۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
بایدن تا اوایل سال ۲۰۲۱ به برجام باز می‌گردد/ موافقان و مخالفان بازگشت آمریکا کدامند؟
رسانه‌های آمریکایی پیش بینی کردند؛

بایدن تا اوایل سال ۲۰۲۱ به برجام باز می‌گردد/ موافقان و مخالفان بازگشت آمریکا کدامند؟

بازگشت امریکا به توافق هسته ای ایران یکی از مهمترین طرح های او که قرار است از ابتدای دوره ریاست جمهوری اش با جدیت آن را پیش بگیرد. سی ان بی سی مدعی است در صورتیکه هر دو طرف برای احیای این توافق مصمم باشند، در آینده ای نزدیک شاهد از سرگیری مذاکرات دوطرف خواهیم بود.

بازار؛ گروه بین الملل: مساله هسته ای ایران یکی از مسایل مورد بحث در رسانه های امریکا است. رسانه های طرفدار دونالد ترامپ در مورد نادرست بودن سیاست بازگشت امریکا به توافق هسته ای صحبت می کنند و رسانه های طرفدار بایدن یا مخالف ترامپ در مورد تاثیرات مثبت این سیاست امریکا روی وجهه این کشور در سطح بین المللی سخن می گویند.

فاکس نیوز یکی از رسانه های طرفدار ترامپ و مخالف بازگشت امریکا به توافق هسته ای ایران است. این رسانه مصاحبه ای با ژنرال «مک مستر» مشاور پیشین امنیت ملی دولت ترامپ انجام داده است. او که حامی سیاست فشار حداکثری اقتصادی علیه ایران است بر این باور است بازگشت امریکا به توافق هسته ای ایران یک اشتباه استراتژیک است و می تواند شکست های بزرگی را برای امریکا به همراه بیاورد. او حتی در مورد نام گذاری توافق هسته ای به نام بزرگترین دستاورد دیپلماتیک قرن هم اعتراض داشت  و بیان کرد: «توافق هسته ای امریکا و ایران یک فاجعه سیاسی بود.»

 اما در روی دیگر ماجرا شمار زیادی از اعضای ارشد سیاسی امریکا در رسانه های مخالف ترامپ از این سیاست استقبال کردند. سی ان بی سی به سخنان «کاملا هریس» معاون رییس جمهور منتخب امریکا اشاره کرد و نوشت: «هریس بیان کرد خارج شدن امریکا از توافق هسته ای مزیتی برای امریکا نداشت و باعث افزایش امنیت این کشور نشد. پس این سیاست نادرست بود. تعامل سازنده با ایران و جهان در قالب توافق هسته ای می توانست بخش زیادی از مشکلات را برطرف کند. تعاملی که به دلیل سیاست نادرست دونالد ترامپ شکل نگرفت.» 

این رسانه مدعی شد: «جو بایدن برای بازگشت به توافق هسته ای ایران و احیای آن مصمم است و تمامی موانع را پشت سرخواهد گذاشت. بنابراین اگر هر دو طرف با جدیت این طرح را پیگیری کنند در آینده ای نزدیک شاهد از سرگیری مذاکرات خواهیم بود.»

بایدن در ابتدای سال ۲۰۲۱ به توافق بازمی گردد
اما آسوشیتد پرس از جنبه دیگری به این مساله پرداخته است. او با الیوت آبرامز نماینده سابق ویژه مربوط به ایران مصاحبه  کرد و به نقل از او نوشت: «جو بایدن بعد از شروع کارش به عنوان رییس جمهور به سرعت به توافق هسته ای باز می گردد. او تیمی را برای دولت جدید خود در نظر گرفته است که اغلب در دوره ریاست جمهوری اوباما حضور داشتند و در جریان مذاکرات هسته ای ایران نیز فعال بودند. فعال شدن این تیم در مذاکره با ایران می تواند سرعت رسیدن به نتیجه را افزایش دهد که برای هر دو طرف مساله ای مطلوب است.»

وی در مورد برداشته شدن تحریم های ایران نوشت: «اگر امریکا قصد بازگشت به توافق هسته ای را داشته باشد، باید تحریم های هسته ای را بردارد ولی دولت امریکا به خصوص در دوره دونالد ترامپ تحریم های زیادی در زمینه مساله موشکی و فعالیتهای منطقه ای ایران، علیه این کشور وضع کرده است که این تحریم ها حذف نخواهد شد.»

او در مورد تاثیر حضور اکثریت جمهوری خواه در سنای امریکا گفت: «نتیجه انتخابات مجلس نمایندگان مشخص است و اکثر کرسی ها به نمایندگان دموکرات اختصاص دارد ولی نتیجه انتخابات سنا هنوز مشخص نیست. پیش بینی می شود جمهوری خواهان اکثریت سنا را داشته باشند و همین مساله حصول نتیجه برای تصمیمات بایدن در زمینه توافق هسته ای ایران را سخت خواهد کرد.»

امریکا به اسراییل هم پشت پا خواهد زد
فایننشال تایمز بر این باور است تلاش بایدن برای بازگشت به توافق هسته ای ایران و از سر گیری مذاکرات با مخالفت اسراییل روبرو می شود. این کشور یکی از شرکای مهم امریکا است و در سالهای اخیر سیاستهای زیادی برای راضی نگهداشتن اسراییل توسط دولت امریکا اجرا شد. این رسانه اروپایی در ادامه نوشت: «تاکید بایدن برای شروع مذاکره با ایران و بازگشت به توافق هسته ای را می توان به معنای آزمونی برای رابطه دو کشور امریکا و اسراییل دانست. اسراییل یکی از اصلی ترین مخالفان توافق هسته ای ایران بود و انتظار می رود برای ممانعت از بازگشت امریکا به این توافق از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند.»

 اما در طرف دیگر ماجرا، کشورهای اروپایی قرار دارند که حامی توافق هسته ای و توسعه همکاری با امریکا در این زمینه هستند. اهمیت این مساله برای اروپا به اندازه ای است که بایدن در تماس تلفنی با «امانوئل مکرون» در مورد توافق هسته ای با ایران صحبت کرده است و مقامات آلمانی هم در مورد ضرورت بازگشت امریکا به این توافق صحبت کرده اند. یکی از مقامات کشور آمریکا در مصاحبه با دویچه ووله  گفت: «ایران و کشورهای ۵+۱ توافق هسته ای را در سال ۲۰۱۵ منعقد کردند و ایران به طور کامل به این توافق پایبند بود. اما طرف غربی نتوانست به هیچ بخشی از تعهدات خود پایبند بماند و همین مساله باعث خارج شدن ایران از بخشی از تعهدات برجام شد. حال باید امریکا با بازگشت به توافق حسن نیت خود را نشان دهد و امکان توسعه تجارت با ایران فراهم شود. در غیر این صورت توافقی باقی نخواهد ماند.»

در این روزها که امریکا با چالش همه گیری کرونا و تنشهای ناشی از عدم پذیرش نتیجه انتخابات توسط دونالد ترامپ روبرو است، مساله ایران به یکی از اصلی ترین مسایل مورد بحث در رسانه ها تبدیل شده است. بحث بر سر این است که آیا توافق دوباره احیا می شود یا خیر؟ آیا هر دو طرف به طور واقعی تمایل برای احیای این توافق را دارند یا اینکه کارشکنی های مختلف می تواند زمینه را برای عدم حصول نتیجه از این تلاشها فراهم کند؟ پاسخ  تمامی این سوالها در گذر زمان مشخص خواهد شد.

کد خبر: ۵۳٬۷۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha