۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
حمل و نقل کالاهای فله به صورت ریلی از شلمچه آغاز شد/ توسعه صادرات ایران از جنوب غرب
گزارش خبری بازار؛

حمل و نقل کالاهای فله به صورت ریلی از شلمچه آغاز شد/ توسعه صادرات ایران از جنوب غرب

خرمشهر- حمل و نقل کالاهای فله به صورت ریلی در مرز تجاری شلمچه آغاز شد که در فاز نخست، صادرات کالای «کلینکر» از این طریق به کشور عراق صورت گرفت.

محمود نواصر؛ بازار: مرز زمینی شلمچه و مرز دریایی خرمشهر (اروندرود) به‌تدریج از تیر۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق و از مهر همان سال برای عزیمت زائران عتبات عالیات باز شد.

این مرز در ۱۵ کیلومتری خرمشهر و ۲۵ کیلومتری شهر بصره عراق قرار دارد. خوزستان با استان‌های میسان و بصره عراق روابط اقتصادی، تجاری، فرهنگی و آموزشی دارد.

شلمچه بزرگترین بارانداز صادراتی ایران است که یک چهارم صادرات مناطق آزاد کشور را نیز به خود اختصاص داده است. حمل و نقل کالای فله به صورت ریلی در شلمچه یکی از موضوعات محوری بوده که نقش مهمی نیز در ارزآوری دارد.

سرانجام حمل و نقل کالاهای فله به صورت ریلی در مرز تجاری شلمچه با صادرات «کلینکر» طی آخرین روز از هفته جاری رسما افتتاح شد.

ایران سالیانه ۱۲ میلیون تن کلینکر به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌کند که از این میزان کشور عراق به عنوان بزرگترین و نخستین شریک تجاری بزرگترین خریدار کلینکر ایران به شمار می‌رود

صادرات سه میلیون تن کلینکر
سید علی موسوی، معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند در این آئین اظهار کرد: پیش از این تخلیه و بارگیری کلینکر سیمان در بندر خرمشهر صورت می‌گرفت و سبب بروز مشکلات زیست محیطی می‌شد که با اتصال ریل راه آهن به شلمچه جهت حمل کالاهای فله‌ای، علاوه بر کاهش این مشکلات، هزینه‌های حمل و نقل برای صادرکنندگان نیز کمتر می‌شود.

وی افزود: با افتتاح این خط ریلی پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری ۳ میلیون تن کلینکر سیمان از منطقه آزاد اروند به عراق صادر شود.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند گفت: ایران سالیانه ۱۲ میلیون تن کلینکر به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌کند که از این میزان کشور عراق به عنوان بزرگترین و نخستین شریک تجاری بزرگترین خریدار کلینکر ایران به شمار می‌رود.

بارگیری ۶۰۰ تن سیمان
موسوی ادامه داد: منطقه آزاد اروند در هفت ماه گذشته بعد از بوشهر و بندر امام خمینی(ره) سومین منطقه به لحاظ صادرات کلینکر کشور بوده است.

وی عنوان کرد: امیدواریم منطقه آزاد اروند تا پایان سال جاری به عنوان اولین صادر کننده کلینکر در کشور لقب گیرد، در حال حاضر ۳۰ درصد صادرات کلینکر کشور از طریق این منطقه صورت می‌گیرد.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند: امروز با افتتاح حمل و نقل کالای فله به صورت ریلی در شلمچه ۶۰۰ تن سیمان درود بارگیری شد و در آینده سیمان آبی یک، سیمان هگمتانه، سوفیان نیز به این ظرفیت اضافه خواهند شد تا بتوانیم در پایان سال رقم صادراتی به سه میلیون تن صادرات کلینکر برسیم.

لزوم توجه به مسئولیت‌های اجتماعی
محمد حیدری، فرماندار خرمشهر نیز اظهار کرد: فلسفه وجودی منطقه آزاد اروند توسعه متعادل و متوازن و همه جانبه در قلمروی جغرافیایی است که دولت به آن ماموریت داده است.

وی افزود: این سازمان به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران بر مبنای عدالت جغرافیایی، اولویت‌ها، چالش‌ها و آسیب‌ها اقدام به پیاده سازی طرح‌های توسعه‌ای بدون نگاه تبعیض آمیز به محدوده مورد مسئولیت خود دارد.

فرماندار خرمشهر گفت: تنها منطقه آزادی که در کشور از جغرافیای انسانی بسیار بزرگ و متنوع برخوردار است منطقه آزاد اروند است به همین دلیل از این حیث دارای اهمیت ویژه است و باید این منطقه را در چارچوب شرح وظایف و اهداف آن تحلیل کرد و متناسب با آن طرح‌های توسعه‌ای را پیگیری و تلاش شود تا این طرح‌ها به اجرا درآید.

حیدری ادامه داد: همه ما در وهله اول لازم است که از نظر رویکرد به مسائل توسعه‌ای گفتمان واحد و مشترک داشته باشیم، توسعه با تنازع سرانجام پیدا نمی‌کند، با تنش، با تنوع تفکرات و با اعمال سلیقه امکان پذیر نیست و اساسا توسعه با همگرایی و اجماع نظر ممکن خواهد بود.

وی توضیح داد: در کنار سازمان منطقه آزاد اروند نیز گمرک، بندر، طرح‌های نیشکر و شرکت‌های فولاد موجود در منطقه نیز باید با به وظایف خود در حیطه مسئولیت‌های اجتماعی عمل کنند، اگر بخواهیم توسعه همه جانبه را در خرمشهر داشته باشیم به یک همگرایی همه جانبه نیاز است، نگاه‌ها نباید فقط معطوف به سازمان منطقه آزاد اروند شود.

فرماندار خرمشهر تصریح کرد: در حوزه خارج از فعالیت‌های سازمان منطقه آزاد اروند نیز نیاز به توسعه است، اگر قرار است کار پیشرفت توسعه در چارچوب برنامه‌های مدون و تنظیم شده را رو به جلو ببریم باید همه با همگرایی و ایمان راسخ و با اقدام و عمل معطوف به شفافیت و نظارت دائمی در کارها کنار هم باشیم.

کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی، کویت و قطر از خریداران اصلی کلینکر ایران هستند

ارزآوری کلینکر
به گزارش خبرنگار بازار، کلینکر یا تفاله کوره به دانه‌های خاکستری تیره رنگ  با قطر سه الی ۲۵ میلی متر گفته می‌شود که از طریق گرمادهی به خاک رس و سنگ آهک در دمای ۱۴۰۰ الی ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد تولید می‌شود و بدون اینکه تغییری در خواص آن ایجاد شود می‌توان آن را برای طولانی مدت در مکان خشک نگهداری کرد.

کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی، کویت و قطر از خریداران اصلی کلینکر ایران هستند.

کد خبر: ۵۳٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha