۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
کار بانک مرکزی کنترل قیمت نیست
کارشناس مسائل اقتصادی:

کار بانک مرکزی کنترل قیمت نیست

یوسفی، اقتصاددان گفت: کار بانک مرکزی کنترل قیمت و مداخله در بازار نیست، بلکه آزادسازی قیمت‌ها است. این نهاد باید هدف فوق را در سرلوحه کار خود قرار دهد و آن را فراموش نکند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، به تازگی و در جلسه هیات دولت بانک مرکزی توسط رییس جمهور موظف شد روند منطقی سازی نرخ ارز را تداوم بخشد. پس از آنکه جو بایدن نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آرا مورد نیاز برای ورود به کاخ سفید را به دست آورد، نرخ ارز به یکباره کاهشی شد. البته پیش از این اتفاق هم رییس کل بانک مرکزی بارها هشدار داده بود که در بازار ارز سرمایه گذاری نشود، اما در این رونند تاثیرات بین الملل را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

انتخابات آمریکا در کنار سیاست‌های در نظر گرفته شده این نهاد تاثیرگذار پولی در سطح کشور بازار ارز را به سمت کاهش نرخ ارز پیش برده و با توجه به دستور رییس‌جمهور انتظار می‌رود تا این مسئله ادامه پیدا کند.

محمدقلی یوسفی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در خصوص اقداماتی که بانک مرکزی برای منطقی سازی نرخ ارز باید انجام دهد، گفت: بانک مرکزی قبل از هر رفتاری باید در نظر داشته باشد که صرفا در قبال حوادث مربوط به خود  مسئول است و بسیاری از اتفاقات جامعه به این نهاد پولی و مالی ارتباط پیدا نمی‌کند. تشدید تحریم‌ها، سیاست‌های غلط داخلی یا دخالت گروه‌هایی که از نظر حقوقی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی فعال هستند، تحولاتی را رقم می‌زنند که اصلاح آنها خارج از توان بانک مرکزی است.

وی در ادامه اضافه کرد: بروکراسی عریض و طویل اداری، تغییر سازمان‌ها، افزایش اشتغال در دستگاه‌های دولتی، ناکارامدی، تغییر سیاست‌ها  و تحولاتی مانند کرونا و ... که در داخل کشور شکل می‌گیرد از جمله مواردی به حساب می‌آید که نه بانک مرکزی آنها را به وجود آورده و نه از سوی این نهاد قابل کنترل است. بانک مرکزی تنها می‌تواند تا جایی که به وظایف قانونی‌اش لطمه وارد نشود، کمک کند.

این اقتصاددان در این خصوص یادآور شد: بانک مرکزی باید سیاست‌هایی را دنبال کند که با سایرین هماهنگ باشد. به طور نمونه زمانی که بروکراسی زیاد است، هزینه دولت بالا می‌رود و قاعدتا نیاز به منابع بانکی پیدا می‌کند، در چنین وضعیتی بانک مرکزی تلاش خود را به کار می‌بندد تا به کمک آید، اما چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

یوسفی در این رابطه تاکید کرد: بانک مرکزی در اقتصاد آزاد می‌تواند نقش فعال‌تری ایفا کند. در شرایط موجود  نباید تحت تاثیراحساسات و یا شعارها قرار گیرد. کار این نهاد کنترل قیمت و مداخله در بازار نیست، بلکه آزادسازی قیمت‌ها است. هدف فوق را باید در سرلوحه کار حود قرار دهد و آن را فراموش نکند. بانک مرکزی نباید با سیاست‌هایی رانت به وجود آورد. گرچه همیشه گروه‌های فشاری وجود دارند که به دنبال استفاده از رانت هستند.

این استاددانشگاه در ادامه افزود: دولتمردان باید بدانند چنانچه در جایی اشتباهی رخ می‌دهد، منشاء آن را مورد اصلاح قرار دهند، نباید همه به پوشاندن سیاست اشتباه کمک کنند. بنابراین جایز نیست تا بانک مرکزی برای اجرا وظیفه اصلی خود درگیر مسائلی که به او ربطی ندارد شود.

وی در خصوص کمک دولت به بانک مرکزی در این زمینه تصریح کرد: دولت بهتر است بر بانک مرکزی اعمال فشار نکند و بر فرض جهت تعیین نرخ ارز تکلیفی را مورد تاکید قرار ندهد. زیرا اولا نرخ‌ها چه ارز باشد یا سایر موارد متغیر معلول هستند که علت آنها موارد دیگری است. راه‌حل بالا نرفتن نرخ ارز مبارزه با علت نیست. مانند کسی که تب دارد، به جای یافتن علت آن مدام درصدد کنترل با پاشویه برمی‌آیند که قاعدتا تنها نتیجه ظاهری به دست می‌آورند.

این اقتصاددان در ادامه توضیح داد: باید مشخص شود که هدف از پایین آوردن نرخ دلار چیست. چنانچه نرخ دلار به دو تومان هم برسد، آیا تورم کاهش پیدا خواهد کرد؟

کد خبر: ۵۳٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha