۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
 بهترین مدعیان کابینه «جو بایدن»؛ ترکیب سنا انتخاب دموکراتها را محدود می‌کند
فارن پالیسی بررسی کرد:

بهترین مدعیان کابینه «جو بایدن»؛ ترکیب سنا انتخاب دموکراتها را محدود می‌کند

اینکه چه کسانی عضو کابینه «جو بایدن» می شوند به تعداد اعضاء دموکرات یا جمهوریخواه مجلس سنا بستگی دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی «فارن پالیسی» اخیرا مقاله ای با قلم «رابی گرامر»، «جک دتچ» و «امی مکینون» با عنوان «بهترین مدعیان کابینه جو بایدن» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

در شرایطی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی ایالات متحده آمریکا از پذیرفتن شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امتناع ورزیده و حتی به نظر می رسد برای دوره دوم ریاست جمهوری خود آماده می شود، «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب برنامه های انتقال به کاخ سفید در ژانویه را به پیش می برد.

در طی کمپین انتخاباتی، بایدن مسیر دولت خود در صحنه جهانی را روشن کرد و این مهم نشانگر بازگشت به چند جانبه گرایی و ترمیم روابط با نزدیکترین متحدان تاریخی واشنگتن است. نحوه انجام این کار بستگی زیادی به نحوه انتخاب پرسنل کابینه وی دارد.

اینکه چه کسی می تواند وارد کابینه بایدن شود نیز به این بستگی دارد که چه حزبی مجلس سنا را کنترل می کند. اگر دموکرات ها اکثریت سنا را به دست آورند، بایدن با فشار بیشتری از جناح چپ حزب خود جهت استفاده از مترقیان برای هدایت وزارت خارجه و سایر آژانس های فدرال مواجه خواهد شد. اما اگر جمهوریخواهان کنترل مجلس سنا را حفظ کنند، بعید است آنها چنین نامزدهایی را تأیید کنند. تاکنون نه بایدن و نه هریس علناً در مورد افرادی که برای مناصب کابینه و سایر پست های ارشد معرفی می شوند، صحبت نکرده اند.

اما بر اساس مکالمه با دوازده مشاور کمپین بایدن و کارشناسان سیاست خارجی دموکرات و دیگر مقامات پیشین، مهمترین مدعیان پست های مهم مدیریتی در دولت بایدن در این مقاله معرفی می شوند.

وزیر امور خارجه
«سوزان رایس»:
رایس رقیب اصلی بایدن از زمان کلینتون تاکنون یک پایه اصلی در محافل سیاست خارجی دموکرات ها بوده است. وی در دوره نخست ریاست جمهوری «باراک اوباما» به عنوان سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد و سپس در  دوره دوم ریاست جمهوری وی به عنوان مشاور امنیت ملی فعالیت کرد. رایس در حال جانشینی «هیلاری کلینتون» به عنوان وزیر امور خارجه بود اما به دنبال جنجال های مربوط به حملات تروریستی بنغازی در سال ۲۰۱۲ نام خود را از توجه عموم خارج کرد. دست اندرکاران سیاست خارجی دموکرات وی را به عنوان گزینه برتر برای تصدی پست وزیر امور خارجه توصیف می کنند اما اذعان می کنند که اگر جمهوری خواهان کنترل سنا را حفظ کنند، ممکن است با یک روند تأیید دشوار روبرو شود.

«آنتونی بلینکن»: بلینکن یکی دیگر از پیشکسوتان تیم سیاست خارجی دولت اوباماست و یکی از نزدیکترین مشاوران و معتمدان بایدن بوده است. بلینکن در زمان کلینتون در شورای امنیت ملی و سپس به عنوان کارمند ارشد کمیته روابط خارجی سنا خدمت کرد در حالی که بایدن بعنوان رئیس کمیته خدمت می کرد. وی شخصیت مهمی در تیم سیاست خارجی اوباما بود و به عنوان معاون مشاور امنیت ملی و سپس معاون وزیر خارجه فعالیت می کرد. نمایندگان دموکرات وی را به عنوان وزیر امور خارجه در دولت بایدن می بینند. سایر افراد نزدیک به کارزار بایدن با توجه به روابط نزدیک و شخصی وی با بایدن انتظار دارند وی بعنوان مشاور امنیت ملی و نه وزیر خارجه منصوب شود.

سناتور «کریس مورفی»: مورفی، یکی از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنا به عنوان یکی از قوی ترین صداهای سیاست خارجی در جناح چپ مترقی ظاهر شده است. ماه ها پس از ورود ترامپ به کاخ سفید در سال ۲۰۱۷، مورفی چشم انداز طولانی مدت خود از سیاست خارجی را منتشر کرد که توسط برخی کارشناسان در واشنگتن به عنوان ستون فقرات یک دکترین مترقی در سیاست خارجی دموکرات ها دیده می شود. مشاوران کمپین و دستیاران کنگره معتقدند با توجه به روابط خوب مورفی با بایدن و روابط کاری آنها، اگر جمهوریخواهان کنترل سنا را حفظ کنند احتمال تأیید او نسبت به سایر گزینه های مترقی بیشتر است.

سناتور «کریس کونز»: کونز یکی دیگر از اعضای کمیته روابط خارجی سنا است که رابطه نزدیکی با بایدن دارد. کونز به عنوان یک کارگزار سیاست و قانونگذار که روابط کاری قوی با جمهوری خواهان دارد مشهور است. وی قانون دو حزبی را ایجاد کرد که بر اساس آن بودجه توسعه بین المللی ایالات متحده آمریکا و قانون شکنندگی جهانی مورد بازنگری قرار گرفت. وی بیش از یک میلیارد دلار برای پیشگیری از درگیری و ایجاد صلح در کشورهای شکننده اختصاص داد. حتی در میان دعوای حزبی در واشنگتن، کونز علناً خواستار بازگشت به سیاستگذاری خارجی دو حزبی شده است.

نام های دیگری که برای تصدی پست وزیر امور خارجه مطرح شده اند عبارت است از : «سامانتا پاور» سفیر سابق ایالات متحده  آمریکا در سازمان ملل، «میت رامنی» سناتور جمهوری خواه و «ویلیام برنز»، معاون سابق وزیر امور خارجه که در حال حاضر رئیس بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی است.

وزیر دفاع
«میشل فلورنوی»:
فلورنوی آماده است تا اولین وزیر دفاع زن ایالات متحده آمریکا شود. فلورنوی - معاون سیاسی سابق وزیر دفاع آمریکا - به ارتش آمریکا جهت تقویت قدرت نظامی خود در برابر چین با سرمایه گذاری در فن آوری های پیشرفته - از جمله برخورد با سیستم های تسلیحاتی تقویت شده پکن برای جلوگیری از دسترسی ایالات متحده آمریکا به اقیانوس آرام غربی -  فشار وارد نموده است.

سناتور «تامی داکورث»: داکورث - خلبان سابق ارتش ایالات متحده آمریکا در جنگ عراق که پس از اصابت هواپیما توسط نارنجک موشکی، هر دو پای خود را از دست داد- به عنوان یک اسب تاریک در مکالمات برای تصدی پست وزارت دفاع ظاهر شده است. داکورث به عنوان معاون احتمالی بایدن مورد توجه قرار گرفت اما در نهایت کاملا هریس انتخاب شد. وی از منتقدان جدی سیاست خارجی ترامپ بوده است.

«جه جانسون»: به عنوان وزیر سابق امنیت ملی اوباما و مشاور عالی پنتاگون، جانسون تجربه ای دارد که می تواند نیازهای سیاسی و قانونی لازم برای وزیر دفاع شدن را برای وی فراهم کند. جانسون در هیئت مدیره لاکهید مارتین فعالیت می کند و به عنوان یک معمار قانونی برای تلاش های ضد تروریستی دولت اوباما دیده می شود.

مدیر اطلاعات ملی
«رابرت کاردیلو»:
کاردیلو ۳۵ سال در جامعه اطلاعاتی آمریکا از جمله به عنوان معاون مدیر آژانس اطلاعات دفاعی کار کرده است. وی از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ به عنوان مدیر آژانس اطلاعات ملی خدمت کرد. کاردیلو یکی از ۷۸۰ مقام بازنشسته امنیت ملی بود که نامه ای را در حمایت از نامزدی بایدن امضا کرد.

«سو گوردون»: گوردون افسر سازمان سیاست که نزدیک به چهار دهه در بخش اطلاعاتی خدمت کرده است. گوردون هم مورد احترام جمهوری خواهان و هم دموکرات هاست.

«لیزا موناکو»: مشاور رئیس سابق مرکز مبارزه با تروریسم و ‌امنیت داخلی اوباما مدعی برای تصدی چند نقش از جمله مدیر اطلاعات ملی است. موناکو از دیرباز با رئیس جمهور منتخب ارتباط برقرار نموده از جمله در دهه ۱۹۹۰ در کمیته قضایی مجلس سنا با بایدن همکاری کرده است. وی پیش از تصدی پست خود در کاخ سفید اوباما، ۱۵ سال را به عنوان دادستان فدرال و به عنوان مشاور و رئیس ستاد FBI به سر برد. وی از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ دستیار دادستان کل امنیت ملی بود - اولین زنی که در این سمت خدمت کرده است.

مدیر سیا
«توماس دونیلون»:
دونیلون که یکی از مسئولان سیاست خارجی و امنیت ملی دموکرات ها بود، به عنوان دومین مشاور امنیت ملی اوباما خدمت کرد و از زمان اولین کار خود در کاخ سفید در سال ۱۹۷۷ در زمان دولت کارتر، با سه رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا همکاری نزدیک داشته است. دونیلون و برادرش «مایک دونیلون» که به عنوان استراتژیست ارشد در مبارزات انتخاباتی بایدن فعالیت می کرد، مدتهاست که با رئیس جمهور منتخب رابطه نزدیکی داشته است. همسر دونیلون به عنوان رئیس ستاد همسر بایدن - زمانی که او بانوی دوم بود - فعالیت می کرد.

«آریل هاینز»: هاینز اولین زنی است که به عنوان معاون رئیس سازمان سیا و سپس به عنوان معاون مشاور امنیت ملی در دوره دوم ریاست جمهوری اوباما خدمت می کرد. هاینز در ماه ژوئن جهت نظارت بر تیم سیاست گذار و امنیت ملی به کمپین بایدن پیوست.

«مایکل مورل»: مورل یک مقام اطلاعاتی بوده که تمام تلاش خود را برای سرپرستی مدیر سیا در سال ۲۰۱۳  انجام داد. وی در دولت اوباما توسط رئیس جمهور وقت  مورد توجه قرار گرفت. در حالی که وی طی چهار سال گذشته مخالف ترامپ بوده و مورد علاقه انواع آژانس هاست، از اقدامات پنهان هواپیماهای بدون سرنشین دولت اوباما دفاع کرد. وی می تواند به عنوان نامزد بالقوه مدیر سیا در اتاق فوقانی سردرد ایجاد کند.

سفیر امریکا در سازمان ملل
سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل به طور سنتی از نفوذ بالایی در سیاست خارجی ایالات متحده  آمریکا، به ویژه در دولت های دموکرات برخوردار است. مهمترین مدعیان این پست عبارتند از:

«وندی شرمن»: شرمن استاد مدرسه هاروارد کندی و یک دیپلمات ارشد در دولت اوباما بوده که به عنوان معاون سیاسی وزیر امور خارجه دولت اوباما خدمت کرده است. وی از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، نقشی اساسی در ساخت و اجرای توافق هسته ای ایران که ترامپ از آن خارج شد، داشت. بایدن متعهد شده است که تعهدات آمریکا در برجام را پس از روی کار آمدن رعایت کند. با انعقاد برجام می توان به مهارت، ارتباط و دانش نهادی شرمن پی برد، اگرچه بازگشت به برجام سخت خواهد بود.

«پیت بوته جیج»: با توجه به حضور بوته جیج در فرایند اولیه انتخابات به عنوان نامزد حزب دموکرات، بسیاری از اعضای حزب دموکرات معتقدند وی آینده سیاسی درخشانی در پیش رو دارد. آگاهان سیاست خارجی دموکرات می گویند: بوته جیج - کهنه سربازی نظامی، علی رغم عدم تجربه نسبی در سیاست خارجی واشنگتن، به دلیل قدرت و مهارتهای ارتباطی موثر می تواند رقیب سرسختی برای تصدی پست سفیر امریکا در سازمان ملل باشد. اگر سرانجام بوته جیج برای این پست معرفی و تأیید شود، اولین سفیر همجنسگرای ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل خواهد بود.

«نیکلاس برنز»: برنز به عنوان یک دیپلمات ارشد - سفیر ایالات متحده آمریکا در ناتو و معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه – در دولت بوش فعالیت می کرد. برنز مشاور مبارزات انتخاباتی بایدن در زمینه سیاست خارجی بوده  و با بلینکن ارتباط طولانی مدت دارد.

«لیندا توماس گرینفیلد»: توماس گرینفیلد یکی دیگر از افسران با تجربه ای است که به عنوان معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور آفریقا در دولت اوباما خدمت می کرد. وی از زمان ترک وزارت در سال ۲۰۱۷، طرفدار جدی اصلاح وزارت امور خارجه و بهبود آن بوده است، ضمن اینکه همواره از دولت ترامپ به دلیل سوء مدیریت و به حاشیه بردن کارشناسان شغلی در این بخش انتقاد می کرد.

کد خبر: ۵۳٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha