۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰
ریزش بازار بورس دستوری یا طبیعی؛ دلایل افت در بازار سرمایه
بازار در مرکزی بررسی کرد؛

ریزش بازار بورس دستوری یا طبیعی؛ دلایل افت در بازار سرمایه

اراک- ریزش‌ها در بازار بورس در حالی رخ داده که برخی از کارشناسان معتقدند، این ریزش‌ها دستوری و در راستای نوسان‌گیری است و عده‌ای دیگر ریزش‌های اخیر را طبیعی و جزو ذات بازارهای سرمایه می‌دانند.

بازار؛ گروه استان‌ها: بورس، سهام و بازار سرمایه چند سالی است، که در کشور ما موردتوجه فعالان اقتصادی و کاربلدهای بازار قرارگرفته و دوره‌های آموزشی برای ورود به این بازار و تحلیل نمودارهای مالی و تحلیل‌های بنیادی آموزش داده می‌شود.

سال ۹۹ با سال‌های دیگر بازار سرمایه متفاوت بود، در این سال برخی تبلیغات و خیال کسب سودهای چند برابری سبب شد، تا هجوم چند برابری از دو سه ماه اول سال به بورس را شاهد باشیم و این روند تا یکی دو ماه گذشته نیز تداوم داشت و به این واسطه بسیاری از افراد ناآشنا و بدون داشتن علم درزمینهٔ بازارهای مالی به‌طور هیجانی وارد بورس شدند.

بسیاری از این افراد با خروج از بازارهای موازی مانند فروش طلا و جواهر و اندک سرمایه خانواده و یا حتی فروش زمین، آپارتمان و یا دریافت پول رهن به‌جای کرایه از مستأجران و یا کاهش پول رهن دست موجر و پرداخت کرایه به وی سرمایه‌های خود را راهی بورس کردند و جمله «در بورس سیب‌زمینی هم بخری سود می‌دهد» نُقل محافل شده بود.

بازارهای گاوی( صعودی) یا اصطلاحاً bullish و خرسی( نزولی) یا اصطلاحاً bearish بورس برای همه جذاب شده بود، اما دیری نپایید، بورس ساز ناسازگاری زد و قیمت‌ها ریخت و آرزوها بر باد رفت و سرمایه‌گذاران هرروز آب رفتن سرمایه‌های خود را روی نمودارهای مالی صفحات موبایل یا لپ‌تاپ خود نظاره می‌کردند. رخدادهایی مانند آزادسازی سهام عدالت، فروش دارا اول و پالایش یکم، طرح سفارش مستقیم و غیرمستقیم و ... همه و همه نشان از ترسناک بودن بازار بورس و بازهای پشت پرده برخی شرکت‌های بزرگ حقوقی و کارگزاری‌ها می‌داد.

سرمایه‌ام در بورس کمتر از نصف شد
یکی از شهروندان اراکی که ادعا می‌کرد، سرمایه ۱۵۰ میلیون تومانی‌اش در بورس به ۷۰ میلیون تومان رسیده است، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: یک خودرو برلیانس داشتم، که قبل از اوج‌گیری قیمت‌های خودرو به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان فروختم و به بورس آمدم، حالا با ۳۰۰ میلیون تومان نیز نمی‌توانم، آن خودرو را بخرم، درحالی‌که پولم در بورس نیز به ۷۰ میلیون تومان رسیده است.

محمد حسینی افزود: ابتدا سود خوبی داشتم و خریدوفروش‌ها راضی‌کننده و از حقوق دریافتی ماهانه‌ام بیشتر بود، اما حدود ۵۰ روز که گذشت، شاهد ریزش قیمت‌ها بودم، ابتدا همه می‌گفتند، بازار در حال اصلاح است و به‌زودی بازمی‌گردد، ولی ضررها هرروز بیشتر شد و هیچ‌گاه قیمت به‌روز اول خود بازنگشت.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار بازار که « آیا آموزش‌های لازم در خصوص بازار سرمایه را دیده بودید؟ » گفت: خیر، آموزشی ندیدم و به تشویق یکی از دوستانم که وی نیز آموزشی ندیده بود، اما تجربه بیشتری داشت، وارد بازار شدم و بسیاری از سهامم را با ضرر فروختم و دوباره خریدم و بازهم با ضرر فروختم. به نظر می‌رسد، مافیای سهام که در اوج مثبت بازار سهام به مردم فروخته‌اند، حالا در کف قصد خرید سهام مردم را دارند.

حداقل تا اوایل دی‌ماه بازار ریزشی است
یک کارشناس تحلیل تکنیکال و فعال بازارهای مالی در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان این‌که آغاز روند منفی در بازار غیرطبیعی و دستوری به نظر می‌رسید، به خبرنگار بازار گفت: به نظر می‌رسد، عده‌ای قصد دارند، با ریزش بازار بورس سهام را در کف بخرند و در ادامه با آغاز ریاست جمهوری رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بازار را پامپ کنند، تا هم به اهداف سیاسی خود برسند و هم بتوانند، بهره‌برداری مالی از نوسان موجود در بازار کنند.

آموزشی ندیدم و به تشویق یکی از دوستانم که وی نیز آموزشی ندیده بود، اما تجربه بیشتری داشت، وارد بازار شدم

مسعود مویدی افزود: عده‌ای مطرح می‌کنند، که ریزش فعلی بازار که تقریباً از مردادماه آغازشده است، اصلاح بازار است، اما اصلاح تعریف خاص خود را دارد و ریزش فعلی چیزی بیش از اصلاح و یک دامپ واقعی است.

وی در پاسخ به این سؤال که روند نزولی بازار سرمایه کی تمام می‌شود، گفت: گمان می‌کنم، باید تا اوایل دی‌ماه شاهد بازار خرسی(ریزشی) باشیم و سپس یک ماه بازار ساید(با نوسان کم) است و در بهمن‌ماه باید شاد آغاز روند صعودی در بازار بود.

تحلیل‌های بنیادی و افزایش قیمت ارز
تحلیلگر کارگزاری آتی‌ساز بازار در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در حالت کلی وقتی نرخ دلار بالا می‌رود، قیمت کالاهای وارداتی افزایش‌یافته و تقاضا برای کالای داخلی نیز افزایش‌یافته و نرخ و تعداد فروش بالا می‌رود و درنهایت ارزش سهام شرکت داخلی رشد می‌کند.

سید ابوالفضل میراحمدی ادامه داد: در شرایط کنونی کشور محدودیت ارز برای تخصیص واردات وجود داشته و مزید بر علت رشد بازار سهام است، به همین دلیل ازنظر بنیادی و فروش می‌توان به بازار خوش‌بین بود و نباید از ریزش‌های اخیر ترسی به خود راه داد. در یک نگاه به نمودارها شاهد تثبیت شاخص در کانال بلندمدت صعودی هستیم، که بعد از رسیدن به سقف کانال وارد اصلاح شد و درنهایت شاهد حمایت و صعود قیمت‌ها خواهیم بود.

بازار در حالت رنج و کف سازی است
تحلیلگر دیگر بازار سرمایه نیز اعتقاد دارد که بازار سرمایه در حال کف سازی و آمادگی برای صعود و رشد قیمت‌ها است و در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: نباید انتظار داشته باشیم، که در کف کانال یک‌دفعه شاهد مثبت شدن شاخص‌های سهامی باشیم.

پشوتن مشهوری نژاد در گفتگو با خبرنگار بازار اضافه کرد: در حال حاضر بازار در حالت رنج(ساید) قرار داشته و چند روز معاملات مثبت و منفی خواهیم داشت و درنهایت فروشندگان از ترید خارج‌شده و ترس خریداران نیز خواهد ریخت و شاخص‌ها مثبت می‌شوند و این امر در بازار سرمایه طبیعی است.

نباید انتظار داشته باشیم، که در کف کانال یک‌دفعه شاهد مثبت شدن شاخص‌های سهامی باشیم

وی از جمع شدن صف‌ها در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: نباید بدون علم و دانش و با ترغیب‌های کورکورانه وارد بازار سرمایه شد، که این امر سبب تحمل خسارت‌های مالی می‌شود. همه بازارها فاز مثبت و منفی دارند، اما برخی افراد صبر کمتری دارند و وقتی بازار وارد فاز منفی می‌شود، خسته شده و از بازار خارج می‌شوند و تحمل فاز منفی را ندارند و لذا زمانی که فاز مثبت می‌شود، فردی که خسته شده و در اوج منفی سهم خود را فروخته و خارج‌شده نیست و مثبت بعدی را نمی‌بیند، تا ضررش جبران شود.

برآیند های منفی
این کارشناس گفت: نباید از فاز منفی بازار حتی به مدت شش ماه یا یک سال خسته شد، امکان ندارد، کسی که ۱۰ سال است، در بورس است، برآیند منفی داشته باشد، چراکه در فاز مثبت بازار ضررهای فاز منفی جبران می‌شود، شش ماه اول سال ۹۹ هرکس در بازار بود، سود کرد، مهم است، که سهامداران استمرار داشته و خسته نشده و بازار را ترک نکنند.  برعکس در بازار مثبت باید هرازگاهی پول و سود را از بازار برداشته و به بخش مسکن یا طلا و یا بازارهای موازی برد، این‌ها همه دانش فعالیت در بازار سرمایه است،

بسیاری از سهامداران بدون نظم لازم وارد بازار شده و به‌زودی خسته و از بازار خارج می‌شوند، در این مواقع نباید بازار را مقصر دانست، بلکه خود ما که بدون صبر و دانش وارد بازار شدیم، مقصر هستیم.

برآوردها نشان می‌دهد، حدود سه میلیون از شهروندان استان مرکزی سهام‌دار بازار سرمایه هستند، که بسیاری از این افراد طی ماه گذشته در فاز منفی بازار در حال فروش سهام و ترک بازار هستند و از سویی دیگر سهامداران حقوقی در پی جمع‌آوری سهام و ایفای نقش پررنگ‌تری در شرایط کنونی بازار سرمایه هستند.

کد خبر: ۵۳٬۸۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha