۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
زور ایرلاین ها به گرانی بیش از ۱۰ درصد بلیت نرسید/ شرکتهای هواپیمایی دولت را دور می زنند؟!
بازار گزارش می دهد

زور ایرلاین ها به گرانی بیش از ۱۰ درصد بلیت نرسید/ شرکتهای هواپیمایی دولت را دور می زنند؟!

پس از کش و قوس های فراوان و مخالفت نمایندگان مجلس، سازمان هواپیمایی افزایش قیمت بلیط هواپیما را به میزان ۱۰ درصد تصویب کرد اما به اعتقاد انجمن شرکتهای هواپیمایی این میزان رشد با درخواست پیشنهادی آنها فاصله زیادی دارد.

اکبر محمودی؛ بازار: سرانجام عصر روز ۲۴ آبان ماه مصادف با گرانی ۳۰۰ درصدی بنزین، دولتی ها و ایرلاین ها دور هم جمع شده و جلسه ای را برگزار کردند تا در نهایت به این نتیجه برسند که سخت گیری بر عدم گرانی بلیط هواپیما با توجه به شرایط موجود و حاکم بر شرکتهای هواپیمایی چندان هم نمی تواند مفید فایده باشد!

ماه گذشته وقتی ستاد ملی کرونا مصوب کرد تا ایرلاین های داخلی فاصله گذاری اجتماعی و فروش بلیط تا ۶۰ درصد ظرفیت را باید از ابان ماه اجرا کنند، شرکتهای هواپیمایی ودر راس آنها انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام کرد که از اول آبان ماه نرخ های جدید کف و سقف قیمتی اعمال خواهد شد.

انجمن شرکتهای هواپیمایی در اواسط مهر ماه گذشته اعلام کرد که نرخ نامه جدیدی برای بلیط هواپیما تهیه شده و از اول آبان ماه اجرایی خواهد شد. این خبر تا حدودی برای مقامات بلند پایه وزارت راه و شهرسازی غیر منتظره بود و باعث شد تا نمایندگان مجلس به خصوص نمایندگانی که مدام در حال سفر و رسیدگی به حوزه انتخابیه خود هستند نسبت به این تصمیم واکنش نشان دهند و آنرا غیر قانونی بدانند.

اما نارضایتی ها و مخالفت مقامات دولتی و نمایندگان مجلس از اینجا آغاز شد که ایرلاین ها سقف و کف قیمت های جدید را مشخص و اعلام کردند که حداقل قیمت بلیط ۴۹۱ هزار تومان و حداکثر قیمت ۲.۶ میلیون تومان و مربوط به مسیر بندرعباس - تبریز است.

نرخ های اعلام شده بلیط هواپیما اگر چه تا مصوبه روز گذشته شورای عالی هواپیمایی کشوری که به میزبانی سازمان هواپیمایی برگزار شد از سوی برخی ایرلاین ها با رشد ۱۰۰ درصدی تا ۱۵۰ درصدی اعمال می شد و صدای کمیسیون عمران مجلس را نیز درآورده بود اما افزایش ۱۰ درصدی تا حدودی از واقعیت به دور است که آیا ایرلاین ها راهی برای دور زدن این مصوبه پیدا خواهند کرد؟

نرخ های اعلام شده بلیط هواپیما اگر چه تا مصوبه روز گذشته شورای عالی هواپیمایی کشوری که به میزبانی سازمان هواپیمایی برگزار شد از سوی برخی ایرلاین ها با رشد ۱۰۰ درصدی تا ۱۵۰ درصدی اعمال می شد و صدای کمیسیون عمران مجلس را نیز درآورده بود اما افزایش ۱۰ درصدی تا حدودی از واقعیت به دور است که آیا ایرلاین ها راهی برای دور زدن این مصوبه پیدا خواهند کرد؟

به نظر می رسد جدی شدن حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مجلس برای پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس راجع به گرانی بلیط هواپیما می تواند دلیلی بر قانع شدن ایرلاین ها به رشد ۱۰ درصدی بهای بلیط باشد.

به هر سوی ایرلاین ها از این کوتاه آمدن ضمنی نمایندگان مجلس نهایت استفاده را برده و توانستند فعلا افزایش ۱۰ درصدی بهای بلیط هواپیما را قانونی کنند و باید دید ایرلاین ها با این ۱۰ درصد چگونه برخورد خواهند کرد؟

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس پیشتر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با تاکید بر اینکه اگر قیمت بلیط هواپیما به حالت قبل خود باز نگردد وزیر راه و شهرسازی را برای پاسخگویی به صحن علنی مجلس خواهیم خواست گفت: برآیند جلسه ای که کمیسیون عمران مجلس با ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی برگزار کرد این شد که آنها حق افزایش قیمت بلیط هواپیما را ندارند و هر گونه تغییر قیمت نیز باید با دلالت قوی و جدی همراه باشد.

به نظر می رسد کوتاه آمدن نمایندگان مجلس از موضع خود در این اظهار نظر به خوبی نهفته است که هر گونه تغییر قیمت نیازمند دلالت قوی و جدی است. به هر سوی ایرلاین ها از این کوتاه آمدن ضمنی نمایندگان مجلس نهایت استفاده را برده و توانستند فعلا افزایش ۱۰ درصدی بهای بلیط هواپیما را قانونی کنند و باید دید ایرلاین ها با این ۱۰ درصد چگونه برخورد خواهند کرد؟

یوسفی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود ایرلاین ها به صورت غیر قانونی ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد قیمت بلیط هواپیما را افزایش داده اند تاکید کرد: طبق گزارشی که به دست کمیسیون عمران رسیده است قیمت بلیط هواپیما ۱۵۰ درصد رشد داشته است و تا همین الان هم این قیمت ها کاهش نیافته است.

۶۰ درصد هزینه شرکتها و ایرلاین ها ارزی است و اقلامی که شرکتها تهیه می کنند متاثر از نرخ ارز افزایش یافته پس بنابراین با این وضعیت هزینه خدمات، هزینه عوارض ناوبری و تعمیر و نگهداری هواپیما با یک رشد قیمت مواجه می شود. این موارد موجب می شود تا ۶۰ درصد قیمت تمام شده هر صندلی رشد کند

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی نیز در پاسخ به این پرسش که رشد قیمت بلیط هواپیما تا ۳۰ درصد می توانست تا حدودی نظر مثبت ایرلاین ها را جلب کند ؟ تاکید کرد: ۶۰ درصد هزینه شرکتها و ایرلاین ها ارزی است و اقلامی که شرکتها تهیه می کنند متاثر از نرخ ارز افزایش یافته پس بنابراین با این وضعیت هزینه خدمات، هزینه عوارض ناوبری و تعمیر و نگهداری هواپیما با یک رشد قیمت مواجه می شود. این موارد موجب می شود تا ۶۰ درصد قیمت تمام شده هر صندلی رشد کند.  

وی تصریح کرد: بهای بلیط تابع عرضه و تقاضا است و بارها هم اعلام شده است که دولت نباید در این خصوص ورود کند. اما شرکتها و ایرلاین ها در این وضعیت کرونایی علاقمند هستند تا با دولت همراهی کنند چرا که معتقد هستند قدرت مالی و توانایی مالی مردم در این وضعیت کاهش داشته است و میزان سفرها نیز در این وضعیت افت قابل ملاحظه ای پیدا کرده است.  

رشد ۱۰ درصدی بهای بلیط هواپیما
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار، عصر دیروز جلسه شورای عالی هواپیمایی کشوری با حضور نمایندگان وزارت اقتصاد ، وزارت خارجه، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، دادستان عمومی و انقلاب تهران، عضو مطلع شورای عالی هواپیمایی کشوری، رئیس هیات مدیره هما و نماینده شرکتهای هواپیمایی داخلی برگزار شد.

مقرر شد محدودیت ارزان ترین نرخ برای شرکتها از جدول فوق حذف شده و هیچ حداقل قیمتی وجود نداشته باشد و همچنین هیچ ایرلاین داخلی مجاز به افزایش قیمت بالاتر از سقف تعیین شده نخواهد بود

در این جلسه نماینده شرکتهای هواپیمایی گزارشی از شرایط ایرلاین ها با توجه به افزایش نرخ ارز، کاهش تعداد پروازها و مسافران به دلیل گسترش ویروس کرونا، الزام به رعایت پذیرش حداکثر ۶۰ درصدی مسافر در پروازهای داخلی و فشارهای ناشی از تحریم ارائه کرد و در نهایت مقرر شد بهای بلیط پروازهای داخلی نسبت به جدول نرخی اعلام شده توسط انجمن شرکتهای هواپبمایی در خرداد ماه امسال به میزان ۱۰ درصد افزایش یابد. مقرر شد محدودیت ارزان ترین نرخ برای شرکتها از جدول فوق حذف شده و هیچ حداقل قیمتی وجود نداشته باشد. همچنین هیچ ایرلاین داخلی مجاز به افزایش قیمت بالاتر از سقف تعیین شده نخواهد بود.

اما سوالی که مطرح است این است که وقتی قیمت ها تا ۱۵۰ درصد در برخی مسیرها و از سوی برخی ایرلاین ها افزایش یافته است آیا شرکتهای هواپیمایی که به گفته خود آنها هزینه های آنها ارزی و هزینه هر صندلی با دلار ۱۱ هزار تومانی محاسبه شده است به مصوبه رشد ۱۰ درصدی دولت تن خواهند داد؟ مشخص است که مصوبه شورای عالی هواپیمایی کشوری با افزایش ۱۰ درصدی تنها برای چند روز می تواند مصوبه ای قانونی باشد و قطعا ایرلاین ها مسیرهای بهتری برای دور زدن این گونه مصوبات پیدا خواهند کرد.

کد خبر: ۵۴٬۰۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha