۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۷
ضرورت افزایش دانش سرمایه‌گذاری در کشور؛ اعتماد به دولت را خدشه‌دار نکنیم
بازار از همدان گزارش می‌دهد؛

ضرورت افزایش دانش سرمایه‌گذاری در کشور؛ اعتماد به دولت را خدشه‌دار نکنیم

همدان- بورس بازاری است که ورود به آن بدون دانش و استفاده از نظر مشاوران و کارشناسان خبره نه تنها بازدهی نخواهد داشت بلکه ریسک از دست دادن سرمایه را بالا می‌برد بنابراین مردم باید برای ورود به این بازار دانش خود را ارتقا دهند.

بازار؛ گروه استان‌ها: بهمن ماه سال گذشته تب بازار بورس در کشور بسیار بالا گرفت و سرمایه‌گذاری در آن طرفداران بسیاری پیدا کرد تا جایی که تقریباً در بیشتر محافل و مجامع، صحبت از سیگنال‌های بورس بود و از بورس بازهای قدیمی تا تازه واردهایی که برای کسب سودهای بالا وارد این بازار شده‌اند، همه و همه درگیر شاخص بورس ایران شدند.

این استقبال به حدی شد که بسیاری از مردم بدون داشتن دانش و آگاهی از بورس حتی زندگی خودشان را فروختند و برای کسب درآمد بالا وارد بازار بورس شدند غافل از اینکه بدون داشتن حداقل دانش لازم از بازار بورس احتمال از دست دادن همان اندک سرمایه نیز بسیار زیاد است.

دولت به صورت جدی از بورس حمایت کرد و چشمان را بر روی حبابی بودن بازار بست و داستان تا جایی پیش رفت که قیمت اکثر قریب به اتفاق سهام بازار بورس افزایش پیدا کرد

متأسفانه از سوی دیگر دولت هم به صورت جدی از بورس حمایت کرد و چشمان را بر روی حبابی بودن بازار بست و داستان تا جایی پیش رفت که قیمت اکثر قریب به اتفاق سهام بازار بورس افزایش پیدا کرد؛ در همین گیر و دار زمزمه‌هایی شنیده می‌شد که احتمال ریزش ناگهانی شاخص را دور از ذهن نمی‌برد؛ بهرحال چندی نگذشت که به یکباره شاخص کل روند نزولی به خود گرفت و در حالی که تا دو میلیون ۱۰۰ واحد بالا رفته بود در مسیر سراشیبی افتاد و همین اتفاق سبب شدن تا سهامداران در صف فروش سهم قرار گیرند و صف‌ها در فروش قفل شود.

کمی دقیق که می‌شویم دلایل متعددی برای حال و روز این روزهای بورس ایران متحمل است اما خبرنگار بازار در بررسی برخی دلایل با مطلعین این بخش گفتگوهایی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

امین بهرامی کارشناس مسائل اقتصادی و مالی بورس استان همدان و مدیر مجموعه کافه سرمایه در این استان است؛ وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه با سیاست‌های پولی و مالی منطقی و راهبردی و اقتصادی می‌توانیم از بحران بازار بورس خارج شویم، گفت: ریسک سرمایه گذاری ماهیت اصلی این بازار است.

امین بهرامی افزود: سهامداران باید قبل از ورود به بازار بورس روند کاری بازار را مطالعه کنند و آگاهی کامل از نوسانات در این بازار داشته باشند و به واسطه هیجان وارد این بازار نشوند.

رشد غیراصولی بازار سرمایه همیشه باعث ضرر به سهامداران خرد می‌شود در حالی که حرفه‌ای‌ها به موقع از بازار خارج شده و مانع از ضرر و زیان احتمالی خود خواهند شد

بهرامی گفت: رشد غیراصولی بازار سرمایه همیشه باعث ضرر به سهامداران خرد می‌شود در حالی که حرفه‌ای‌ها به موقع از بازار خارج شده و مانع از ضرر و زیان احتمالی خود خواهند شد.

وی افزود: زمانی که ورود پول به بازار سرمایه افزایش می‌یابد قیمت‌ها صعودی می‌شود اما متأسفانه سهامداران دقت نمی‌کنند که قیمت سهم مورد نظر برای خرید ارزنده است یا خیر و همچنین در زمان فروش هم نسبت به قیمت واقعی سهم دقت نمی‌کنند و با نرخ بسیار پایین‌تر از ارزش ذاتی سهام اقدام به فروش سهام خود می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی بازار بورس بابیان اینکه برخی افراد علت ریزش بورس را مداخله دولت در این بازار می‌دانند و برخی دیگر از دولت می‌خواهند با مداخله حمایتی در این بازار، از زیان بیشتر سهام‌داران خرد جلوگیری کند، گفت: مردم باید بدانند که ما قبلاً هم با بحران‌هایی در این بازار مواجه شده ایم اما افرادی که در این بحران‌ها پایدار ماندند برنده شدند هرچند که این کار ریسک را بالا برده اما به هر حال بازدهی هم بالا رفته اما باید مقداری پایداری بیشتری داشت زیرا بحران به هر حال باید رفع شود.

سهامداران برای جلوگیری بیشتر زیان مالی؛ علم خود را در زمینه بازار بورس بالا ببرند چرا که باقی ماندن در این بازار بدون دانش و تخصص لازم باعث ضرر بیشتر آنها می‌شود

وی به سهامداران بورس توصیه کرد: سهامداران برای جلوگیری بیشتر زیان مالی؛ علم خود را در زمینه بازار بورس بالا ببرند چرا که باقی ماندن در این بازار بدون دانش و تخصص لازم باعث ضرر بیشتر آنها می‌شود و حتی اگر فرصت شرکت در کلاس‌های حضوری را ندارند از ظرفیت ایجاد شده در برگزاری کلاس‌های آنلاین بورس غافل نشوند.

مدیر دفتر تالار بورس منطقه‌ای همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بازار بورس دارای استرس و هیجان بسیار است، گفت: نکته مهم برای ورود به بازار بورس دانش افراد است و بر همین اساس به دلیل نوسانات این بازار افراد باید حتماً سرمایه مازاد خود را وارد بازار بورس کنند.

دولت برای حمایت از بورس اینکه فقط مردم را به سرمایه‌گذاری در این بازار تشویق کند کافی نیست بلکه باید واگذاری‌های خود را در این بازار افزایش دهد

امید زرینی درباره مداخله‌های حمایتی دولت از بورس گفت: دولت برای حمایت از بورس اینکه فقط مردم را به سرمایه‌گذاری در این بازار تشویق کند کافی نیست بلکه باید واگذاری‌های خود را در این بازار افزایش دهد؛ در این صورت این مداخله به نوعی مؤثر دولت در بورس محسوب می‌شود برای نمونه زمانی که شستا در بورس عرضه شد، درصد پایینی از این شرکت واگذار شد؛ دولت این امکان را دارد که پس از افزایش قیمت سهام این شرکت، درصد بیشتری از سهم خود در آن را از طریق بورس واگذار کند

این کارشناس بورس استان همدان ادامه داد: استفاده دولت از ظرفیت بورس برای افزایش واگذاری‌ها را می‌توان به مداخله مثبت دولت در این بازار تعبیر کرد با این حال به نظر می‌رسد دولت از این فرصت به خوبی استفاده نکرد در حالی که امکان بهره‌برداری‌های بیشتر از فرصت بازار سرمایه برای دولت وجود داشته است.

سیاست‌گذار از آزادسازی سهام عدالت دو هدف عمده را دنبال می‌کرده است؛ هدف اصلی کمک به معیشت خانوارها و هدف فرعی نیز ایجاد تعادل نسبی در بازار سرمایه در شرایطی که سمت تقاضا عطش بسیار بالایی داشته است

زرینی در خصوص نقش سهام عدالت در روند ریزشی بازار بورس نیز گفت: به‌نظر می‌رسد سیاست‌گذار از آزادسازی سهام عدالت دو هدف عمده را دنبال می‌کرده است؛ هدف اصلی کمک به معیشت خانوارها و هدف فرعی نیز ایجاد تعادل نسبی در بازار سرمایه در شرایطی که سمت تقاضا عطش بسیار بالایی داشته است.

وی با توجه به اینکه بیشتر سهامداران سهام عدالت افراد کم درآمد جامعه هستند، گفت: بازار بورس یک دفعه با صف زیاد فروش سهامداران رو به رو شد که متأسفانه این تصمیم عواقب تورمی را به دنبال داشت.

وی عنوان کرد: تا زمانی که این سیاست‌ها به صورت شفاف و منطقی روشن و اعلام نشود، بورس از حالت بحرانی فعلی بیرون نخواهد آمد.

زرینی با اشاره به اینکه امیدواریم هر چه زودتر جلوی این بحران گرفته شود، گفت: مسئولان با اتخاذ تدابیر مناسب اجازه ندهند بیشتر از این روند نزولی شاخص‌ها نگران کننده شود و امیدواریم شاهد بازگشت رونق به بازار سهام باشیم.

کد خبر: ۵۳٬۷۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha