۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
راننده تحت نظارت دوربین‌ها
سیستم هشدار خواب آلودگی چگونه عمل می‌کند؟

راننده تحت نظارت دوربین‌ها

صنایع خودروسازی در دنیا به دنبال این هستند که سیستم هشدار خواب آلودگی را نیز مانند سیستم ABS و... در خودرو به عنوان یک استاندارد اجباری و الزامی معرفی کنند. زیرا کنترل خستگی راننده توام با کنترل محیط حرکتی، می‌تواند مقدار تصادفات به ویژه در زمان رانندگی در شب را کاهش دهد.

بازار؛ گروه خودرو: یکی از دلایل مهم ایجاد تصادفات در خودرو عدم توجه راننده به مسیر حرکتی و حواس پرتی آن است. این مورد یکی از خطرناک‌ترین شرایطی است که می‌تواند منجربه حادثه شود. باتوجه به پیشرفت علم الکترونیک در خودرو، مهندسان، محققان و کمپانی‌های بزرگ خودروسازی در دنیا همواره به دنبال طراحی و تولید سیستمی هستند که میزان تصادفات را به دلیل عدم توجه یا حواس پرتی در زمان حرکت را کاهش دهند. برای نیل به این هدف، در یک دهه گذشته دوربین‌های برای شناسایی و تشخیص هوشیاری راننده در کابین برخی از خودروها نصب شد. این دوربین به همراه تعدادی سنسور همیشه چهره راننده را در مسیر حرکتی تحت نظر داشته تا در صورت خواب آلوده شدن راننده با هشدارها لازم آن را هوشیار کند. براساس همین عملکرد اخیرا مهندسان سیستمی را طراحی کرده‌اند که چهره را راننده را از نظر خستگی مورد بررسی قرار می‌دهد. در این سیستم به وسیله دوربین‌های مخصوص الگو رفتاری و شناسایی خستگی در چهره راننده مورد بررسی قرار می‌گیرد. این دوربین‌ها به کمک یک نرم‌افزار تشخیص چهره از زمان حرکت خودرو تا توقف کامل، میزان هوشیاری راننده را اندازه‌گیری می‌کنند.

زمانی که این سیستم تشخیص دهد راننده دچار خستگی شده است یا میزان هوشیاری آن کاهش یافته با هشدارهای لرزشی، صوتی و نمایشی اقدام به هوشیار سازی راننده می‌کنند. این فناوری در نسل جدید خود تغییراتی داشته که با کنترل محیط و میزان ترافیک، در صورت عدم توجه راننده به هشدارها و مسیر حرکتی اقدام به کنترل سرعت و پیشگیری از تصادف می‌کند.

این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که در شرایط زمانی مخالف(روز و شب) پایش محیط از نظر تردد عابرین و...، میزان سطح کنترل را برای پیشگیری از هر حادثه‌ای حتی با هوشیاری کامل راننده افزایش می‌دهد. مهندسان و صنایع خودروسازی به دنبال این هستند که این سیستم را نیز مانند سیستم ABS و... در خودرو به عنوان یک استاندارد اجباری و الزامی معرفی کنند. زیرا کنترل خستگی راننده توام با کنترل محیط حرکتی، می‌تواند مقدار تصادفات به ویژه در زمان رانندگی در شب را کاهش دهد. احتمالا طی ۴ یا ۵ ساله آینده این سیستم در بیشتر خودروها مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر: ۵۳٬۹۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha