۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲
رونق طلای سرخ در ییلاقات/ زعفران مازندران تشنه برندینگ است
بازار گزارش می‌دهد؛

رونق طلای سرخ در ییلاقات/ زعفران مازندران تشنه برندینگ است

نور- با برداشتن محدودیت‌ها، کشت طلای سرخ در مزارع بالادست و ییلاقات مازندران روبه گسترش است و امسال در ۴۰ هکتار از عرصه‌ها، طلا کشت شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: کشت زعفران در مازندران پیشینه‌ای حدود یک دهه‌ای دارد و تا قبل از آن به دلایلی از زعفران کاری در استان جلوگیری می‌شد تا آنکه طلای سرخ از اوایل دهه ۹۰ در دشت زارهای استان روییدن گرفت.

اولین برداشت آزمایشی طلای سرخ از مزرعه در روستای اندرات و پینه نو بهشهر به میزان نیم تن انجام شد و این رقم طی ۱۰ سال به ۲۰۰ تن در سال جاری رسیده است. در حال حاضر ۳۸ هکتار از مزارع استان به‌صورت سنتی و دو هکتار به‌صورت گلخانه‌ای به زیر کشت طلای سرخ رفته و بررسی برآیندها حاکی از رغبت کشاورزان به کشت زعفران است.

لزوم برندسازی
در حال حاضر در مناطقی ازجمله ارتفاع دو هزار و ۶۰۰ متری از دریا در حوالی بخش بلده، بهشهر، نکا و غیره کشت زعفران رواج دارد و یزدانی بانوی نوری که سال‌ها درزمینهٔ کشت زعفران فعالیت می‌کند، به خبرنگار بازار می‌گوید: در ۵۰۰ مترمربع فضای گلخانه‌ای ۶۵ هزار پیاز زعفران کاشت شد که ۱۷ کیلوگرم گل زعفران تولید کردیم.

یزدانی با اشاره به درآمدزا بودن کشت طلای سرخ بر لزوم حمایت از توسعه و تولید کشت زعفران تأکید کرد و ایجاد صنایع فرآوری و تبدیلی را ضروری دانست و همچنین تقویت برندسازی و بسته‌بندی برای عرضه و فروش محصولات زعفران را در حمایت از کشاورزان امری مهم خواند.

یزدانی که درزمینهٔ تولید گیاهان دارویی نیز فعالیت می‌کند، یادآور شد: با کشت زعفران برای هشت نفر ایجاد شغل شده است.

 در حال حاضر در استان مازندران ۶۰ بهره‌بردار درکشت زعفران فعالیت می‌کنند و ۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت زعفران رفته است. این درحالی که زمان برداشت طلای سرخ از اواخر مهرماه تا پایان آبان ماه است و پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰۰ تن محصول تولید شود.

تولیدکننده دیگر که به‌صورت گلخانه‌ای به کشت زعفران در مازندران می‌پردازد،بابیان اینکه در همه‌جا کشت زعفران به‌صورت هواکش انجام می‌شود، از انجام تحقیقات تازه برای تولید زعفران خبر داد.

میرزایی بابیان اینکه محصول زعفران علاوه بر ارزش دارویی به‌صورت ادویه نیز قابل‌استفاده است، گل، پرچم، گرده را ازجمله محصولات فرعی زعفران بیان کرد و گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد تولید زعفران جهان در کشور تولید می‌شود.

تولید ۵ کیلوگرم زعفران در نور
محمد رنجبر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نور سطح کشت زعفران را در این شهرستان را دو هزار و ۹۰۰ مترمربع به‌صورت سنتی و گلخانه‌ای دانست و گفت: کشت این محصول برای افراد قابل‌توجهی اشتغال ایجاد کرده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه ۲۵ بهره‌بردار درزمینهٔ تولید زعفران فعالیت می‌کنند میزان تولید این محصول را پنج کیلوگرم به ارزش بیش از یک میلیارد ریال اعلام کرد.

وی با اشاره به درآمدزا بودن تولید زعفران خواستار برنامه‌ریزی برای ترویج این محصول در شهرستان شد و گفت: باید با ارائه آموزش‌های لازم، کشاورزان را به کشت این محصول اقتصادی و درآمدزا ترغیب کرد.

بر اساس پیش‌بینی جهاد کشاورزی مازندران امسال در مازندران حدود ۲۰۰ کیلوگرم نگین زعفران به ارزش ۳۸ میلیارد تومان تولید خواهد شد که در رونق اقتصادی بخش کشاورزی تأثیر بسزایی دارد.کشت گیاه زعفران بیشتر در مناطق بالادست مازندران موردتوجه بهره‌برداران قرارگرفته است و به تأکید کارشناسان برای هر هکتار، چهارتا شش تن پیاز لازم است.

هادی ایزدی معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به کشت زعفران در ۴۰ هکتار از مزارع بالادست استان اظهار داشت: از این میزان ۳۸ هکتار به‌صورت سنتی و دو هکتار به‌صورت گلخانه‌ای کشت‌شده و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بیش از ۱۹۰ تن محصول از آن برداشت شود.

۳۸ هکتار به‌صورت سنتی و دو هکتار به‌صورت گلخانه‌ای کشت‌شده و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بیش از ۱۹۰ تن محصول از آن برداشت شود

وی بابیان اینکه کاشت زعفران از تیرماه تا پایان شهریور و برداشت از اواخر مهر تا پایان آبان ماه انجام می‌شود، میزان عملکرد هر هکتار را پنج کیلوگرم در هکتار بیان کرد و گفت: رغبت به کشت این محصول در استان نسبت به سال‌های قبل افزایش چشمگیری یافته است.

ایزدی به افزایش تولید زعفران طی سال جاری نیست به سال قبل اشاره کرد و مهم‌ترین مشکل فراروی آن را ضعف در صنعت بسته‌بندی بیان کرد و گفت: در حال حاضر به دلیل ضعف در بسته‌بندی و برندسازی صادرات زعفران انجام نمی‌شود.

ارزآوری نداریم
معاون باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با اظهار اینکه در حال حاضر ارزآوری از تولید زعفران دراستان نداریم، درآمد ناخالص تولید ۲۰۰ کیلوگرم زعفران را بیش از دو میلیارد تومان بیان کرد و گفت: در حال حاضر در شهرستان‌های شرق استان نظیر بهشهر، نکا، گلوگاه و ساری کشت زعفران انجام می‌شود.

وی میزان اشتغال ایجادشده درزمینهٔ تولید زعفران را ۴۰ نفر به‌صورت دائم و هزار و ۶۰۰ نفر به‌صورت روز کارگر و فصلی در فرایند کاشت، داشت و برداشت عنوان کرد و گفت: متأسفانه به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته مازندران رتبه قابل‌ذکری در این بخش ندارد.

درصد قابل‌توجهی از مزارع مازندران در مناطق کوهستانی و ییلاقات وجود دارد و ترویج کشت محصول اقتصادی و درآمدزای زعفران می‌تواند به اقتصاد خانوارهای روستایی کمک واز مهاجرت آنان به شهرها و حاشیه‌نشینی پیشگیری کند.

از سوی دیگر توسعه کشت زعفران در مازندران نیازمند ارائه آموزش‌های فنی و کشاورزی و رفع موانع فراروی ازجمله برندسازی و تقویت سیستم بسته‌بندی است.

کد خبر: ۵۴٬۰۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha