی برای اقتصاد جهان باشد.

او در ادامه گفت: «نکته مهم در مورد واکسن و تاثیر مثبت آن روی اقتصاد دنیا این است که سیاستی وضع شود که واکسن به سرعت در تمامی دنیا توزیع  و تزریق شود و زمینه برای عادی سازی فعالیتهای اقتصادی فراهم شود. اگر تنها یک یا چند کشور واکسن را دریافت کنند، نمی توان انتظار مشاهده اثرات مثبت روی اقتصاد را داشت.»

طبق گزارش مرکز آمار بریتانیا، اقتصاد این کشور بعد از تجربه کاهش نرخ رشد اقتصادی در فصل دوم سال ۲۰۲۰، رکورد رشد ۱۵.۵ درصدی رشد اقتصادی در فصل سوم را شکست ولی حتی قبل از اینکه دولت بریتانیا به دلیل موج تازه بیماری مجبور به تعطیلی کشور و توقف پروازهای خارجی بکند هم  سرعت رشد فعالیتهای اقتصادی بسیار کم بود و امیدی در اقتصاد مشاهده نمی شد. مایک مویلان یکی از  تحلیلگران اقتصادی به فایننشال تایمز گفت: «امید در اقتصاد زمانی ایجاد می شود که انتظار ثبات وجود داشته باشد. در شرایط کنونی و تا زمانی که دنیا نتواند واکسنی قابل عرضه، قابل تولید انبوه و قابل توزیع در سراسر دنیا در اختیار داشته باشد، ما نوسان در عملکرد اقتصادی را تجربه خواهیم کرد.»

اقتصاد بریتانیا در فصل آخر هم رکود را تجربه می کند
مرکز آمار بریتانیا پیش بینی کرده است در فصل آخر امسال به دلیل تعطیلی کشور و قرنطینه سراسری در بریتانیا ارزش تولید ناخالص داخلی بالغ بر ۹ درصد تنزل پیدا کند و در نهایت نرخ رشد اقتصادی این کشور اروپایی در سال ۲۰۲۰ به رقم منفی ۱۱ درصد برسد.

 توماس پیو، اقتصاددان ارشد در موسسه مطالعات اقتصادی کاپیتال بر این باور است سال ۲۰۲۱ را می توان سال احیای اقتصاد دانست. وی در این مورد به فایننشال تایمز گفت: «خبر کشف واکسن خبر بسیار خوبی است. خبری که زودتر از انتظار دنیا به دستش رسید و نوید داد روزهای بهتری در انتظار ما است. می توانیم اطمینان داشته باشیم اقتصاد دنیا با سرعتی بیش از برآوردهای قبلی احیا می شود و  اقتصاد دنیا به سرعت بازسازی می شود. بدون شک رسیدن به وضعیتی که قبل از همه گیری داشتیم، پروسه ای زمان بر است ولی سرعت رسیدن به این وضعیت کاملا بستگی به سیاستهای جهانی در توزیع عادلانه واکسن و زمینه سازی برای آزادی فعالیتهای اقتصادی، بازشدن مرزها و از سر گیری زندگی در کشورها دارد.»

در انتهای باید در نظر داشت که سیاستمداران و سران اقتصادی کشورهای صنعتی در پاسخ به این سوال فایننشال تایمز که تاثیر کشف واکسن روی اقتصاد چه خواهد بود، محتاطانه تر نظر دادند. آنها بیان کردند که هم اکنون برای نظر دادن در این زمینه زود است و باید دید واکسن با چه سرعتی در دسترس عموم مردم دنیا قرارمی گیرد. از جمله افرادی چنین نظری داشته اند می توان به رییس فدرال رزرو امریکا و رییس بانک مرکزی بریتانیا اشاره کرد.

کد خبر: ۵۴٬۰۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha